Udržitelnost se ve spojení s dětskou módou jeví spíše jako protimluv. Mluvíme totiž nejenom o módě, jejíž podstatou je neustálá dychtivost po změně, ale také o dětech, v jejichž šatních skříních se oblečení moc dlouho neohřeje.

Udržitelnost, chápaná ve smyslu etické a k přírodě šetrné výroby ze strany módních značek a umírněné a uvědomělé spotřeby ze strany konzumentů, má v tomto slovním spojení zkrátka ještě o něco větší hendikep než udržitelná móda pro dospělé. Pojďme se tedy podívat, co mohou dělat rodiče, kteří touží oblékat své děti odpovědně a udržitelně.

Pro miminka si oblečení půjčte

Průměrně miminko vyroste ze sedmi velikostí oblečení během pouhých prvních dvou let života. Jak nakupovat oblečení pro děti v souladu se zásadami slow fashion, když rostou tak rychle? Kvapně se měnící výbavička zabere nejen spoustu místa, ale i času, který maminky tráví tříděním starých a nakupováním nových kousků. Řešením mohou být půjčovny s dětským oblečením. Pro ty úplně nejmenší můžete nejnutnější výbavu sehnat třeba v půjčovnách Ebuu nebo Bou and Slun, jež nabízejí darované věci i ty zbrusu nové, vyrobené z certifikované organické bavlny a k tomu eticky.

Oblečení z druhé ruky je v módě

Současnou jedničkou v online prodeji a výměně secondhandového oblečení na evropském trhu je Vinted. Tato rychle expandující online platforma pro výměnu, prodej a darování oblečení, doplňků, kosmetiky a vybavení do domácnosti původně fungovala pod názvem VotočVohoz. Vznikla v roce 2011 po vzoru výměnné burzy založené v Litvě a její výhodou je kromě prakticky provedené mobilní aplikace i možnost filtrovat jednotlivé kategorie dětského oblečení podle věku a pohlaví dítěte, barvy nebo třeba oblíbené značky.

Je-li hlavní pohnutkou k nakupování na Vinted snížení vaší uhlíkové stopy, mějte na paměti, že ne všichni prodejci a prodejkyně nabízejí oblečení v souladu s pravidly katalogu Vinted. Můžete narazit i na obchodníky, kteří svůj profil používají ke komerčním účelům a nabízejí převážně nové oblečení i s visačkami a od každého kousku několik konfekčních velikostí. Těmto obchodníkům se raději vyhněte a sáhněte po oblečení od podobně udržitelně smýšlejících prodávajících.

Milovníci velkých módních značek, kteří šetří kapsu a životní prostředí, mohou zkusit štěstí ve výběrovém dětském second handu Elvinka. Eticky vyrobené oblečení ale mezi těmito kousky nehledejte.

A pokud se nechcete pouštět do neprobádaných vod internetu a preferujete raději klasické kamenné prodejny, najdete je na mapě sekáčů, kterou připravil blog Převlíkárna.

Nakupujte a darujte komunitně

Výměna oblečení zažívá zlaté časy. Ať už se jedná o výměnu mezi kolegyněmi v práci či komunitní bleší trh, pořizování dětského oblečení touto formou pročistí a oživí nejen šatník vašich ratolestí, ale příznivý dopad má i na životní prostředí a společenské vztahy. Swapy a bleší trhy jsou totiž nejenom místem směny nepotřebných věcí, ale jsou i příležitostí k přátelskému komunitnímu setkání, díky němuž se šikovně vyhnete kontejnerům na textil, jejichž obsah zahlcuje africký kontinent.

Výjimkou nebývají doprovodné programy, workshopy, hudba a dobré jídlo, které příjemný pocit z výměny umocňují. Najděte si nějaký v okolí bydliště, nebo ho rovnou zorganizujte. Příkladem může být třeba Roztocký bleší trh nebo Swap Prague, který v hlavním městě organizuje módní očistu již osmým rokem. Pořídit si darované dětské oblečení a navíc podpořit dobrou věc můžete i v dobročinných obchodech organizace Cesta domů, která provozuje hospic a nabízí poradenství v oblasti péče o nevyléčitelně nemocné. Anebo v obchodech Moment, které prodejem podporují neziskové projekty.

