Potravinové řetězce čím dál tím častěji omezují plýtvání jídlem. Ovoce a zeleninu, které jsou kvůli menším vadám neprodejné, nabízejí některé obchody zlevněné v bedýnkách. Ročně se tak popelnicím vyhnou tisíce tun potravin.
Potravinové řetězce ročně vyhazují tisíce tun jídla, ale rozmanité druhy ovoce a zeleniny jsou nejčastějším odpadem. Podílejí se na celku zhruba třetinou. Mají totiž krátkou dobu spotřeby a jsou náchylné na poškození. Často jde však pouze o estetický problém. Některé řetězce proto nabízejí bedýnky, v nichž se slevou prodávají plody, které ještě nedávno končily v popelnici.
„Řešili jsme, co s ovocem a zeleninou, které už nesplňují nejpřísnější požadavky, ale které jsou nadále bez závad a chutné. Proto jsme připravili projekt, kdy do bedýnek připravujeme mix ovoce nebo zeleniny o váze dvou kilogramů a nabízíme jej zákazníkům za dvacet korun,“ popisuje Petr Baudyš, vedoucí oddělení kvality Penny Market.
Zpočátku na zkoušku a teď po celé republice
Podobný projekt spustil loni řetězec Lidl. Bedýnka z projektu S Lidlem šetři jídlem vyjde zákazníka na 25 korun. „Jedná se o nepoškozené kusy ovoce a zeleniny, které mají protrženou síťku nebo jiný obal. To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem,“ popisuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler s tím, že tímto způsobem prodávají i řezané květiny.
„Díky těmto bedýnkám se nám daří výrazně snižovat odpisy ovoce a zeleniny. Spočítali jsme, že v průměru zachráníme za rok více než 3 800 tun,“ uvádí Myler.
Penny Market spustil projekt před půl rokem na zkoušku v sedmi prodejnách, přičemž v jeho průběhu se zachránilo přes devět tun potravin. Nyní jej proto řetězec rozšiřuje do dalších 50 obchodů po celé republice.
Britské Tesco podle svého mluvčího bedýnky neplánuje. „Ovoce a zeleninu na hranici životnosti nabízíme zákazníkům s výraznými slevami ve vybraném úseku obchodu. Pokud si zákazníci přejí nakoupit s výraznou slevou, mohou si tak vybrat opravdu jen to, co využijí. Tím předcházíme plýtvání,“ uvádí za řetězec mluvčí Michal Kuzmiak.
Redakce Ekonews oslovila i Kaufland, ten ale do uzávěrky článku neodpověděl.
Zbytky dostanou zoologické zahrady
Ovoce a zelenina, které se nehodí ani k prodeji v bedýnkách, ale přitom jsou poživatelné, darují potravinové řetězce zoologickým zahradám. Penny Market loni spustil projekt Penny pro zoo. Na základě spolupráce se zoologickými zahradami po celé republice dodává zvířatům ovoce a zeleninu, kterou už z nějakého důvodu nenabízí zákazníkům. Jedná se o zboží, které nesplňuje estetickou kvalitu nebo je potřeba ho v co nejkratší době zkonzumovat. Řetězec od začátku projektu dodal do 26 zoologických zahrad přibližně padesát tun ovoce a zeleniny.
Se zoologickými zahradami spolupracují i další velké obchody jako Tesco či Lidl. Německý řetězec začal před dvěma lety spolupracovat se Zoo Jihlava, během loňského roku pak zahájil spolupráci i s brněnskou zoologickou zahradou, Zooparkem Zájezd či Zooparkem Zelčín. „Jihlavské zoologické zahradě měsíčně předáme přibližně 4,5 tuny převážně ovoce a zeleniny, což pro zahradu činí úsporu až 1,2 milionu korun ročně,“ popisuje Myler.
Tesco spolupracuje hlavně s menšími a lokálními zoologickými zahradami. „Také darujeme lokálním záchranným stanicím. V tomto roce jsme již darovali stovky tun ovoce, zeleniny a také pečiva,“ uvádí mluvčí řetězce Kuzmiak.


Tesco si zakládá také na tom, že začalo jako první data o vyhozených a darovaných potravinách zveřejňovat už v roce 2016 až 2017 a snažilo se tak potravinový odpad omezit. Za pět let se to podařilo o 72 procent, uvedl retailer v poslední tiskové zprávě z července. Zachránilo tak skoro 30 tisíc tun potravin před vyhozením.
Některá čísla poskytují i další obchodní řetězce, ale většinou ne tak, aby byla srovnatelná. Jak zjistila společnost Impact Metrics při porovnávání nefinančních dat obchodníků, za rok 2019, většina řetězců se chlubí pouze číslem, kolik potravin darovala do potravinových sbírek. Nové srovnání chystá Impact Metrics, sesterská společnost Ekonews, zveřejnit na podzim.
Tesco se nyní snaží přesvědčit k tomu, aby také začali vzniklý odpad měřit a zveřejňovat, i dodavatele potravin. „Nikdo nemůže řešit plýtvání potravinami sám. Proto se od doby, kdy jsme poprvé zveřejnili naše údaje, snažíme spolupracovat i s našimi dodavateli, abychom do roku 2030 snížili plýtvání potravinami v našich dodavatelských řetězcích na polovinu. Věříme, že co měříme, to můžeme vylepšovat, a proto vyzýváme dodavatele, aby zveřejňovali svá data o plýtvání,“ uvedla Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku. Loni výzvu vyslyšelo devět výrobců vlastní značky Tesca.