Dětský nábytek je něco, co nemá ve většině domovů dlouhodobé využití a když děti odrostou, nastává otázka, kam s ním. Největší prodejce nábytku, společnost Ikea, spouští nyní, od konce ledna, možnost použitý dětský nábytek vrátit za předem danou cenu.

„Například při odprodání nábytku do jednoho roku od jeho zakoupení dostane zákazník zhruba šedesát procent původní ceny,“ uvedla dnes na tiskové konferenci Eva Malá Beluská, manažerka Ikea pro rozvoj podnikání a transformaci. Ikea pak pro použitý nábytek najde další využití. Služba má fungovat od konce ledna.

Ikea bude nábytek odkupovat maximálně do dvou let od jeho nákupu a podmínkou je, aby byl zákazník členem klubu Ikea Family. Ten má nyní skoro 1,5 miliónu členů. Zpětný odkup se nebude týkat celé nabídky Ikei v této kategorii, ale vybraných modelů postýlek, přebalovacích pultů či židliček a šatních skříní.

Podobnější informace, o jaké jde výrobky a za jakou cenu Ikea garantuje jejich odkup, je možné nalézt na stránkách společnosti https://www.ikea.com/cz/cs/ikea-family/benefits/garantovany-odkup-detskeho-nabytku-puba00aebd0.

„Tato služba je za mě budoucnost pro všechen nábytek. Chceme jít cestou prodlužování životnosti nábytku,“ dodává Eva Malá Beluská.

Dalším krokem v oblasti udržitelnosti, který švédský řetězec plánuje, je přeměna oddělení se zlevněným nábytkem na tak zvané circle hubs. „Chceme dát šanci každému výrobku, ať už je poškozený, rozbalený nebo z druhé ruky. Bude to i inspirativní centrum pro zákazníky, kde budeme prostřednictvím workshopů sdílet znalosti, jak prodloužit život nábytku,“ doplňuje šéfka pro transformaci. V cirkulárních hubech se bude prodávat použitý nábytek za výhodnější ceny, zákazníci by zde měli najít i nástroje na opravu či náhradní díly.

Cirkulární hub, ilustrační foto. Foto: Ikea

Do udržitelných řešení, která mají pozitivní vliv na planetu, chce Ikea v následujících třech letech investovat celkem šedesát milionů korun.

Součástí je například i přechod na zelenou energii a obecně úspory energií. „Chceme používat čistou energii ve všech našich provozech ve všech zemích, kde působíme,“ zmínila Mounia El Hilali, generální ředitelka Ikei pro Česko, Slovensko a Maďarsko. V Česku dělá zelená energie 67 procent, na Slovensku už 96 procent.

Další závazky Ikei se týkají třeba i nabídky v restauracích. Do čtyř let by měla polovina nabízených hlavních jídel být rostlinného původu. A nabídka červeného masa, které je z hlediska dopadů na životní prostředí nejhorší zátěží, by se měla omezit na dvacet procent.

Ikea, stejně jako další obchody v Česku, loni utrpěla uzavřením, nicméně na tržbách ztratila jen 1,5 procenta. Tržby za loňský finanční rok Ikei končící srpnem dělaly 10,5 miliardy korun. Online prodeje se zdvojnásobily na čtrnáct procent. Další růst online prodejů, kde dělají zákazníci v průměru čtyřikrát větší nákup než v prodejně, Ikea podporuje mimo jiné budováním dalších výdejních míst.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina se věnuje ekonomické novinařině už více než dvacet let. Začínala v ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. V červnu roku 2020 založila s Veronikou web Ekonews, který se věnuje otázkám udržitelnosti v byznysu i v osobním životě.