Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
V reakci na zprávu o tom, že Porsche otevřelo továrnu na e-paliva v jihoamerickém Chile, se v médiích objevilo několik textů s titulky avizujícími záchranu spalovacích motorů. E-paliva ale primárně do osobní dopravy nyní nepatří, jsou energeticky náročná a drahá.
Systém Evropské unie pro obchodování s emisními povolenkami, které znečišťovatelé dostávají nebo si je kupují, aby mohli produkovat skleníkové plyny, se změní. Neziskové organizace se domnívají, že z posunu opět těží průmysl.
Ukončení prodeje automobilů se spalovacím motorem na benzin či naftu v roce 2035 se odkládá. Evropská unie schválila nařízení, podle níž se budou moci prodávat auta s motory spalujícími klimaticky neutrální paliva.
Lithiové baterie v elektromobilech a velkokapacitních úložištích komerčně fungují zatím pár let, takže ani neskončil životní cyklus prvních exemplářů. „V následujících několika letech se však jejich produkce začne výrazně zvyšovat. Už teď je proto potřeba řešit jejich ekologickou a finančně rentabilní recyklaci,“ říká Stanislav Cingroš z technologické firmy IBG Česko.
Recyklační linky na baterky vyrůstají po celé Evropě včetně Česka. Zatím likvidují lithium-iontové akumulátory z elektrokol, nářadí, mobilů a další elektroniky, případně vadné články pro elektromobily. Do deseti lety to ale bude byznys jako žádný jiný.
Poté, co jsem na jaře přešel na pravidelné cesty elektromobilem do Štrasburku, jsme s rodinou vyrazili na dovolenou k moři. Zvolili jsme trochu neobvyklou cestu na sever, do okolí Rostoku. ...
Vodík jako palivo pro auta má před sebou v tuzemsku ještě dlouhou cestu. První dva modely se sice už prodávají, ale plnicí stanice se dají spočítat na prstech jedné ruky. Navíc v současné době vodík není výrazně levnější než benzin.
Vůz Lightyear 0 by měl letos v listopadu dorazit nejprve na finský trh, pak do celé Evropy. Jezdí na baterii s dobíjením ze sítě stejně jako běžné elektromobily. Fotovoltaické panely na střeše mu ale přidávají dodatečný dojezd až 70 kilometrů denně. Stát bude v přepočtu přes šest milionů korun, jeho druhá verze Lightyear Two už jen 730 tisíc.
Auta se spalovacími motory by se podle Evropské komise měla přestat prodávat v Unii v roce 2035. Nakolik je tento návrh, který podléhá schválení Evropským parlamentem a zeměmi sedmadvacítky, reálný, se teprve uvidí.
Zatímco v celé Evropě prodeje elektromobilů rostou, Česko je jednou ze dvou zemí, kde tomu bylo loni naopak. V tuzemsku se podle Asociace evropských výrobců automobilů v roce 2021 prodalo ...