Osm vybraných prodejen řetězce Lidl testuje výprodej i dalších potravin, nejen ovoce a zeleniny. Tříkilové bedýnky za 25 korun se totiž osvědčily. Nejenže je o ně značný zájem, takže ovoce a zelenina se nemusí vyhodit, ale obchodník navíc ušetří peníze.

Aby člověk ulovil tříkilovou výprodejovou bedýnku se zeleninou a ovocem v prodejně Lidlu, musí mít obzvlášť štěstí. Většinou se na specializovaných stojanech za pokladnami „ohřejí“ sotva pár minut. „Prodej bedýnek snižuje odpisy ovoce a zeleniny průměrně o 23 procent. Spočítali jsme, že když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800 tun ovoce a zeleniny,“ uvádí mluvčí řetězce Tomáš Myler.

Do bedýnek se dostává ovoce a zelenina, kdy je například protržené balení anebo je v něm špatný jeden kus a ostatní jsou dobré. Úspěch bedýnek přiměl řetězec přemýšlet i o dalších potravinách, které by nemusel vyhazovat. Na odvozu a likvidaci odpadu totiž Lidl díky zeleninovým bedýnkám podle Mylera ušetří v tuzemsku více než milion korun ročně.

„V současné době zkoušíme v rámci pilotního projektu prodej tří nových sortimentních skupin v osmi prodejnách: maso a ryby, chlazené zboží a nebalené pečivo,“ popisuje mluvčí Lidlu. Pro každou skupinu má být v prodejnách vyhrazené místo, jakýsi slevový koutek s výrazným označením „S Lidlem šetříme jídlem“.

Obchodní řetězec, který praxi výprodejů a šetření jídlem odkoukal v rodném Německu, nyní testuje, v jakých cenových relacích potraviny určitý čas před uplynutím data spotřeby vyprodávat. „Aktuálně zkoušíme různé varianty se zlevňováním pečiva,“ dodal Myler. O které prodejny jde, mluvčí neuvedl.

Tři kila ovoce a zeleniny za 25 korun. Lidl se snaží snížit potravinový odpad
Obchodní řetězec Lidl začíná ve všech svých prodejnách nabízet bedýnky s ovocem a zeleninou, které by jinak musel vyhodit. Tříkilovou bedýnku si zákazník může odnést za 25 korun. Cílem je snížit potravinový odpad. "Když...

Začali už i někteří další

Nejvyšší zastoupení v potravinovém odpadu Lidlu má nadále ovoce a zelenina, které se na něm podílí zhruba z poloviny. „Maso s celou sekcí chlazených produktů předáváme na zpracování odběrateli, který vytřídí maso, které je v pořádku, namele ho a předá výrobcům krmiv pro domácí mazlíčky. Zbylé nevyhovující kusy masa a chlazených produktů předá do bioplynové stanice nebo kafilérie k dalšímu zpracování,“ popisuje Myler.

Výprodej ovoce a zeleniny – které jsou poživatelné, ale už nesplňují standardy na kvalitu prodávaného zboží – zavedl nedávno i konkurenční řetězec Penny Market. Dvoukilovou bedýnku nabízí za 20 korun. Před půl rokem projekt rozjel na zkoušku v sedmi prodejnách a letos v létě jej rozšířil do dalších 50 obchodů po celé republice.

Potravinový odpad je pro obchodní řetězce velké téma, ačkoli z celkových statistik vyplývá, že většina vyhozeného jídla jde na vrub samotných domácností a na maloobchod připadá jen pět procent. O snížení nicméně usilují všechny řetězce, dopady jsou totiž jak ekologické, tak ekonomické. Málokdo se ale chlubí přesnými čísly, kolik potravin neprodá a musí vyhodit, jak vyplynulo i z porovnání obchodníků, které provedla společnost Impact Metrics za rok 2019.