Oblast elektromobility patří mezi nejrychleji se rozvíjející obory. Co letos chystají evropské automobilky, převálcuje je Čína a jak se budou vyvíjet ceny elektroaut? Aneb co nás letos čeká v elektromobilitě.

V Norsku, Nizozemsku, Švédsku či Dánsku počet prodaných elektromobilů přesáhl podíl na prodeji nových aut 25 procent. V celé Evropské unii činil v prosinci 2023 tržní podíl elektroaut 18,5 procenta – víc než podíl dieselových vozů. Mnoho Čechů se k nim ale zatím staví skepticky a v určité části společnosti panují i nenávistné názory. Zaměřuji se na osvětu ve formě faktů, praktických zkušeností i vyvracení mýtů a níže se snažím zmapovat, co nejvýznamnějšího přinese rok 2024.

Celosvětově se loni prodalo 14,4 milionu čistě bateriových elektromobilů, což představovalo meziroční nárůst o 70 procent. V roce 2024 bude tento trend dále posilovat díky rostoucí nabídce, konkurenci i klesajícím cenám elektromobilů. Počet prodaných elektroaut pravděpodobně pokoří hranici 20 milionů, což by představovalo padesátiprocentní meziroční nárůst.

Během roku 2023 bylo v Česku registrováno 6 701 nových elektromobilů (když nepočítáme hybridní auta „do zásuvky“). To sice představuje 70procentní meziroční nárůst, nicméně s celkovým tržním podílem tři procenta patříme v tomto ohledu  mezi země s nejpomalejším rozvojem v EU.

Lze předpokládat, že rok 2024 přinese díky zlevňování a rozšiřující se nabídce elektromobilů nárůst tržního podílu na minimálně pět procent. Významnou roli v tom budou hrát také nově dostupné dotace pro firmy a blížící se povinný ESG reporting pro korporace, které tak budou elektromobily pořizovat.

Škoda přijde s Elroqem

Vizionářskou procházku s očekávanými novinkami začněme kde jinde než doma, u Škody Auto. Ta představí ve druhé polovině roku svůj druhý čistě elektrický model Elroq, který bude „o číslo“ menší než stávající Enyaq. Pro Škodu se jedná o významný milník, nad nímž však visí otazník v podobě prodejní ceny připravované novinky v souvislosti s výrazně rostoucí konkurencí. Aktuálně totiž přestává být větší Enyaq mezi elektrickými SUV cenově atraktivní volbou.

Sprinklery u vchodu a odvody kouře. Tvrdší pravidla pro garáže s nabíječkami hrozí zdražit parkovací místa

Čím dál tím atraktivnější je naopak Model Y, který Tesla nabízí nově už od 1 070 400 korun, a to v bohaté výbavě. Toto elektrické SUV vyráběné v Berlíně předstihlo loni v prodejích Toyotu RAV4 a stalo se nejprodávanějším autem napříč všemi kategoriemi na světě a současně také nejprodávanějším autem v EU (předstihlo i Dacii Sandero) i nejprodávanějším elektromobilem v Česku (po odečtení enyaqů, které registrovala Škoda Auto pro vlastní potřeby).

Pokud udrží Tesla nastavenou cenovou politiku i po uvedení faceliftu, který přijde na trh v řádu několika měsíců, obhájí Model Y velmi silnou pozici. O celosvětové prvenství v prodejích elektromobilů bude v roce 2024 Tesla velmi pravděpodobně bojovat s nově nastupujícím čínským lídrem BYD.

Významný krok v oblasti elektromobility chystá koncern Stellantis zastřešující 14 automobilových značek. V podobě Peugeotu e-3008 představí svůj první plnohodnotný elektromobil v kategorii SUV/crossover s reálným dojezdem přes 500 kilometrů. České zákazníky využívající automobil převážně ve městě osloví z tohoto koncernu nejspíš kompaktní pětidveřový crossover Citroën ë-C3 s reálným dojezdem kolem 250 kilometrů vyráběný na Slovensku. Jeho cena bude pravděpodobně startovat na 575 000 korun. Když už jsme na Slovensku, připomeňme, že tamní premiér Robert Fico se nedávno vyjádřil, že vláda podpoří automobilový průmysl země v přechodu na produkci elektromobilů.

Jako v Kocourkově: nabíječky pro elektroauta koupené z veřejných peněz nesmí používat veřejnost

Hyundai Casper má být za půl milionu

Do kategorie kompaktních automobilů patří také Renault 5, jehož závodní verze zaujala začátkem osmdesátých let v rally sportu. Revival tohoto vozu v elektrické podobě chystá automobilka právě na letošní rok s tím, že jeho cena by se měla pohybovat kolem 625 000 korun. Kromě toho začne Renault dodávat nový prostorný elektrický Scénic s reálným dojezdem kolem 500 kilometrů.

Dvě zajímavé novinky očekáváme ke konci roku také od Hyundai. První z nich je kompaktní elektrický Casper prodávaný v ceně od 500 tisíc korun a druhou bude velké elektrické SUV Ioniq 7.

