Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Města pokrývají jen dvě procenta zemského povrchu, spotřebují však dvě třetiny energie a globálně produkují 70 procent všech emisí CO2, z nichž největší podíl tvoří doprava. Ke snížení emisí a znečištění můžou přispět i dopravní návyky obyvatel. Důležitou roli v jejich rozhodování hraje cena jízdného, přičemž Praha uvažuje o jejím skokovém zdražení.
Oblast elektromobility patří mezi nejrychleji se rozvíjející obory. Co letos chystají evropské automobilky, převálcuje je Čína a jak se budou vyvíjet ceny elektroaut? Aneb co nás letos čeká v elektromobilitě.
Nový zákon má poprvé jasně stanovit protipožární vybavení pro garáže s dobíječkami elektroaut. Experti se ale bojí, že Česko bude mít nejpřísnější pravidla z celé EU, developeři odhadují, že vybavit takto garáže prodraží stavby o miliony a parkovací místa o desítky tisíc.
Úřady, vysoké školy, galerie i knihovny nakupují nabíječky pro elektroauta z veřejných financí. Ale podmínky zakazují těmto institucím nechat u dobíječek nabíjet jiné vozy než jejich služební. Nabíječky z veřejných peněz jsou tak paradoxně veřejnosti nepřístupné.
Elektromobilů pomalu přibývá na silnicích i v autobazarech. Jak si ale z ojetin vybrat a na co si dát pozor? Na to jsme se zeptali majitelů bateriových vozů, kteří s nimi mají letité zkušenosti. V anketě popisují svoji zkušenost s koupí auta, jeho spolehlivostí či náklady na provoz.
Česko v elektromobilitě v rámci Evropy pokulhává. Na vině může být i nízká podpora ze strany státu a chybějící finanční pobídky pro občany, které by bateriové vozy učinily cenově dostupnějšími. Vláda a ministerstva zatím upřednostňují zahuštění nabíjecí infrastruktury.
Síť dobíjecích stanic je v Česku v tuto chvíli předimenzovaná a málo využívaná. Argument, že elektromobily není kde nabíjet, tedy už dávno neplatí. Velké energetické společnosti navíc plánují výstavbu dalších hubů s ultrarychlým nabíjením.
Expert na bateriové vozy a konzultant pro fotovoltaiku Jan Dedek, který pracuje pro prodejce ojetin Aures Holdings provozující síť autobazarů AAA Auto, se poprvé setkal s elektromobilitou na střední škole. Dnes patří mezi malou skupinu lidí v Česku, kteří rozumějí střevům elektromobilů.
Ve firemních flotilách sice roste zastoupení bateriových vozů, ale jen pozvolna. Rozšiřování vozových parků očekávají pouze jednotky procent flotilových manažerů, což podle studie EY Fleet Survey 2023 zpomalí některé trendy, ...
Elektromobilita proniká do firem. Pražská energetika coby obchodník s elektřinou patří k těm, které přirozeně na tento pohon přecházejí jako první. Manažer Vojtěch Fried jezdí čistě na elektřinu už tři roky. Nabíjí hlavně v práci a pochvaluje si nízké náklady na provoz a servis.