Preferují české a slovenské designéry a snaží se razit koncept, který je v tuzemsku zatím ojedinělý. Pražský Ones concept store dokonce tvůrcům nabízí prostor, kde si mohou vyzkoušet prodej svých „kousků“.

Ones concept store na pražském Újezdě má ke klasickému obchodu daleko. Vázy, šperky, voňavky, nábytek, ale třeba i spodní prádlo nebo boty tu totiž nejsou klasicky na ramínkách, ve vitrínách nebo regálech. Zakladatelky Ones concept storu Elena Janota a Michaela Juřenčáková prostor přetvořily na shoppable apartment. Zákazník se tak ocitne v bytě, ve kterém si může koupit všechno, co vidí.

„Chtěly jsme, aby to bylo tvůrčí a hravé a abychom s prostorem mohly kreativně pracovat,“ říká Elena Janota. Tímto způsobem chtějí představit design a lokální výrobu lidem, kteří by si domů takové věci běžně nepořídili.

„Díky našemu konceptu vidí, že se produkty dají kombinovat s různými styly a nábytkem, a tolik se extravagantnosti nebojí,“ vysvětluje Janota. Vybrané značky a celá tématika interiéru se proměňuje jednou za pět měsíců. Takže pokud jste předtím nakupovali v obývacím pokoji, od října si již nakoupíte ve stylové ložnici.

Téměř všechny produkty, které Ones concept store nabízí, pocházejí od českých či slovenských tvůrců. Do budoucna by ovšem chtěl obchod nabízet i vybrané zahraniční značky. Zajímavá je podle Janoty třeba lokální polská výroba či francouzští tvůrci.

„Primárně nám jde o to, aby věci nebyly vyrobené v Asii. Chceme ukázat, že se dá vystačit i s evropskou produkcí,“ vysvětluje Janota. Zkušenost už má prý i s tím, že navenek vystupující jako lokální česká značka své zboží vyrábí v Asii. Proto se zakladatelky snaží řešit místo výroby a původ materiálů.

Bydlení je v hlavě. Ulita o 25 metrech čtverečních od dvou milionů není pro každého

Lepší zviditelnění pro lokální značky

Projektem chtějí zakladatelky pomoci i lokálním značkám k lepšímu zviditelnění. Lokální tvůrci totiž nejčastěji své produkty prezentují na sociálních sítích. Takový prodej však nefunguje ve všech kategoriích produktů. „Třeba nábytek, šperky nebo voňavky je online skoro nereálné prodat. Jsou to věci, které je potřeba před koupí vidět naživo a osahat,“ říká Janota.

Část prostoru Ones concept storu je vymezená jen pro účely takzvaných pop-upů. „Abychom pomohly značkám posunout se dál, mohou si zde vyzkoušet vedení prodejny bez risku. Nemusejí si hledat prostory, podepisovat smlouvu ani platit kauci,“ popisuje záměr Janota. Příčkou oddělený prostor si tvůrci mohou od zakladatelek pronajmout na pět měsíců za fixní částku, díky čemuž otestují, jak prodej funguje. V současné chvíli probíhá pop-up slovenské značky Buffet, která prodává oblečení. Předchůdkyně šperkařka Kristýna Černá se svojí značkou du coeur si po pěti měsících ve Ones v listopadu otevře vlastní prodejnu v Myslíkově ulici v Praze.

Nový showroom plánují zakladatelky udělat během pár týdnů i ve sklepních prostorách Ones concept storu. Prostor pro prezentaci tam dostane česká značka nábytku Budu.

Udržitelný může být menstruační kalíšek i tramvaj, říká designérka Anna Marešová

Domácí tvůrci nemyslí na vlastní marži a to je omezuje

Rozdíly mezi českými lokálními značkami a těmi zahraničními nespočívají podle Janoty v kvalitě nebo nápadu, ale v cenotvorbě a marketingu. Málokdy se prý stává, že české značky jsou připravené na velkoobchodní prodej.

„Je těžké tvůrcům vysvětlit, že pokud chtějí mít zboží v obchodě, tak musíme dostat nějaké provize z prodeje. Většina tvůrců na svých produktech nemá dostatečnou marži ani pro sebe. Zahraniční značky mají rovnou stanovené velkoobchodní ceny a jsou připravené na spolupráci,“ popisuje Janota.

Přitom provize v concept storech jsou často v tuzemsku nižší než v běžných obchodech. Designové obchody mívají minimálně 40procentní provize z prodeje. „Na klasický obchod je to málo, ale v případě lokálních značek to jinak nejde. Víc by pro ně už bylo likvidační. Často je problematické i to, že nejsou plátci DPH, což znamená, že do marže musíme připočítat i to,“ vysvětluje Janota.

Tuzemské značky více bojují i s marketingovými strategiemi a oslovením vhodné klientely. „Často se stává, že mají skvělý nápad a výborný produkt, ale marketing a PR nestojí za nic,“ popisuje. Najdou se ovšem skvělé kombinace projektů, kdy si tvůrci s dobrou byznysovou strategií najímají designéry, aby tvořili pod jejich značkou. Například Master & Master vytváří nábytek od různých designérů. Takové spolupráce umožňují snížit náklady na výrobu.

„Řeší to další problém českých značek, a to velice drahou výrobu. Většina totiž vyrábí v malém množství a to je velice nákladné a odráží se to i na ceně výrobku,“ vysvětluje Janota. „Uživit se ale jen prodejem lokálních značek se moc nedá. My děláme například různé eventy, máme tu i kavárnu,“ dodává Janota.