Byznys
Finanční instituce a soukromí investoři se přizpůsobují rizikům, která se objevují s čím dál tím výraznějšími projevy klimatické změny. Základem pro firmy je schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám.
Finanční instituce a soukromí investoři se přizpůsobují rizikům, která se objevují s čím dál tím výraznějšími projevy klimatické změny. Základem pro firmy je schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám.
Přestože prodávají vlastní trička, košile a kalhoty šité v Česku, tvrdí o sobě, že nejsou módní značka a nedělají módu. „Náš cíl nikdy nebyl vystřelit projekt nahoru co nejrychlejším způsobem a za každou cenu. Dá se to dělat efektivněji a rychleji, ale to není vždy nutně lepší,“ říká Daniel Weber v rozhovoru pro Ekonews.
Do sporů kvůli greenwashingu se v roce 2024 dostávaly hlavně aerolinky. Několik zavádějících reklamních kampaní na „udržitelné“ létání bylo staženo. Obviněním z greenwashingu také čelí největší světový producent masa, dvě britské banky a dokonce i Evropská komise.
„Využili mě jen jako štít před oprávněnou kritikou,“ říká v rozhovoru krajinný inženýr Josef Salač, bývalý odborný garant projektu Sázíme Česko. Ten od lidí vybral peníze na statisíce stromů a skončil podle něj jako marketingový projekt bez reálného dopadu na kvalitu lesů.
Většina z desítek tisíc tun textilního odpadu vznikajícího v Česku pochází přímo od spotřebitelů. Nejjednodušší způsob, jak snížit spotřebu oblečení, je pořizování kvalitnějších kousků. Při výběru je důležité se zaměřit na pár kritérií. Která to jsou, radí tuzemské návrhářky a odbornice na látky.
Vykupují kůže určené do luxusních vozů, které kvůli drobné chybě na kráse fabriky vyřadily. Z nich pak vyrábějí třeba podložky pod myš, klíčenky či pouzdra na brýle. „Ty kůže by jinak putovaly do Číny na spálení,“ říká zakladatel zlínské značky Belleder Pavel Džavík.
Kritici tvrdí, že výdejní boxy jsou „na každém rohu“ a spolu s billboardy a city lighty vytvářejí vizuální smog, který působí špatně na psychiku. V tuzemsku už se jejich počet blíží deseti tisícům. Zákazníci ale oceňují možnost vyzvednout si balíky nepřetržitě, zejména před vánočními svátky.
Každá žena za svůj život použije zhruba jedenáct tisíc menstruačních pomůcek. Jenom za uplynulý rok se v tuzemsku prodalo všech těchto pomůcek za více než 1,6 miliardy korun. Mezi nimi zvolna roste podíl těch, které jsou udržitelné – kalhotky, kalíšky a látkové vložky.
Letošní třetí ročník Zelené výzvy, která motivuje zaměstnance finančních institucí, aby do práce zamířili jinak, než sami autem se spalovacím motorem, překonal loňský ročník. Za dva měsíce nasbírali soutěžící při cestě do práce o 1116 tisíc „zelených kilometrů“ více než loni.
Pokud má váš dům nebo byt potvrzení, že je na tom dobře z hlediska životního prostředí, můžete už dnes ušetřit i tisícovky ročně na splátkách úvěru na bydlení. Dostat zelenou hypotéku je nicméně složitější, protože potřebujete průkaz energetické náročnosti.
Smartphony a tablety budou mít od 20. června 2025 duhový „energetický štítek“, stejně jako lednice či pračky. Začnou pro ně také platit pravidla takzvaného ekodesignu, který má vést k lepší informovanosti spotřebitelů a delší životnosti výrobků.