Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Městské autobusy uvedené do provozu od roku 2030 by podle návrhu Evropské komise měly být za sedm let bezemisní. Loni už elektrobusy tvořily v Unii už téměř třetinu vozového parku ve městech.
Chci inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii, píše o sobě Jan Staněk alias Electro Dad na svém účtu na You Tube. V posledních týdnech se věnoval vyvracení nejčastějších mýtů spojených s používáním elektromobilu. Které to jsou?
Finanční prostředky vynaložené loni do elektromobility vzrostly o 54 procent a dosáhly 466 miliard dolarů. Hlavním tahounem byla opět Čína, která k uvedené hodnotě přispěla 234 miliardami dolarů. Více než padesátiprocentní meziroční nárůst zaznamenaly také Spojené státy americké.
Nová osobní auta by po roce 2035 měla mít nulové emise CO2, což bude znamenat velkou změnu pro automobilový průmysl, ale ne jeho kolaps. Některé firmy na ní prodělají, některé vydělají, podobně jako u jiných vývojových skoků v minulosti, jako bylo zavádění železnice či mobilů.
Nová osobní auta a dodávky by už za dvanáct let neměly být v Evropě zdrojem žádných uhlíkových emisí. Poslanci Evropského parlamentu v úterý 14. února 2023 schválili návrh, který zjednodušeně řečeno znamená konec prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035.
Autoprůmysl v Evropě projde zelenou transformací. Otázkou ale zůstává, jak ji firmy a společnost ustojí. Jedno z největších rizik představuje ztráta konkurenceschopnosti Evropy a přesun výroby do „levnějších“ zemí.
V reakci na zprávu o tom, že Porsche otevřelo továrnu na e-paliva v jihoamerickém Chile, se v médiích objevilo několik textů s titulky avizujícími záchranu spalovacích motorů. E-paliva ale primárně do osobní dopravy nyní nepatří, jsou energeticky náročná a drahá.
Systém Evropské unie pro obchodování s emisními povolenkami, které znečišťovatelé dostávají nebo si je kupují, aby mohli produkovat skleníkové plyny, se změní. Neziskové organizace se domnívají, že z posunu opět těží průmysl.
Ukončení prodeje automobilů se spalovacím motorem na benzin či naftu v roce 2035 se odkládá. Evropská unie schválila nařízení, podle níž se budou moci prodávat auta s motory spalujícími klimaticky neutrální paliva.
Lithiové baterie v elektromobilech a velkokapacitních úložištích komerčně fungují zatím pár let, takže ani neskončil životní cyklus prvních exemplářů. „V následujících několika letech se však jejich produkce začne výrazně zvyšovat. Už teď je proto potřeba řešit jejich ekologickou a finančně rentabilní recyklaci,“ říká Stanislav Cingroš z technologické firmy IBG Česko.