Stále více firem využívá možnost pořídit zaměstnancům elektrokola na operativní leasing podobně jako auta. Splátky si lze odepsat z daní, navíc ke kolům dostávají plný servis a po určitém čase si je mohou nechat. Oproti Rakousku či Německu je ovšem Česko s firemními elektrokoly na začátku.

Zaměstnanci českého Vodafonu mohou ráno sednout na elektrokolo a dostat se do práce bez dopravních zácp, stresu a s minimem emisí. A navíc jim to celé platí firma. Flotilu sedmi zaměstnaneckých elektrokol Vodafone pořídil svým lidem na pražské centrále, několik také do poboček v Chrudimi a Plzni.

„Zaměstnance dlouhodobě podporujeme v tom, aby využívali jakékoliv ekologičtější formy dopravy. Jednou z možností jsou i firemní elektrokola,“ říká mluvčí Vodafone Charlotta Dědková. Každý si e-kolo může snadno rezervovat přes Outlook, a to nejen na cestu do práce a z práce, ale i na pochůzky. Problémem není ani zápůjčka na víkendy.

„Konkrétní účely zapůjčení neevidujeme. Jsme rádi, že můžeme jako firma nabídnout alternativy k automobilové dopravě,“ tvrdí Dědková a dodává, že pořízení firemních elektrokol je součástí dlouhodobé transformace vozového parku tohoto operátora. Společně s nákupem elektroaut a hybridů by v roce 2028 měla celá firma jezdit kompletně na elektrický pohon.

Zdaleka přitom nejde jen o Vodafone. Firmy v Česku nasedají na trend firemních elektrokol, která pořizují pro své zaměstnance jako alternativní možnost dopravy nebo jako doplněk flotily vedle elektroaut. Zvýšený zájem o elekrobicykly ze strany českých firem potvrzují i prodejci kol. I když částečně tento trend zpomalila pandemie covidu.

„Zájem firem o vlastní flotilu jízdních kol nebo elektrokol se utlumil poté, co zaměstnanci opustili firemní kampusy v době covidu. Do té doby poptávka každoročně stoupala,“ říká Jakub Ditrich, jednatel e-shopu s elektrokol Ekolo.cz. Během jednoho roku nyní dodají až deset fleetů, tedy firemních flotil, což znamená čtyři a více kol do jedné firmy. Pro podniky mají dokonce speciální motivační program. Kola dodají ve volitelných korporátních barvách a s příslušenstvím, zaškolí zaměstnance, připraví interní směrnice, zajistí servis, ve firmách postaví i nabíjecí stojany.

Deset mýtů o elektromobilech. Od nemožnosti topit v zimě po nabíjení na sídlišti

Investici do kol často doporučí matky

Trend potvrzuje i další prodejce elektrokol, společnost Fleet Bike. „Zájem stoupá postupně a vyvíjí se v závislosti na tom, jak firmy smýšlejí – zda je podnik nakloněn takzvaným zeleným řešením, zda chce tímto způsobem motivovat zaměstnance a zároveň pečovat o jejich zdraví. Je mnoho firem, které mají své mateřské společnosti v zahraničí, kde je mnohem vyšší zapojení právě elektrokol do vozových parků,“ všímá si řídící společník Jan Jandečka.

Takové firmy pak jejich zahraniční matky vedou k tomu, aby do elektrokol investovaly. Jandečka dodává, že častými klienty bývají velké globální společnosti, ve kterých už mají předchozí zkušenost s elektrokoly z poboček v zahraničí. „Zároveň jsou našimi klienty střední české a zahraniční společnosti, ale i menší společnosti. Nejčastějšími regiony jsou Praha a větší krajská města,“ zmiňuje Jandečka.

