Doprava
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Elektromobilita, vodík, syntetická paliva pro spalovací motory – existuje několik cest, kudy se může ubírat vývoj dopravy. Dnes celosvětově produkuje kolem 14 procent emisí skleníkových plynů, je přitom základem ekonomiky.
Úřady, vysoké školy, galerie i knihovny nakupují nabíječky pro elektroauta z veřejných financí. Ale podmínky zakazují těmto institucím nechat u dobíječek nabíjet jiné vozy než jejich služební. Nabíječky z veřejných peněz jsou tak paradoxně veřejnosti nepřístupné.
Elektromobilů pomalu přibývá na silnicích i v autobazarech. Jak si ale z ojetin vybrat a na co si dát pozor? Na to jsme se zeptali majitelů bateriových vozů, kteří s nimi mají letité zkušenosti. V anketě popisují svoji zkušenost s koupí auta, jeho spolehlivostí či náklady na provoz.
Česko v elektromobilitě v rámci Evropy pokulhává. Na vině může být i nízká podpora ze strany státu a chybějící finanční pobídky pro občany, které by bateriové vozy učinily cenově dostupnějšími. Vláda a ministerstva zatím upřednostňují zahuštění nabíjecí infrastruktury.
Síť dobíjecích stanic je v Česku v tuto chvíli předimenzovaná a málo využívaná. Argument, že elektromobily není kde nabíjet, tedy už dávno neplatí. Velké energetické společnosti navíc plánují výstavbu dalších hubů s ultrarychlým nabíjením.
Expert na bateriové vozy a konzultant pro fotovoltaiku Jan Dedek, který pracuje pro prodejce ojetin Aures Holdings provozující síť autobazarů AAA Auto, se poprvé setkal s elektromobilitou na střední škole. Dnes patří mezi malou skupinu lidí v Česku, kteří rozumějí střevům elektromobilů.
Ve firemních flotilách sice roste zastoupení bateriových vozů, ale jen pozvolna. Rozšiřování vozových parků očekávají pouze jednotky procent flotilových manažerů, což podle studie EY Fleet Survey 2023 zpomalí některé trendy, ...
Elektromobilita proniká do firem. Pražská energetika coby obchodník s elektřinou patří k těm, které přirozeně na tento pohon přecházejí jako první. Manažer Vojtěch Fried jezdí čistě na elektřinu už tři roky. Nabíjí hlavně v práci a pochvaluje si nízké náklady na provoz a servis.
Firmy, které jdou do nájmu ve velkých kancelářských komplexech, se zatím o stání pro elektromobily neperou. Elektroaut mají totiž málo. Zejména mimo Prahu je poptávka téměř nulová. Když už developeři místa s nabíječkami stavějí, trápí je, že neexistuje legislativa, která by vymezila požární a bezpečnostní podmínky.
Hlavně velké firmy začínají s pořizováním elektroaut do svých flotil. Zároveň musí stanovit, jak mohou zaměstnanci auto využívat. Zda i pro soukromé účely a jak potom vykazovat jeho dobíjení doma.
Největší přepravní společnosti v Česku, včetně těch taxikářských, už mají ve svých stájích dodávky a kamiony do zásuvky. Elektromobilita jim přináší úspory za palivo a servis. Technické problémy nemají, kvůli dojezdu ale plánují kratší trasy či trasy na míru.