Zuzana Filipová

Pekaře se ptát na biodiverzitu nebudeme, jdeme si vlastní cestou.

Zuzana Filipová má ve společnosti Moneta Money Bank na starosti ESG a komunikaci.

Moneta Money Bank se orientuje především na malé podnikatele a živnostníky a i po nich bude muset postupně chtít ESG data jako je uhlíková stopa a další. Jak ale říká Zuzana Filipová, která má v Monetě na starosti ESG a komunikaci, budou se jich ptát jen na relevantní věci.

To je také jeden z důvodů, proč Moneta nebude využívat společný dotazník pro firmy vytvořený v rámci Bankovní asociace. Ten je totiž podle Zuzany Filipové zaměřený hlavně na velké firmy a korporáty a jejich potřebám tak nevyhovuje.

„Rozhodli jsme se vytvořit vlastní verzi dotazníku, která bude více zaměřená na potřeby našich klientů. Tou metrikou, kterou budeme používat, je, jestli má živnostník nebo firma aktivitu s výrazným dopadem na životní prostředí,“ popisuje v ESG podcastu Ekonews Zuzana Filipová.

A uvádí to na příkladu malého pekaře třeba z Valašského Meziříčí jako typického klienta Monety. „Představte si, že v dotazníku u rodinného pekařství bude otázka, jak se vyrovnává s biodiverzitou. Může si sednout bankéř a pekař a říci fajn, tak tam napiš, že pěstuješ včely, ale nebude to naprosto relevantní k tomu, co potřebujeme z těch dat získat,“ uvádí s tím, že se proto chtějí ptát pouze na věci, které s dopadem na klima souvisí.

Zatím banka po svých klientech data nechce, ale v budoucnu je potřebovat bude a už nyní se s nimi o tom začíná bavit. Sama Moneta Money Bank bude podle směrnice o nefinančním reportingu (CSRD) muset reportovat už za letošní rok.

Banka už teď zároveň přemýšlí, jak klienty do budoucna při úvěrování motivovat k tomu, aby nejen data dodávali, ale šli zároveň i cestou dekarbonizace a zelené transformace. „Byznys plán by mohl být navázán na nějaký klimatický cíl. Když podnikatel například sníží modernizací provozovny svou emisní stopu o 25 procent, tak může dostat pro další období bonusovou sazbu. Anebo naopak malusovou v okamžiku, kdy cíl nesplní,“ popisuje Zuzana Filipová.

Pro letošní rok má Moneta také pro SME připraveno zhruba 700 milionů korun na tak zvané zelené produkty, tedy například na úvěry na modernizaci provozů malých podniků, na fotovoltaiku, tepelná čerpadla a další.

V podcastu se dále dozvíte:

  • Jaké jsou zatím reakce klientů na žádost banky o dodání dat
  • Jaké zelené produkty Moneta malým a středním podnikům nabízí, kolik má na ně vyčleněno letos nových peněz
  • Jak bude banka klienty motivovat, aby poskytovali data a šli cestou dekarbonizace
  • Jak hodnotí pomoc státu v oblasti nové legislativy týkající se CSRD a ESG celkově
  • Co banka postrádá v oblasti dotační politiky státu
Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.