Otázkou mnoha příznivců elektromobility je, zda se po uvedení na čínský trh dostane do Evropy středně velké SUV Kia EV5, jehož design připomíná velké SUV Kia EV9. Podle mého odhadu by mohla cena tohoto elektromobilu začínat na obdobné částce, jako nošovická Hyundai Kona Electric, což je zhruba 900 tisíc korun.

Jak je na tom Německo? BMW, tamní jednička na poli elektromobilů, prodala loni 15 procent své produkce v čistě elektrickém provedení. Mezi nejvýznamnější letošní očekávané novinky z Mnichova patří prostorné elektrické kombi i5 Touring a sesterské Mini, které zahájí dodávky nového elektrického třídveřového Cooperu a rodinného crossoveru Countryman E.

"Moje první elektroauto bylo nejlevnější auto, které jsem kdy vlastnil". Elektromobilisté sdílejí zkušenosti s nákupem ojetin

Volkswagen by rád zamíchal karty již představeným sedanem ID.7, který se během roku objeví i ve verzi kombi. Odezva ze strany zákazníků však zatím nedosahuje představ automobilky a odhadovat efekt uvedení rodinné verze a nových akčních výbav na letošní prodeje vozů rodiny ID nelze.

Našlápnuto má rovněž značka Audi, jež je součástí koncernu Volkswagen. V roce 2024 představí plně elektrické vozy Q6 e-tron a A6 e-tron, oba budou postaveny na platformě PPE (Premium Platform Electric) sdílenou s Porsche Macan. Tato platforma se déle než rok potýkala s potížemi souvisejícími s koncernovým softwarovým řešením.

Porsche uvede na trh hned dvě vysoce atraktivní a výkonná e-auta. První bude plně elektrická verze nejprodávanějšího modelu Macan (SUV) s 800voltovou architekturou a řidiče se sportovními ambicemi osloví také výrazný technologický facelift sedanu Taycan včetně verzí Sport Turismo a Cross Turismo s výrazně delším dojezdem, ultra rychlým nabíjením a nově v super výkonné třímotorové verzi.

Otěže přebírá Čína – letos opět posílí pozici

Ať se nám to líbí nebo ne, nejvýznamnější pozici v oblasti elektromobility přebrala Čína a na zbytku světa je teď ukázat, že se s jejím nástupem dokáže vyrovnat. A nebude to vůbec snadné. Čína totiž bojuje velmi komplexním arzenálem, mezi který patří rychlé tempo inovací, výzkumu i uvádění výsledků vývoje do reality, zjednodušování a automatizace výroby, zázemí tamních technologických gigantů. Aktuálně dominuje s více než 56procentním podílem na trhu celosvětové výroby baterií.

Na pořízení elektromobilu peníze nedostanete, na nabíječku ano, vzkazují ministerstva

A to nemluvíme o poměru výkonu a ceny tamních elektromobilů. Díky tomu nastavuje nyní Čína laťku, jež je obrovskou výzvou pro pomalé byrokratické odborové organizace evropských automobilek. Zároveň panuje mezi více než 80 čínskými automobilovými značkami krvavý konkurenční boj, který řada z nich neustojí a zkrachuje.

Na evropský trh míří Čína chytře. Letos zde představí nové elektromobily uváděné pod značkami, které dobře známe. Čínská značka s britskými kořeny MG z koncernu SAIC přinese na český trh ostrou verzi hatchbacku MG4 Electric XPOWER o výkonu 435 koní za akční cenu 999 000 korun a také designově velice atraktivní elektrický roadster Cyberster.

Do téže kapitoly lze zařadit Volvo, které patří do čínského koncernu Geely. Letos začne dodávat kompaktní elektrický crossover XC 30. Kromě atraktivního poměru cena/výkon se v provedení 4×4 bude jednat o (v Číně) sériově vyráběné Volvo s historicky největším zrychlením (z 0 na 100 km/h za 3,6 s).

Do Evropy míří také Zeekr – nová značka stejného koncernu Geely. Její sortiment zahrnuje prémiové elektromobily za ceny o cca 40 % nižší ve srovnání s evropskou konkurencí. Elektrický fastback Zeekr 001 nabídne ve svém čtyřmotorovém (čtete správně) provedení hypersportovní výkon 1 265 koní.

V Česku je víc elektrodobíječek než benzínek. Využívají se ale jen dvě procenta času

Čínští výrobci se navíc v Evropě etablují a začínají tady vyrábět i automobily svých původních značek. Jedním z nich je BYD, který buduje továrnu v Maďarsku a letošní rok zahájil snížením cen elektromobilů o 15 procent. Vzhledem k uvedeným skutečnostem není otázkou jestli, ale kdy vstoupí oficiálně na český trh se svými modely Doplhin, Atto 3 a Seal.

