Na pohled připomínají maso, jsou ale rostlinné. Ikea uvedla na trh bezmasé kuličky, kterými chce sníži svoji uhlíkovou stopu. Masové náhražky začínají nabízet i fast-foody postavené na mase.

Bezmasé kuličky si v Ikea můžete koupit od soboty 1. srpna. Je to novinka vyrobená z čistě rostlinných ingrediencí jako je hrachový protein, oves, brambory, cibule nebo jablka. Chutí, vzhledem i strukturou mají připomínat maso, které má však výrazně vyšší klimatickou stopu (jak jsme psali například v tomto článku). A právě snížení uhlíkové stopy je hlavní důvod, proč známý řetězec s nábytkem do alternativy masa šel.

Její tradiční masové kuličky jsou už legendární, v Česku jich ročně prodá přes 17 milionů. Celosvětově je to pak více než miliarda. Skončit s nimi proto řetězec nehodlá, ale přidává k nim další a udržitelnější verze.

Ikea spočítala, že kdyby se jí podařilo každou pátou masovou kuličku vyměnit za bezmasou, znamenalo by to snížení její uhlíkové stopy v oblasti prodeje potravin o osm procent.

Byť si rostlinné výrobky nacházejí čím dál častěji místo i v nevegetariánských tuzemských domácnostech, Česko v mezinárodním srovnání stále patří mezi největší konzumenty masa.

„Statistik jsme si vědomi, a proto cílíme na různé skupiny našich zákazníků. Nejen na vegetariány, ale také na mladší generaci, pro kterou je udržitelnost přirozenou součástí životního stylu, na flexitariány, kteří jedí maso z různých důvodů pouze občas, a zaujmout chceme i tradiční milovníky masa,“ vysvětluje Jakub Slavík z Ikea Food k zavedení kuliček.

Přes oblibu masa se dá očekávat, že lidé budou konzumaci masa spíše snižovat. Z aktuálního průzkumu Ipsos vyplývá, že čtyři procenta Čechů se řadí mezi flexitariány, což znamená, že maso a ryby jedí jenom občas. Omezení masa a vyšší příjem rostlinné stravy však v budoucnu podle průzkumu plánuje 28 procent lidí. Alternativy masa konzumuje 52 procent Čechů, ale většina z nich pouze občas.

Hlavní důvod, proč Češi nevolí rostlinné alternativy potravin častěji je, že jim nechutnají. Uvedla to více než polovina dotázaných. Ikea to chce změnit a tuto bariéru odstranit. „Našimi novými bezmasými kuličkami chceme ukázat, že i bezmasé jídlo může být stejně chutné jako jídlo z masa, hodně jsme se na to soustředili,“ uvádí Jakub Slavík.

Před dvěma lety už Ikea uvedla do nabídky vegetariánské hot dogy, kterých jen v Česku prodá 260 tisíc ročně. Na vegetariánské produkty chce klást důraz i do budoucna. Už dříve uvedla na trh zeleninové kuličky nebo veganskou zmrzlinu a do roku 2030 chce být klimaticky neutrální.

Bezmasé kuličky jsou dalším krokem. Ve srovnání s masovými mají celkově pouze čtyřprocentní klimatickou stopu, na produkci jejich přísad je zapotřebí jen sedm procent zemědělské půdy a jen 12 procent vody.

„Udržitelné produkty chceme do naší nabídky začleňovat i nadále. Chystáme například vegetariánský wrap a postupně měníme složení našich bonbonů. Z vepřové želatiny přecházíme na základ rostlinného původu,“ uzavírá Jakub Slavík.

Hamburger jen na oko

Bezmasé varianty svých ikonických jídel začaly nabízet také fast-foody, které jsou tradičně postavené na mase.

Největší hamburgerový hráč na světě McDonald‘s loni v Kanadě testoval několik měsíců burger na bázi rostlinného proteinu pod názvem P.L.T. (Plant, Lettuce, Tomato neboli rostlina, salát, rajče). A to ve spolupráci se společností Beyon Meat, která je průkopníkem ve výrobě „rostlinného“ masa. Ve stálé nabídce se však produkt zatím neobjevil.

„Test nám umožnil dozvědět se více o skutečných důsledcích, včetně poptávky a zkušeností zákazníků, provozních aspektů, logistiky dodavatelského řetězce a dalších důležitých informací, které nám pomohou v budoucích rozhodnutích,“ uvedl k tomu PR manažer Adam Rapák.

Rostlinný hamburger má od loňského listopadu ve své nabídce Burger King, a to pod názvem Rebel Whopper. A ačkoliv je podle firmy placka v něm stoprocentně rostlinného původu, překvapivě nejde o vegetariánský, ani veganský produkt. Důvodem je to, že se placka připravuje na grilu společně s hovězími či kuřecími produkty.

KFC zase v červenci oznámilo, že s ohledem na životní prostředí plánuje ve spolupráci s ruskou laboratoří vyrábět rostlinné „kuřecí“ nugetky pomocí 3D tisku. Nepůjde však o vegetariánský produkt, protože k tisku budou použity kmenové buňky kuřat. Cílem firmy je tak především zmenšit množství skleníkových plynů, které jsou při produkci kuřecího masa produkovány a ulevit tak planetě. K tomu se řetězec také spojil s Beyond Meat a v amerických restauracích testuje rostlinnou verzi smaženého kuřete.

Trend rostlinných náhražek už si našel cestu i do českých masokombinátů. Jako první začaly veganské produkty vyrábět Uzeniny Příbram. Na trh je uvedly ve spolupráci s Penny Marketem, jak už jsme psali v článku Veganské burgery už vyrábějí i české masokombináty.