Byznys
Finanční instituce a soukromí investoři se přizpůsobují rizikům, která se objevují s čím dál tím výraznějšími projevy klimatické změny. Základem pro firmy je schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám.
Finanční instituce a soukromí investoři se přizpůsobují rizikům, která se objevují s čím dál tím výraznějšími projevy klimatické změny. Základem pro firmy je schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám.
V Evropské unii se poslední dobou stále častěji skloňují výrazy jako kritické nerostné suroviny, konkurenceschopnost či strategická autonomie. Do Česka tato diskuze teprve přichází, díky rozsáhlým zásobám lithia se ale možná brzy ocitne v centru dění.
Každoroční Resale Report americké společnosti thredUP za loňský rok ukazuje další vzestup secondhandového trhu a předpovídá mu 16procentní růst. Móda z druhé ruky je v kurzu kvůli finanční i klimatické krizi. Navíc neustále přibývají nové platformy, kde mohou spotřebitelé secondhand pořídit.
Vladimír Víšek přišel do společnosti Prusa Research před více než rokem a půl, aby nastavil strategii udržitelnosti. Začali průzkumem mezi zaměstnanci, změřili uhlíkovou stopu, oslovili všechny větší dodavatele, jak si stojí v udržitelnosti oni.
Nápojářská společnost Coca-Cola zavádí v Česku a na Slovensku neodnímatelné uzávěry na všech svých plastových lahvích. Reaguje tak na nařízení EU, podle kterého se bude víčko pevně spojené se zbytkem obalu snáze recyklovat. Konkurence nové láhve testuje a chystá pilotní projekty.
Kvůli sílícím dopadům klimatických změn a rostoucí nestabilitě světové ekonomiky organizace zvyšuje organizace Fairtrade po 12 letech minimální cenu kávy. Chce tím posílit ochranu drobných pěstitelů organizovaných ve fairtradových družstvech.
Opravit větší i menší domácí elektroniku nebo spotřebiče by v budoucnosti mělo být daleko snazší než nyní. Evropská komise přijala nový návrh pravidel, který k tomu bude výrobce nutit.
Datacentra technologických firem, jako je Vodafone, jsou obvykle velmi náročná na spotřebu elektřiny. Zároveň při jejich provozu vzniká dost odpadního tepla, které lze dále využít, třeba na vytápění.
I přes krizi útočící na peněženky spotřebitelů je na českém trhu už téměř čtvrtina zákazníků, pro které je udržitelnost důležitější, než kolik zboží stojí. Vyplývá to ze studie výzkumné agentury GfK, kterou na letošním Retail Summitu přednesl Ladislav Csengeri.
Firmy, které to myslí se svým zeleným podnikáním vážně, přemítají nejen nad svými produkty, ale i jejich balením. Český výrobce ekodrogerie Tierra Verde po letech dospěl k tomu, že nejlepším řešením jsou vratné plastové obaly.
České banky, i když zatím ne všechny, začínají více hledět na dodržování principů udržitelnosti u svých klientů v oblasti byznysu. Čím více se firma věnuje životnímu prostředí či omezování emisí, tím výhodnější financování by měla získat. A tento princip se nevztahuje jen na velké společnosti.