Internetový obchod Rohlik.cz zákazníkům od poloviny září nabízí za 50 korun tašky se čtyřmi kilogramy sezónního ovoce a zeleniny, které by jinak skončily v odpadu. Akci proti plýtvání nově spouští i Kaufland.
„Projekt vznikl z vnitřní iniciativy co nejvíce redukovat odepisované zboží. Věříme, že obzvlášť v současné době rostoucích životních nákladů zákazníci ocení možnost nákupu zdravých potravin za výhodnou cenu,“ uvádí mluvčí Rohlíku Lutfia Volfová s tím, že taška vždy obsahuje kombinaci paprik, banánů, cuket, rajčat a jablek a stojí 49,90 koruny. Zatím registrují velký zájem, za čtyři týdny fungování se takto prodaly a zachránily čtyři tuny ovoce a zeleniny.
Rohlik.cz se tak připojil k obchodním řetězcům Lidl a Penny Market, které nabízejí bedýnky zlevněného ovoce a zeleniny. Lidl dokonce již testuje, zda podobně bude moci vyprodávat jiné druhy potravin. Tyto řetězce totiž zjistily, že se jim více vyplatí jídlo prodat byť za minimální cenu, než vydávat peníze za jeho odvoz a likvidaci. Lidl vypočítal, že ročně „zachrání“ více než 3 800 tun ovoce a zeleniny, což mu snižuje odpisy u těchto dvou artiklů průměrně o 23 procent. Penny si věří na „desítky“ tun ročně.
Vylepší si bilanci i zprávu o udržitelnosti
Likvidace bioodpadu je nákladná, navíc na papíře ve zprávách udržitelnosti nevypadá dobře. „Při našich porovnáních je důležitým kritériem, kolik řetězce odpadu generují. Čím méně, tím lépe,“ říká Dan Heuer, spoluzakladatel Impact Metrics, která je sesterskou společností Ekonews a analyzuje nefinanční reporty řetězců.
„Když jsme šetření naposledy prováděli, tak řetězce ještě systém bedýnek neměly. Většinou tedy potraviny dávaly potravinovým bankám, do bioplynek, nebo k využití pro hospodářská zvířata,“ říká Heuer. Prodej přes bedýnky podle něj může být jedním z efektivních nástrojů, jak objem odpadu snížit a ještě si vylepšit ekonomickou bilanci.
Ostatní obchodní řetězce stejně jako konkurenční internetový obchod Košík.cz zatím pouze tradičně zlevňují zboží těsně před vypršením lhůty trvanlivosti. „Máme sekci Zachraň mě, kde prodáváme třeba rajčata, která je potřeba rychle zkonzumovat, za polovinu ceny. Také zde máme zboží i s lehce esteticky poškozeným obalem,“ říká mluvčí Košíku František Brož.
„V současné době je o tyto slevy mezi zákazníky velký zájem. Bedýnky neplánujeme, ovoce a zeleninu na hranici životnosti nabízíme zákazníkům s výraznými slevami ve vybraném úseku obchodu. Zákazníci si tak mohou vybrat opravdu jen to, co využijí a dokáží v krátké době spotřebovat. Tím předcházíme plýtvání jak na naší straně, tak na straně zákazníků,“ odpověděl manažer externí komunikace Tesca Michal Kuzmiak.
Co se neprodá, jde do bank nebo zvířatům
Pokud se zboží prodat nepodaří, Tesco je nabízí potravinovým bankám. Stejně jako v případě konkurence se jedná zejména o ovoce, zeleninu a pečivo. „Jde o neprodané přebytky, které již nesplňují kvalitu pro prodej, ale jsou stále vhodné k lidské spotřebě. Naším cílem je v maximální míře darovat potraviny lidem v nouzi, následně také zvířatům,“ tvrdí Kuzmiak. Tesco prý v posledním roce darovalo přes 7401 tun potravin, z toho pro „lidskou spotřebu“ bylo 1443 tun.
Ani Kaufland bedýnky zatím neplánuje. Aktuálně přišel řetězec s kampaní „Nekrm koš“, se kterou chce veřejnost „edukovat“ v problematice plýtvání jídlem. „Na konkrétních příkladech ukážeme, jak hospodárně nakupovat a optimálně skladovat potraviny v lednici či jak dále zužitkovat zbytky. Také vysvětlíme rozdíl mezi datem minimální trvanlivosti a data spotřeby,“ sdělila vedoucí firemní komunikace Kauflandu Renata Maierl.
Kaufland podle jejích slov rovněž spolupracuje s Českou federací potravinových bank a účastní se potravinových sbírek. „V neposlední řadě darujeme potraviny nevhodné k prodeji za symbolickou částku různým mysliveckým sdružením a zooparkům,“ popisuje Maierl, co platí pro většinu řetězců.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.