Systém emisních povolenek má tlačit firmy automaticky k tomu, aby přecházely na bezemisní výrobu. A zatímco energetika už pod tlakem je, průmysl zatím dostával bezplatné emisní povolenky. Tento týden Evropský parlament schválil návrh, podle něhož má bezplatné přidělování povolenek postupně skončit v letech 2027 až 2032.

Poslanci se shodli také na parametrech dvou dalších norem spojených s povolenkovým systémem, a to na zavedení takzvaného uhlíkového cla (oficiálně CBAM, neboli Carbon Border Adjustment Mechanism) a vytvoření sociálně klimatického fondu. Poslanci uvedené návrhy schválili na druhý pokus, na prvním jednání začátkem června prošel jen zákaz spalovacích aut. O konečném znění reformy budou europoslanci od podzimu vyjednávat s členskými státy, jejichž pozici bude koordinovat české předsednictví.

Poslanci také podpořili plánované rozšíření povinnosti platit za emise z dopravy a vytápění budov, do roku 2029 by se však měla týkat pouze budov komerčních. 

„Kompromisní návrh na zahrnutí soukromé dopravy a vytápění budov do systému obchodování s emisními povolenkami až od roku 2029 představuje významně méně ambiciózní cíl zpoplatnění emisí, chrání ale spotřebitele v nelehké době,“ podotkl ke schválené pozici analytik EUROPEUM Michal Hrubý. 

Do roku 2030 by měla podle Parlamentu EU odbourat 63 procent emisí, které produkovaly sektory spadající do systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) v roce 2005.

„Reforma EU ETS tak, jak ji dnes schválil Evropský parlament, by vedla ke snížení emisí v těchto sektorech o 63 procent do roku 2030, což je o něco více, než kolik vyplývá z návrhu Evropské komise (61 procent), ale méně, než kolik navrhoval Výbor pro životní prostředí (67 procent),“ doplnila Kateřina Davidová analytička Centra pro dopravu a energetiku. 

Zákaz spalovacích aut ano, rozšíření systému emisních povolenek ne, rozhodl v prvním kole Evropský parlament
Balíček opatření Fit for 55 má dovést Evropskou unii do roku 2030 k již schválenému cíli snížení emisí CO2 o 55 procent do roku 2030 a ke klimatické neutralitě do roku 2050. A zatímco na zákazu spalovacích motorů v nových...

Emisní reforma je klíčovou součástí před rokem navrženého klimatického balíčku známého jako Fit for 55, kterým chce Komise nasměrovat EU ke splnění emisních cílů pro rok 2030. 

Evropští zákonodárci se napoprvé neshodli na tempu rušení bezplatných povolenek na vypouštění emisí pro některá odvětví. Pravice včetně nejsilnější lidovecké frakce je chtěla odložit na pozdější dobu, kvůli čemuž pak levicoví europoslanci celý návrh odmítli. Nyní schválili kompromisní návrh většinou 439 hlasů ze 628 hlasujících.

„Parlament odhlasoval postupný útlum povolenek zdarma mezi lety 2027 a 2032, zatímco návrh Komise počítal s útlumem mezi lety 2026 a 2035. Nejde ovšem jen o konečný rok, kdy EU přestane velkým znečišťovatelům rozdávat povolenky zdarma, ale i o trajektorii. Ta bohužel v pozici Parlamentu není příliš ambiciózní a odsouvá tak největší pokles povolenek zdarma až po roce 2030,“ uvedla Davidová. 

„Konečně se to povedlo. Velkou většinou hlasů jsme schválili historicky největší klimatickou normu,“ řekl německý lidovecký zpravodaj návrhu emisní reformy Peter Liese. Europoslanci se obávali, aby případné další neshody nezdržely zavedení nových klimatických norem, o něž velká většina z nich usiluje v co nejkratším termínu.

Součástí schváleného textu je také možnost, aby Brusel účinněji zasahoval do fungování emisního trhu v případě výrazného růstu cen povolenek. Poslanci navrhli Komisi, aby připravila pravidla omezující přístup spekulantů k nákupu a prodeji povolenek.

S koncem bezplatných povolenek souvisí schválené zavedení poplatku za dovoz neekologicky vyráběných produktů do EU. Takzvané uhlíkové clo má průmyslovým společnostem z Unie kompenzovat dosavadní bezplatné emise a zajistit, aby měly rovné podmínky s firmami mimo EU.

Uhlí tu může být déle, ale jeho konec je jistý. Ekonomicky nevychází, říká odborník z ministerstva
Umím si představit, že tu uhlí s námi bude o pár let déle, než jsme si mysleli. Ale perspektiva toho, že povolenek bude čím dál méně a budou čím dál dražší, zůstává, říká Jan Tůma, který na ministerstvu životního...
 

Poslanci se shodli také na podmínkách vytvoření Sociálního klimatického fondu, který má zvláště ohroženým domácnostem kompenzovat očekávané zdražení tepla.

Členské státy svůj postoj k většině návrhů klimatického balíčku včetně omezení výroby aut se spalovacími motory budou schvalovat příští týden. Začátek jednání mezi zeměmi a Parlamentem pak připadne na české předsednictví.

Článek byl publikován na webu Euractiv.cz.