Obří hromada kartonů, lepenky a papíru dosahuje skoro až ke stropu. Sem tam je vidět plastový pytel na odpadky nebo jiný nepořádek, který by v téhle hromadě být neměl. Jde totiž o odpad z modrých kontejnerů na papír.

Do areálu Pražských služeb Pod Šancemi, kde jsme se byli podívat, se sváží k dotřídění papírový odpad z pravobřežní části Prahy. Z té levobřežní míří do třídícího centra ve středočeských Chrášťanech.

Před vstupem do haly třídící linky se kupí balíky s už vytříděným papírovým odpadem. Suroviny v balíku jsou namíchané podle potřeb papírny, kam odpad míří. V balíku jsou v určitém poměru namíchané zpravidla tři suroviny – měkký papír, lepenka a karton.

„Složení balíků není náhodné. Suroviny do něj mícháme podle požadavků papírny, která bude papírový odpad recyklovat,“ vysvětluje Jan Svátek, vedoucí kompetenčního centra Pražských služeb.

Uvnitř plechové haly hučí stroje a popojíždějí vysokozdvižné vozíky. Musíme dávat pozor, abychom jim nepřišli do cesty. Pracovníci třídící linky, mezi kterými bývají i vězni, zametají nepořádek na podlaze a dohlížejí na hladký chod celé linky.

Za vstupem do haly je po pravé ruce obrovská hromada papírového odpadu dosahujícího skoro až po strop. Jde o obsah modrých popelnic, který sem svážejí popelářské vozy. Zatímco dřív ve sběru převažoval novinový papír, teď je to hlavně karton a lepenka, což souvisí s rozmachem on-line nakupování. K dotřídění sem míří také odpad z obchodních řetězců, který tvoří převážně kartony a lepenka (ta je hrubší než karton).

Tenhle druh papírového odpadu je nejviditelněji zastoupen i v obří hromadě navezené do haly. Dále je vidět obyčejný papír, obálky nebo sešity a sem tam igelitový pytel na odpadky nebo taška. To by se stávat nemělo, protože plast do modrých popelnic nepatří. Tady jsou ale na různá „překvapení“ zvyklí. V hromadě papíru se najde leccos.

Mluvčí Pražských služeb Radim Mana vypráví, že jednou byl mezi papírovým odpadem dokonce žulový obrubník nebo motor. Sem tam najdou zaměstnanci v hromadě mrtvou kočku, občas, hlavně v zimě, bohužel taky bezdomovce, kteří si do modrých kontejnerů zalézají, aby se zahřáli. V kartonu je jim teplo.

Pracovní posádky popelářského vozu proto musejí kontejnery prohlížet, zabouchat na ně a podívat se dovnitř. Pokud tam někoho objeví, vyženou ho ven. Někdy ale bezdomovec není vidět, protože je zahrabaný moc hluboko a bouchání neslyší. To má pak tragický konec. Jakmile se člověk dostane do nákladového prostoru popelářského auta, který náklad průběžně stlačuje, nemá šanci přežít. „Stane se to tak jednou za dva roky,“ říká mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Samotná třídící linka je organizovaná do podkovy, v jejímž čele je ve vzduchu třídící kabina, která tvarem připomíná lodní kontejner. Vysokozdvižné vozíky odpad naloží na pás, který ho vyveze nahoru do třídící kabiny, kde jej pracovníci linky roztřídí na jednotlivé komodity. Každý má vedle sebe násypku, do které dává požadovanou komoditu – měkký papír, karton, lepenku a tak dále. Když je násypka plná, vyprázdní se uvolněním páky.

Papír se dál rozdělí podle složení, které požadují papírny a zamíří do jednoho ze dvou lisů, kde je slisován do balíků o váze 500 a 600 kilogramů. Balíky jsou svázané železným drátem, který v papírnách umějí odstranit magnetickým separátorem.

Balíky s papírem, který se může recyklovat sedmkrát až devětkrát pak před halou čekají na kamiony, které je odvážejí do papíren ke zpracování.

Stojíme v hale, do které couvá popelářské auto s dalším svozem papírového odpadu. Zadní část korby se pomalu otevírá, vyvalí se z ní prach a náklad postupně padá na zem.

V živé paměti mám historku o bezdomovcích, kteří občas tímhle způsobem dojedou až sem. Na celou scénu se proto dívám trochu s obavami a představuji si, co všechno může ve voze být. Snad kromě pár sáčků nic hrozného. Je přece léto.

(Článek je součástí série textů „Cesta odpadů“, které budou mapovat, co se děje s vámi vyhozeným odpadkem od startu v popelnici po výsledné zpracování či zničení).

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.