Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Zatímco většina evropských měst zavádí v centrech nízkoemisní zóny, aby se snížily zplodiny z automobilové dopravy, Praha ne. Přitom v hlavním městě Česka znečištění vzduchu pravidelně přesahuje normy Evropské unie i doporučení Světové zdravotnické organizace.
Stále více firem také využívá možnost pořídit zaměstnancům služební elektrokola na operativní leasing podobně jako auta. Splátky si lze odepsat z daní, navíc ke kolům dostávají plný servis a po určitém čase si je mohou nechat.
Provincie Poslední naděje. Cesta na konec světa. V odlehlém koutu Jižní Ameriky vznikla továrna na nový druh paliva pro spalovací motory. Jakým způsobem se dá vytvořit „benzin z vody a vzduchu“? Jak se na takové palivo jezdí? Jde to až překvapivě hladce. Bude to ale stačit na masovou produkci?
Současná forma cestování je odpovědná za plnou pětinu všech emisí CO2 na světě. Přechod na elektrokola je tak výhrou pro životní prostředí a tím i pro nás všechny. Studie prokázaly, že na vzdálenost do deseti kilometrů ve městech je elektrokolo nejrychlejší dopravní prostředek a navíc neprodukuje skleníkové plyny.
Městské autobusy uvedené do provozu od roku 2030 by podle návrhu Evropské komise měly být za sedm let bezemisní. Loni už elektrobusy tvořily v Unii už téměř třetinu vozového parku ve městech.
Chci inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii, píše o sobě Jan Staněk alias Electro Dad na svém účtu na You Tube. V posledních týdnech se věnoval vyvracení nejčastějších mýtů spojených s používáním elektromobilu. Které to jsou?
Finanční prostředky vynaložené loni do elektromobility vzrostly o 54 procent a dosáhly 466 miliard dolarů. Hlavním tahounem byla opět Čína, která k uvedené hodnotě přispěla 234 miliardami dolarů. Více než padesátiprocentní meziroční nárůst zaznamenaly také Spojené státy americké.
Nová osobní auta by po roce 2035 měla mít nulové emise CO2, což bude znamenat velkou změnu pro automobilový průmysl, ale ne jeho kolaps. Některé firmy na ní prodělají, některé vydělají, podobně jako u jiných vývojových skoků v minulosti, jako bylo zavádění železnice či mobilů.
Nová osobní auta a dodávky by už za dvanáct let neměly být v Evropě zdrojem žádných uhlíkových emisí. Poslanci Evropského parlamentu v úterý 14. února 2023 schválili návrh, který zjednodušeně řečeno znamená konec prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035.
Autoprůmysl v Evropě projde zelenou transformací. Otázkou ale zůstává, jak ji firmy a společnost ustojí. Jedno z největších rizik představuje ztráta konkurenceschopnosti Evropy a přesun výroby do „levnějších“ zemí.