Papírnictví Papelote nabízí zboží „na druhou“. Z diářů mohou být třeba to-do bločky
Nepovedené papírenské zboží či odpad přímo z výroby nemusí skončit na skládce nebo ve spalovně. Využít je a dát jim druhý život zkouší nyní české papírnictví Papelote. V pražské tržnici v Holešovicích otevřela firma...

Když už nové, tak z udržitelných materiálů

Textilní průmysl je zodpovědný za produkci až osmi procent veškerých emisí skleníkových plynů, přičemž nakupovat výhradně nové oblečení, byť z certifikovaných přírodních materiálů, udržitelné není. Stejně tak jako vyroste vaše děťátko z krásného designového bodýčka, vyrostou z nich každý druhý měsíc i miliony dalších dětí. Když už vám ale padne do oka něco nového, sáhněte po materiálech, které  jsou šetrné k životnímu prostředí.

Pomůckou pro snadnější orientaci při odpovědných nákupech jsou certifikáty Global Organic Textile Standard (GOTS), Organic Exchange nebo Soil Association. Umělým materiálům a konvenčně pěstované bavlně se raději obloukem vyhněte. Šetrnější k přírodě jsou přírodní materiály, které současně nejsou náročné na pěstování. Sáhněte po oblečení z konopí, tencelu, lnu, organické bavlny, recyklovaných materiálů či merino vlny.

Lokální řemeslná výroba a promyšlený design

Další cesta za odpovědnějším nakupováním vede přes tržiště s handmade výrobky, jako jsou online portál Fler nebo několikrát ročně pořádaná tržiště s designovými kousky Dyzajn Market či Mint Market. Své produkty tam nabízejí nejenom menší české a slovenské značky, ale i zruční jednotlivci a šikovné maminky, které si přivydělávají při rodičovské.

Pořídit tam můžete nejenom pečlivě ušité dětské oblečení, ale i kousky z materiálů ohleduplných k přírodě. Na designových trzích můžete narazit například na českou značku Koa Koa, která šije pro děti i dospělé funkční oblečení z merino vlny a certifikované biobavlny, nebo na Biošatník, který pracuje s přirozenými hnědými a zelenými odstíny starých odrůd bavlny.

Palmový olej, hovězí, káva, kakao, sója a dřevo. Pokud přispívají k odlesňování, do Evropy nebudou smět
Nové nařízení „EU deforestation regulation“ má zakázat dovoz šesti zemědělských komodit a výrobků z nich, pokud pocházejí z nelegálně odlesněné půdy. Dotkne se to i produktů z nich. Evropský parlament o něm má hlasovat v...

Pandemie přinesla zpomalení

Řídit se při pořizování dětského oblečení zásadami slow fashion není jednoduché. Uvědomělý rodič musí zapojit i vlastní kreativitu a překročit konvenční uvažování o módě. Do jisté míry nás k této změně uvažování přinutila i pandemie. Jak ukázala letos publikovaná srovnávací analýza webu ScienceDirect mapující spotřebu módy v devíti vybraných zemích, mimo jiné i v Česku, chování spotřebitelů se během dvou uplynulých let změnilo. Módní trendy částečně pozbyly pro spotřebitele na významu a vystřídala je touha pročistit si šatník, vyřadit nepotřebné věci a upcyklovat starší kousky. Pokles v prodeji zaznamenaly kromě velkých módních domů i obchody nabízející udržitelné značky. O tom, zda spotřebitelé v umírněnějším chování vytrvají, se dá pouze spekulovat. Jisté je, že současný trend provětral přehřátý trh s módou a přinesl alespoň na chvíli tolik potřebné zpomalení.