Důvodem, proč se firmy pro e-kola rozhodnou, jsou často nižší náklady. Při rostoucích cenách aut a úrokových sazeb je pořízení elektrokola mnohem méně finančně náročné. Podle Jandečky má dnes stále větší váhu i emisní faktor, jelikož elektrokola reprezentují čistě bezemisní mobilitu. „Současně vnímáme, že z pohledu zaměstnanců jde o stále častěji vyhledávaný firemní benefit, požadují jej zejména mladší zaměstnanci,“ dodává Jandečka.

Niedermayer: Výrobci se zatím soustřeďují na elektroauta nad milion, ale budou muset jít dolů

Sklizeno od vlastních e-kol ustoupilo

A jak firmy řeší nabíjení? Pokud si pořídí flotilu totožných elektrokol, jež zaměstnanci využívají v průběhu dne, doporučuje Ditrich nabíjení formou stojanu, který má v sobě integrované nabíječe odpovídající typu e-kola. „Často jsou ale v kolárně firmy zastoupeny různé typy pohonů a baterií. V tom případě vybavujeme firmy takzvanou nabíjecí stanici pro elektrokola Powerbox.one, která funguje univerzálně pro všechny modely. Právě v těchto dnech ve spolupráci s partnery spouštíme nabíjecí místo až pro 40 elektrokol u kolínské továrny Toyota Manufacturing,“ doplňuje Ditrich.

Dvě elektrokola si pořídila také společnost Sklizeno, která prodává farmářské potraviny. E-bicykly koupila pro testování rozvozů zboží v okolí prodejen ekologickou cestou. „Vzhledem k velikosti zásilek a rozvozových oblastí bylo pro nás elektrokolo nejlepší volbou. Rozvážet na klasickém kole by bylo příliš fyzicky náročné a také mnohem pomalejší. Elektroauto je pro naše rychlé rozvozy naopak předimenzované a přináší obtíže s parkováním, nabíjením a tak dále,“ říká Richard Ulrych, mluvčí Sklizeno. Pro propagaci ekologického doručení zboží dokonce na tento typ dopravy nastavili pro zákazníky zvýhodněnou cenu.

Přesto doprava elektrokoly nedosáhla ve Sklizeno ekonomické návratnosti. „Z finančních i provozních důvodů jsme proto pilotní provoz elektrokol zhruba po roce provozu ukončili. Nadále však pro dopravu zboží z našeho e-shopu preferujeme externí dopravce, kteří využívají ekologické formy dopravy včetně elektroaut a kol,“ dodává Ulrych.

Splátky za elektrokolo lze odečíst z daní

Firmy si často elektrokola, jejichž cena běžně dosahuje padesáti až sta tisíc korun, pořizují na operativní leasing, jako se to běžně dělá s firemními auty. A je to pro ně výhodné, protože se jedná o benefit, který podporuje stát. Vztahují se na něj specifická daňová pravidla. Zaměstnanec si vybere elektrokolo, které pro něj firma prostřednictvím leasingového operátora koupí, a hradí jej typicky po dobu tří let, ale může i pouhý rok.

Malá elektrárna do batohu. Prodej elektroniky i přenosných fotovoltaických panelů strmě roste

Leasingové splátky jsou stoprocentně uznatelným daňovým nákladem, a to včetně uplatnění odpočtu DPH v plné výši. Elektrokolo je tak pro firmu i zaměstnance osvobozeno od daní. Splátka navíc vždy obsahuje finanční službu, pojištění, cykloasistenci a dvouletou záruku. Volitelně může splátka obsahovat servis či příslušenství, jako je nabíjecí stojan, mobilní aplikaci, GPS modul a podobně. Mnoha firmám vyhovuje, že není třeba žádná investice předem a výše splátek je garantovaná po celou dobu leasingu.

Tohoto principu využila například kurýrní společnost Prorozvoz. „Elektrokola pořizujeme na operativní leasing, díky čemuž si nezasahujeme do svého cashflow. Naši kurýři elektrokolo dostávají, když k nám nastupují, a mají je po celou dobu spolupráce ve vlastním užívání. Pokud s námi spolupracují minimálně dva roky, elektrokolo jim zůstane,“ přibližuje Tomáš Pýcha, Fleet & Project manažer v Prorozvoz.

