Životní styl
Udržitelnost v osobním životě zajímá stále více lidí. Dotýká se všeho od potravin, které jíme, přes oblečení a věci, jimiž se doma obklopujeme. A dokonce i hudby, kterou posloucháme.
Udržitelnost v osobním životě zajímá stále více lidí. Dotýká se všeho od potravin, které jíme, přes oblečení a věci, jimiž se doma obklopujeme. A dokonce i hudby, kterou posloucháme.
Lego postupně plánuje nahradit plastové sáčky pro sběratelské minifigurky za papírové krabičky. A být tak více udržitelné. Sběratelé z toho ale radost nemají, hmatem už nic nepoznají.
Ročně skončí v koši školních jídelen téměř 50 tisíc tun potravin. Zlepšit situaci má lepší vzdělávání dětí ohledně plýtvání, ale i jejich podílení se na tvorbě jídelníčků.
Podle Anny Larsson, odbornice na udržitelné nakládání s odpady z mezinárodní platformy Reloop, je zálohování výhodné pro všechny obchodníky. „Například litevská čísla ukazují, že 70 procent peněz ze záloh se utratí tam, kde zákazníci obaly vrátili,“ říká expertka, která pomáhá Iniciativě pro zálohování pětice českých nápojářů.
Preferují české a slovenské designéry a snaží se razit koncept, který je v tuzemsku zatím ojedinělý. Pražský Ones concept store dokonce tvůrcům nabízí prostor, kde si mohou vyzkoušet prodej svých „kousků“.
Jednoduchý design, žádné potisky a zbytečné doplňky. Ostravský start-up Nilmore pojímá oblečení tak, aby se dalo doslova rozebrat na molekuly a recyklovat. Obnošené kousky firma přijme zpátky a postará se o recyklaci.
Necelá polovina mladých lidí se zajímá o udržitelnost při nakupování módy. Nenošené oblečení posílají dál čtyři pětiny dotazovaných a nakupování v second handech jich chce zkusit sedmdesát procent. Vyplývá to z průzkumu „Jsou sekáče sexy?“ internetové platformy Leepa, která se snaží digitalizovat a sjednotit secondhandový trh.
Správné odhadnutí porcí, předvídání, který pokrm lidé budou chtít nejvíce, ale i správné krájení a skladování potravin. Tak podniky veřejného stravování omezují plýtvání potravinami. Na začátku stojí ale analýza, jak odpad v podniku vůbec vzniká.
Chtějí lidem představit alternativní životní styl v mikrodomku. „Nikomu nic nevnucujeme, jen ukazujeme, jaký život se líbí nám, a věříme, že se k nám přidají další,“ říká Richard Vodička, kurátor studia Egoé.
Před půlrokem zveřejnil na Ekonews náš spolupracovník Tomáš Nídr článek o tom, jak lidstvo plýtvá oblečením tak, že v chilské poušti Atacamě končí na skládce nové oděvy. Nyní se tématu rychlé módy věnuje s nadsázkou i v jiném žánru, v pohádce.
Lanovka v podobě navržené Annou Marešovou bude jezdit na Petřín. Zároveň chce Studio Anna Marešová Designers se svým intimním portfoliem pod značkou Whoop·de·doo, kam patří vibrátory, Venušiny kuličky i menstruační kalíšek, expandovat do Itálie či do Německa.