Tato u nás zatím neznámá automobilka patří současně mezi největší světové výrobce akumulátorů a lze očekávat, že se během deseti let může stát největší automobilkou světa, a sesadí tak z trůnu Toyotu, která v elektromobilitě silně zaspala a stále lobbuje proti její adopci. V roce 2024 se v celosvětovém měřítku utká s Teslou o první příčku v prodeji bateriových automobilů a je možné, že ji sesadí z trůnu tak, jak tomu už bylo v posledním čtvrtletí roku 2023.

Na evropském trhu se postupně zabydlují také čínské prémiové plně elektrické značky NIO a Xpeng. Jejich nástup je zatím spíše pomalý a nekonkurují zde cenou. Během letoška budou na evropských trzích pokračovat v rozšiřování portfolia svých pokročilých elektromobilů.

Amerika čínský trh odřízla

Severní Amerika nyní dohání, co zaspala. V návaznosti na omezení importu z Číny USA ale uzavřely trh čínské produkci a výše uvedené čínské značky typu BYD, NIO či Zeekr si tam nekoupíte. Většina světových automobilek (kromě těch čínských) v zemi buduje nové výrobní závody na elektromobily i na baterie, často ve formě joint-venture s korejskými LG Chem, SK Innovation či Samsungem. Cílem je, aby elektromobily mohli zákazníci pořizovat s daňovou úlevou 7 500 dolarů na auto. Nové modely představí zároveň tamní čistě elektrické značky Rivian či Lucid.

Při diagnostice poznáme, jak s elektromobilem předchozí majitel zacházel, říká expert z AAA Auto

Trh s elektromobily mění výrobu vozů. Zásadní přidanou hodnotou auta se stává software. Tradiční automobilky, které se doposud soustředily především na mechanickou a dílenskou kvalitu, často nemají dostatek kompetencí k tomu, aby samy vyvíjely špičkové softwarové platformy. Proto v tomto odvětví budou i v roce 2024 posilovat velcí poskytovatelé, jako je Google či Apple, kteří promlouvají do pokročilých softwarových funkcí infotainmentu.

I v tomto případě je však třeba brát v potaz sílu čínských nesmírně ambiciózních a kapitálově silných technologických hráčů, jako jsou Xiaomi, Huawei, Baidu či Alibaba, ať skrze joint-ventures s místními automobilkami či s elektromobily vlastní produkce.

Ceny baterií padají, výrobní ceny e-aut se snižují

Vlivem snižování cen surovin a nadprodukce postupně na světových trzích klesají ceny baterií. Na úrovni bateriových packů, které využívají elektromobily, se ceny dostaly v roce 2023 pod 150 USD za kWh u NMC baterií (lithium-nikl-mangan-kobalt) a pod 130 USD za kWh u baterií LFP (lithium-železo-fosfát).

V roce 2024 lze očekávat další snížení cen řádově o deset procent. Očekává se, že po roce 2026 se díky tomuto trendu srovnají výrobní ceny elektromobilů a spalovacích aut.

Do světa elektromobility přinášejí nyní nové prvky postupně se prosazující standardy V2L, V2H, či V2G, díky nimž umí e-auto vydat zpět energii akumulovanou ve své baterii, fungovat jako velká powerbanka nebo domácí záložní zdroj, nebo vyrovnat výkyvy v elektrické síti během odběrových špiček. Tyto možnosti integrují elektromobily do ekosystému moderní bezemisní energetiky.

Praha–Olomouc elektromobilem za šest hodin. To už dávno neplatí, říká manažer Pražské energetiky

Co se letos nejspíš nestane

Tesla neuvede na trh diskutovaný elektrický hatchback/crossover (pracovně se o něm mluví jako o Modelu 2). Ten se na trh dostane nejspíš až ve druhé polovině roku 2025 a těžko si lze letos představit oficiální importy Cybertraků do Evropy.

Apple patrně stále nepředstaví vlastní elektromobil, jehož vývoj měl odstartovat již v roce 2014 jako projekt Titan. Uvedení na trh může přijít v roce 2026, spíše v roce 2028.

BMW pracuje na uvedení zcela nové elektrické platformy Neue Klasse, k jejímu oficiálnímu uvedení dojde ale až v roce 2025. Předpokládá se, že ve stejném roce představí svůj špičkový elektromobil nové generace ve třídě CLA i Mercedes.

Nelze očekávat, že by se letos začaly masově vyrábět přelomové baterie na bázi pevného elektrolytu. Spíše se budou dále zlepšovat stávající nosné bateriové technologie na bázi LFP (využívají železo a fosfát)  či NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt). U nich se posouvají možnosti efektivnější prostorové zástavby cell-to-body, kdy jsou bateriové články neoddělitelně zabudované do dna karoserie. Dále se bude rozvíjet 800voltová architektura a zrychlování nabíjení až na 5C, což představuje nabíjení výkonem 500 kW při dobíjení baterie o kapacitě 100 kWh. Během 15 minut tak lze získat energii na 350 km reálného dojezdu.

Jan Staněk

Jan Staněk se profesně věnuje investicím, je zakladatelem kapitálového fondu Purple Venture. Více známý je ale jako propagátor elektromobility pod jménem Electrodad, pod nímž natáčí videa.