Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Firmy, které jdou do nájmu ve velkých kancelářských komplexech, se zatím o stání pro elektromobily neperou. Elektroaut mají totiž málo. Zejména mimo Prahu je poptávka téměř nulová. Když už developeři místa s nabíječkami stavějí, trápí je, že neexistuje legislativa, která by vymezila požární a bezpečnostní podmínky.
Hlavně velké firmy začínají s pořizováním elektroaut do svých flotil. Zároveň musí stanovit, jak mohou zaměstnanci auto využívat. Zda i pro soukromé účely a jak potom vykazovat jeho dobíjení doma.
Největší přepravní společnosti v Česku, včetně těch taxikářských, už mají ve svých stájích dodávky a kamiony do zásuvky. Elektromobilita jim přináší úspory za palivo a servis. Technické problémy nemají, kvůli dojezdu ale plánují kratší trasy či trasy na míru.
Po tuzemských silnicích jezdí 16 tisíc elektromobilů, přičemž tři čtvrtiny z nich jsou firemní. Přibývají ovšem druhým nejpomalejším tempem v Evropské unii. Letos trochu víc začínají pomáhat prodeje ojetých aut na elektřinu.
Některé letecké společnosti či cestovní agentury nabízejí klientům koupi „odpustků“, aby si mohli kompenzovat emise vzniklé při letu. Odborníci nicméně takzvané uhlíkové offsety často kritizují a varují, že jejich rozšíření planetě může spíše uškodit.
Zbavit firemní flotilu spalovacích motorů přináší mnoho praktických úskalí. Některým firmám chybí kapacita rozvodné sítě, jiným vadí krátký dojezd elektroaut a dlouhý čas nabíjení. Redakce Ekonews oslovila několik malých, středních i velkých firem a zeptala se jich na zkušenosti s přechodem na elektromobily.
Skupina CPI Property Group získala čtvrtinový podíl ve společnosti CleverPower. Ta se zaměřuje na energetickou soběstačnost firem, elektromobilitu a provozuje dobíjecí platformu Chargee.
Srážky se zvěří se v Česku každoročně počítají v tisících. Zabránit jim mohou speciální plašiče, ale jsou nákladné a často vyžadují pravidelnou údržbu.
Většina lidí chce podle průzkumu Booking.com cestovat udržitelněji. Jejich přesvědčení ale brzdí zdražování a zároveň nedostatek finančních pobídek a udržitelných možností ze strany cestovních kanceláří a ubytování.
S elektrickým Mustangem od Fordu jsme za týden urazili přes tisíc kilometrů. Vzali jsme ho z města na venkov i za hranice do Německa. Tam jsme se trochu zapotili kvůli nabíjení, za což mohla hlavně nezkušenost.