Leden je měsícem novoročních předsevzetí a příležitostí pro změnu jídelníčku či životního stylu. Proto vznikla ve Velké Británii výzva „Veganuary“, která je i šancí pro vyzkoušení rostlinné stravy. Lidl Česká republika se k výzvě připojuje rozšířenou nabídkou veganských produktů, slevami a komunikační kampaní na sociálních sítích „Leden, vege si jedem“.

Podle Českého statistického úřadu našinci zkonzumují přes 80 kilogramů masa ročně. V červenci 2023 publikovaný průzkum veřejného mínění, který provedla agentura YouGov v osmi zemích pro mezinárodní organizaci Compassion in World Farming (CIWF), navíc ukázal, že téměř čtvrtina lidí v České republice (24 %) si není vědoma žádného z hlavních zdravotních rizik spojených s vysokou konzumací a nadprodukcí masných výrobků, když jim byl předložen seznam těchto rizik.

„Jako Češi milujeme maso a valná většina naší kuchyně v něm má i základ. Proto si jen těžko dokážeme představit, že bychom ho z našich jídelníčků úplně vypustili. Co kdybychom ale zkusili tento leden maso omezit a zařadit do jídelníčku pokrmy, které jsou čistě rostlinného původu? Třeba si tak vybudujeme novou rutinu, naučíme se nové recepty a uděláme něco pro sebe i pro planetu,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Iveta Barabášová.

Cena je důležitá

Cílem kampaně řetězce je nabídnout zákazníkům zdravou, ale přitom stále chutnou alternativu k jídelníčku běžného Čecha. Na sociálních sítích bude Lidl postupně představovat rostlinné produkty privátní značky Vemondo, přinášet zákazníkům tipy na přípravu pokrmů a informovat je o tom, že rostlinná strava může být pestrá a obsahovat všechny důležité živiny, které běžně získáváme z masa.

Český stát "žere maso", zatímco experti nabádají k omezení jeho konzumace

S kampaní souvisejí i slevy. V prvním týdnu to byla sleva 33 procent na kokosový vegangurt či sleva 25 procent na veganskou zmrzlinu. Ve třetím lednovém týdnu budou mít zákazníci s aplikací Lidl Plus 30procentní slevu na všechny produkty Vemondo.

Cena veganských produktů má přitom na jejich volbu zásadní vliv. „Patří mezi nejvýznamnější faktory, které ovlivňují nákupní chování spotřebitelů a spotřebitelek. V současné době jsou Češi a Česky nuceni si za rostlinné alternativy v porovnání s konvenčními potravinami připlatit, a rozhodně se nejedná o malé rozdíly. (…) Cenová dostupnost rostlinných produktů je přitom pro zvyšování jejich penetrace zcela zásadní,” sdělila Tereza Trávníčková z organizace ProVeg na semináři v listopadu loňského roku, který se konal v Poslanecké sněmovně.

Počet flexitariánů, tedy těch, kteří konzumují maso jen občas, v Česku roste. Z dat společnosti Nielsen vyplývá, že počet lidí uvažujících o flexitariánství stoupl od roku 2022 do roku 2023 o třetinu a stejně tak i podíl těch, kteří by byli ochotni tento styl stravování vyzkoušet.

Podle průzkumu InsightLabu z února roku 2022 více než polovina lidí (53 procent) zařazuje rostlinné alternativy do jídelníčku proto, že jim zkrátka chutnají. Následují zdravotní důvody a ochrana zvířat, uvádí web Rostlinně.

Rostlinné výrobky v Lidlu

Produkty pod privátní značkou Vemondo jsou nabízeny napříč zeměmi, ve kterých Lidl působí. Vybrané výrobky navíc většinou nesou mezinárodní ochrannou známku V-label, díky které můžete veganské a vegetariánské výrobky identifikovat snadno na první pohled. I v roce 2023 získaly veganské výrobky pod značkou Vemondo mezinárodní ocenění International V-Label Awards. Řada Vemondo vybojovala vítězství hned ve dvou kategoriích „Marketing & Branding“ a „Speciální cena spotřebitelů“.

Lidl podporuje rostlinnou stravu v souladu se svou strategií Vědomého stravování. Produkce živočišných produktů má totiž celosvětově největší dopad na životní prostředí. Čím více rostlinných produktů konzumujeme, tím více děláme pro klima, biologickou rozmanitost a naše zdraví. Lidl se zavázal, že bude zvyšovat podíl rostlinných zdrojů bílkovin ve svém sortimentu především díky své privátní značce Vemondo.

Partnerem tohoto článku je společnost Lidl.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.