
Luděk Niedermayer
Emise CO2 snižujeme lépe, než si většina lidí myslí.
Luděk Niedermayer je poslancem Evropského parlamentu za TOP09.
Dekarbonizace dopravy probíhá pomalu. „V dopravě emise rostou, protože spousta lidí si kupuje čím dál tím větší auta. Jenže i když to auto má třeba účinnější motor, tak fyziku nejde obelstít,“ uvádí v podcastu Ekonews poslanec Evropského parlamentu za TOP 09 Luděk Niedermayer.
Snižování emisí oxidu uhličitého v ekonomice se podle europoslance Luďka Niedermayera daří lépe, než si většina lidí myslí. Zejména pokud jde o energetiku a rozvoj obnovitelných zdrojů.
„Já bych nečekal, že v roce 2024 budeme bezmála na polovině výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Pokud k tomu přidáme podíl jádra, tak jsme na velmi vysokém podílu čisté energie, čehož odrazem je to, že se poprvé méně než desetina elektřiny v Evropě vyrobila z uhlí,“ uvádí.
Dekarbonizace dopravy naopak drhne. V případě osobních aut emise rostou, protože lidé si kupují čím dál tím větší auta. Navíc se nyní bude debatovat o plánovaném zákazu spalovacích motorů a o tom, zda tento cíl nerevidovat. V oblasti nákladní silniční dopravy jsme pak podle Niedermayera na úplném začátku.
„Technologie už existují a jsou docela levné. Ale náklady na infrastrukturu jsou jiné, když dám na parkoviště deset nabíječek zvládajících 200 kW, než když má jedna nabíječka pro kamion zvládnout třeba 500 kW,“ uvádí. Zvláště když pro nákladní vozy bude nabíječek potřeba hodně.
Zároveň je podle europoslance potřeba věnovat pozornost odvětvím, která se budou dekarbonizovat těžko. Ať už jde o výrobu hliníku, keramiky, cementu nebo betonu. „Je férové víc mluvit o tom, že to bude probíhat pomalu. Je to podle mě věc až pro přespříští dekádu, takže je třeba dát jim nějaký srozumitelný výhled, jak těch dalších 25 let pro ně bude vypadat, aby fungovali,“ dodává.
V podcastu dále uslyšíte:
- Jak se Luděk Niedermayer dívá na často proklamovaný ústup EU od zelené cesty a na oponenty opatření směřujících k uhlíkové neutralitě,
- Jak je možné, že neexistují pořádná klimatická data a co vše to komplikuje,
- Co lze očekávat od jednání EU o klimatickém cíli pro rok 2040, kdy by měly být emise o 90 procent nižší oproti úrovni z roku 1990,
- Proč bude snižování emisí CO2 v Evropě čím dál tím složitější,
- Zda opravdu máme vysoké ceny energií, které komplikují firmám dekarbonizaci,
- Proč se energetiku daří dekarbonizovat, ale doprava vázne,
- Že je pomalejší rozvoj využívání vodíku a co to znamená,
- Co čeká od diskuse o zákazu spalovacích motorů,
- Jaké zásadní věci se letos budou ještě odehrávat v Evropském parlamentu.