Firmy dnes publikují reporty udržitelnosti zpravidla na svých webech, případně stránkách různých asociací a sdružení. Nyní bude snazší zjistit jejich uhlíkovou stopu, spotřebu vody či jak se chovají k zaměstnancům na jednom místě. 

Platformu reportyudrzitelnosti.cz spustila v minulém týdnu společnost Impact Metrics (sesterská společnost Ekonews), která se zabývá analýzou ESG dat a jejich digitalizací. Na novém webu budou postupně přibývat nefinanční reporty, i podle toho, jak budou mít firmy zájem na tom svá data (která jsou ale i tak veřejně dostupná) dále sdílet.

„Přišli jsme na to, že na trhu nic podobného není a přitom je tu řada subjektů, které reporty udržitelnosti zajímají. Chceme proto stávající prostředí zpřehlednit a vybudovat platformu, kam budou moci všichni zdarma svůj report nahrát a stejně tak si jej prostudovat,“ uvádí jednatel Impact Metrics Martin Klofanda.

Dnes není úplně jednoduché se k reportům dostat. Na to ostatně narazila i sama společnost Impact Metrics, která se mimo jiné zabývá tvorbou žebříčků na základě sady ESG kritérií posbíraných právě z reportů udržitelnosti. Firmy mají své nefinanční zprávy uvedené sice většinou na webu, ale pod různými názvy sekcí webu jako Udržitelnost nebo Společenská odpovědnost nebo (jako některé banky) v rámci rubriky Povinně zveřejňované dokumenty.

Nefinanční data zveřejňují hlavně velké banky. Nejvyšší příčku v udržitelnosti obsadila ČSOB

„Používají se i různé názvy reportů, někdo používá název Report udržitelnosti, jiný tomu říká Zpráva o udržitelnosti nebo Zpráva o udržitelném rozvoji. To znesnadňuje vyhledávání i pomocí vyhledávačů. Na našem webu stačí jednoduše zadat název společnosti,“ popisuje Martin Klofanda.

Podle něj by měly mít firmy zájem se svým reportem, zvlášť pokud je kvalitní a je doplněn dobrou strategií v oblasti udržitelnosti, pochlubit a dát jej k dispozici co nejvíce příjemcům. Firmy tím zároveň budou naplňovat jeden z principů ESG, a to ten schovaný pod písmenkem G, tedy governance (řízení podniku) zahrnující i osvětu a transparentnost.

Nyní jsou v Česku vypracované podle dostupných odhadů desítky reportů firem či institucí, výhledově jich ale budou minimálně stovky. Povinnost mít nefinanční report se totiž postupně podle regulace Evropské unie rozšíří na další firmy. V Česku by se podle odhadů měla dotknout až tisícovky subjektů.

Do budoucna společnost Impact Metrics počítá s tím, že bude platforma rozšířena o pokročilejší funkce. A usnadnit život chce i malým a středním podnikům. Na ně sice povinnost nefinančního reportingu zatím nedopadne, ale už nyní po nich některá data vyžadují dodavatelé, zákazníci či banky. „Chceme jim v budoucnu v tomto směru nabídnout nástroj, jak šetřit čas,“ doplňuje Klofanda.

Podobné platformy jako jsou nyní reportyudržitelnosti.cz jsou už ve světě běžné. Příkladem je třeba sustainability-reports.com, ačkoli tento web funguje v placeném režimu. Česká platforma reportů funguje jinak. Nahrávání i základní nahlédnutí do všech reportů bude nyní i v budoucnu zdarma, uvádí Martin Klofanda.

Partnerem seriálu o ESG a udržitelnosti firem je společnost Moneta. Obsah vytváří redakce Ekonews.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.