Kurýři mohou svá kola využívat jak k pracovním, tak osobním účelům. Jak Pýcha dodává, e-kolo na operativní leasing je příjemný benefit, díky kterému jsou schopni pořídit větší množství elektrokol najednou a nemusí se o nic starat. „Zahrnuje nám veškeré servisy a také náhradní kola v případě poruchy, tudíž náš provoz může být nepřetržitý,“ pochvaluje si Pýcha.

Přiznává, že celý provoz kurýrní firmy nelze stavět jen na elektrokolech, ale pomáhá jim kombinace rozvozových aut a elektrokol. „A pokud bychom se dívali pouze na finanční stránku věci, pak samotné elektrokolo je v porovnání s vozidlem a náklady spojenými okolo skoro pětinásobně levnější,“ uvádí Pýcha. Cílem firmy Prorozvoz je mít minimálně polovinu vozového parku složenou z elektrokol, elektroskútrů a elektrokoloběžek.

E-kola se hodí do ESG reportů

Elektrokola na operativní leasing nabízí také společnost Kolonaoperak.cz. „Zájem o zařazení elektrokol do firemních flotil ze strany firemních zákazníků roste meziročně o více než 100 procent. V současnosti tento produkt využívají desítky firem a letos byl měl počet kol prodaných přes operativní leasing v projektu Kolonaoperak.cz překročit hranici tisíc kusů,“ odhaduje zakladatel Michal Bařina.

Sedni si a nabij. České obce instalují solární lavičky, které zdarma dodají energii mobilu i elektrokolu

Zájem prý roste i v souvislosti s důrazem na zvyšující se důležitost udržitelného podnikání. „Předpokládá se, že flotily elektrokol se stanou nedílnou součástí ESG reportů,“ podotýká Bařina.

Elektrokola využívá rovněž přepravní společnost DPD. Její kurýři na nich doručují zásilky hlavně v centrech měst. Miloš Malaník, generální ředitel DPD, říká, že v sedle kol doručují balíčky efektivněji, jelikož kola se dostanou i do míst, kde to může být pro dodávku problematické. „Elektrokola i elektrododávky jsou navíc součástí naší dlouhodobé zelené strategie a závazku snižování emisí, kdy do roku 2040 dosáhneme čistých nulových emisí,“ plánuje Malaník. Krátkodobé i dlouhodobé cíle snižování emisí skleníkových plynů si DPD nechává ověřit nezávislou iniciativou SBTi. A svou flotilu chce DPD ještě rošiřovat, protože v poslední době registruje zvýšený zájem o doručování na kolech i z regionů v podstatě po celé republice.

Přestože trend firemních elektrokol v Česku sílí, oslovené společnosti se shodují, že počet firem, které tenhle benefit svým lidem nabízejí, je v porovnání se zbytkem Evropy směšně nízký. „Například v Německu se segment takzvaných firemních či také služebních elektrokol podílí přibližně na polovině celkových prodejů kol. V roce 2022 se tam prodalo více než 900 tisíc kusů elektrobicyklů. Díky tomu se z jízdního kola, a především z elektrokola, stal hlavní zaměstnanecký benefit u středních a malých podniků i velkých korporací,“ zmiňuje Ditrich. Podobně dobře se podle něj e-kola prodávají v Anglii, Rakousku, Francii a v zemích Beneluxu.

Zuzana Keményová
Zuzana Keményová

Zuzana je zapálená propagátorka témat ochrany životního prostředí, CSR, vědy a inovativních (pokud možno prospěšných) nápadů. Dvanáct let pracuje jako redaktorka Hospodářských novin a spolupracuje i s dalšími médii, pokud to má smysl. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově.