V českých obchodech i e-shopech přibývá výrobků, které nesou označení přírodní, zelený, bez chemie anebo loga nejrůznějších certifikaci. Které jsou ale ty ověřené a jak se v nich vyznat a nenaletět na greenwashing?

Mezi nejuznávanější a nejspolehlivější mezinárodní certifikáty kosmetiky a drogerie patří evropská certifikace Cosmos, NaTrue, nebo EcoGarantie.

„Přísné standardy mají i německé certifikace BDIH, NCP a Naturland. Francouzské Ecocert a Cosmebio jsou velice důvěryhodné, stejně tak i italská ICEA a samozřejmě česká certifikace CPK,“ uvádí Pavel Milan Černý, jeden ze zakladatelů e-shopu s ekologickou kosmetikou a drogerií Econea.cz.

V oboru potravin, kosmetiky a drogerie existuje celosvětově kolem pětiset různých certifikátů. „Logicky se mezi nimi objevují jak ty prestižní, které jdou do hloubky a jejichž získání je náročné, ale jsou o to důvěryhodnější, tak ty vytvořené účelově různými zájmovými skupinami. Představuje to z mého pohledu obrovský greenwashing problém, protože pro spotřebitele je téměř nemožné rozlišit kvalitu jednotlivých certifikátů a tím produktů, které je prezentují,“ popisuje Rostislav Brzobohatý ze společnosti Tierra Verde.

Zvýšené poptávky po udržitelných a ekologických výrobcích si totiž všimly i velké kosmetické značky a začaly si vydávat svoje vlastní ekologická osvědčení. Výrobky označené takovým způsobem však většinou s udržitelností mají pramálo společného.

„Na produktech se objevují další nová loga a pokud zákazníkovi na první pohled nic neříkají, rozhodně by si o nich měl před nákupem něco zjistit, prověřit jejich důvěryhodnost u distributorů, případně přímo u výrobce,“ popisuje Pavel Černý, jak se bránit případnému greenwashingu.

Pravidla pro certifikace

Nejpřísnější a nejuznávanější certifikace se mezi sebou liší jen nepatrně. „Lehké rozdíly jsou v požadavcích na minimální podíl přírodních a bio složek a lišit se mohou i v tom, jaké konzervanty povolují, zda akceptují tenzidy typu SLS, přírodně identické látky, nebo živočišné suroviny,“ dodává Černý. Další rozdíly mohou být v požadavcích na netestování na zvířatech, udržitelném nakládání se zdroji při výrobě či zajištění férových podmínek pro pracovníky.

Důležité je nejenom to, jaké složky jednotlivé přípravky obsahují, ale i odkud dané složky pocházejí a jak se vyrábí. Mezinárodní ochranná známka Demeter je nejvyšším stupněm označení bio kvality. Všechny suroviny použité při výrobě jednotlivých přípravku musí pocházet z biodynamického hospodaření.

„Pohlíží se na to, jak se suroviny pěstují, musí se respektovat doba, která je vhodná pro pěstování daných rostlin. Záleží i na fázích měsíce a jsou povolena jen určitá hnojiva. Biodynamické hospodářství by mělo být naprosto soběstačné,“ popisuje takový styl hospodářství Kristýna Kelnerová mající na starosti legislativu a chemickou podporu ve společnosti BIOOO.cz.

Výhoda pro zákazníka i výrobce

Označení produktů certifikátem má několik výhod, jak pro zákazníka, tak i pro výrobce. „Je to určitě cesta, jak dát jednoduše spotřebitelům, ale i obchodním partnerům najevo, že produkt, který se jim dostává do ruky je kvalitní, důvěryhodný, šetrný k životnímu prostředí a zdraví lidí. Získání certifikátu představuje také potenciál pro export do zahraničí, “ uvádí Rostislav Brzobohatý CEO a komerční ředitel společnosti Tierra Verde vyrábějící ekologickou drogerii.

Mezi další výhody pro výrobce patří i záruka kvality dodávaných suroviny pro výrobu. „Díky systému dohledatelnosti víme, že daný produkt nebyl ničím zředěný či jinak namíchaný a opravdu se v něm nachází jenom to, co jsme si objednali. Je to standard, který je pro všechny stejný a je přísně hlídaný,“ popisuje výhody certifikátů Kateřina Roková ze společnosti Purity Vision, která vyrábí čistě přírodní kosmetiku.

Zákazníkovi zase certifikáty pomáhají rozlišit mezi přírodní a syntetickou kosmetikou či drogérií. „Spotřebitel, který se neorientuje v cizím názvosloví, může pomocí loga ověřené certifikační společností učinit nějaké rozhodnutí,“ dodává Kristýna Kelnerová ze společnosti Biooo. Důležité ovšem je, aby se spotřebitel orientoval podle důvěryhodných a mezinárodně uznávaných certifikátů.

Získání certifikátu je nákladné a zdlouhavé

Certifikáty udělují nezávislé certifikační organizace. V České republice uděluje certifikát CPK nebo CPK BIO společnost Kontrola ekologického zemědělství (KEZ).  Základním předpokladem pro udělené certifikace je posouzení dokumentace ke kosmetickým přípravkům a následná kontrola.

„Většinou se jedná o dlouhý proces, který trvá šest až dvanáct měsíců. Prvním krokem je kontaktování společnosti, která certifikát uděluje, na základě čehož získáte seznam dokumentů a podmínek, které je třeba splnit. Dle zaslaných podkladů certifikační agentura vyhodnotí, zda jsou splněny podmínky pro získání dané certifikace. Následuje audit přímo u nás ve firmě, kdy auditor fyzicky překontroluje, zda se shoduje obsah dokumentů s realitou,“ popisuje proces udělování Kateřina Roková z Purity Vision.

Rozdílné je například i to, zda výrobce žádá o bio certifikaci či nikoliv. Například výrobky označené českou certifikací CPK neobsahují synteticky získání parfémy, ropné látky typu minerálního oleje, parafínu nebo vazelíny, syntetické konzervační složky, syntetická barviva, vybrané tenzidy, živočišné složky (kromě včelího vosku a alkoholů ovčí vlny), suroviny vyrobení pomocí geneticky modifikovaných organismů, chemické UV filtry. Certifikát CPK BIO navíc požaduje minimálně dvacet procent biosložek, jejichž původ je doložen certifikátem organizace provádějící kontrolu ekologického zemědělství.

Navíc v případě bio certifikace musí být jednotlivé složky výrobku dohledatelné. „U produktů, jež jsou označené jako biopotraviny, musí být podle šarže na lahvičce dohledatelné, na jakém poli daná surovina vyrostla. Hlídá se třeba i množství nakoupených a prodaných bio surovin, není tedy možné prodat více bio surovin, než bylo nakoupeno,“ dodává Roková.

Certifikáty se udělují konkrétnímu přípravku, ne celé společnosti. Firmy tedy musí každý výrobek přihlásit zvlášť a také za každou certifikaci zvlášť zaplatit.

Cena udělení certifikace se liší a většinou vychází z obratu firmy. Platí se za samotnou certifikaci, audit s ní spojený a dále je nutné zaplatit i licenci na užívání loga. „Pohybujeme se v řádech deseti tisíců a v některých případech dokonce i více než statisíců,“ dodává Roková z Purity Vision.

Některé certifikáty si účtují navíc i další roční poplatky. „Jde o roční poplatek za každý registrovaný produkt a roční poplatek vlastníkům a propagátorům značky v podobě podílu na obratu produktů nesoucích značku Ecogarantie. Řádově se v našem případě jedná o jednotky tisíc euro ročně,“ uvádí Rostislav Brzobohatý ze společnosti Tierra Verde.

Jde to i bez certifikátu

Pro e-shopy a prodejny přírodní kosmetiky a drogerie však jednotlivé certifikáty nejsou jediným požadavkem k zařazení zboží do prodeje. „Certifikát rozhodování zjednodušuje. Nabíráme ale spoustu produktů, které certifikaci nemají, protože chápeme, že proces je velmi nákladný a spousta firem si ji nemůže dovolit, anebo třeba ani nechtějí,“ popisuje Kelnerová za e-shop BIOOO.cz. U produktů, které nemají certifikaci, tedy společnost sama prochází složení, zda v něm nejsou přítomny nežádoucí chemikálie.

Primárně jen uděleným certifikátem se neřídí ani e-shop Econea.cz. Společnost totiž u produktu, které zařazuje k prodeji, vyžaduje pouze rostlinné složení a nepřítomnost jakýchkoliv živočišných surovin. „Některé certifikáty zakazují obsah látek živočišného původu, ale udělují výjimku látkám ´přirozeně produkovaným´ zvířaty, jako je třeba med nebo mléko. Kromě certifikací kvality tak vždy prověřujeme i čistě veganské složení jednotlivých produktů,“ uvádí Černý z Econea.cz.

Dalším kritériem, které většina certifikátů neřeší, je obsah a původ palmového oleje ve výrobku. Econea.cz do svého sortimentu nezařazuje produkty, které mají palmový olej jako primární surovinu. „U značek, kterým důvěřujeme, tolerujeme možnost výskytu derivátů palmového oleje. Tedy pokud jejich udržitelný původ potvrzují certifikace, ideálně BIO nebo RSPO/CSPO,“ dodává Černý.

Neméně důležitým je i celkový přístup jednotlivých značek k životnímu prostředí, zaměstnancům a dodavatelům. „Úžasným vodítkem, jak takovou značku rozpoznat, je třeba mezinárodní certifikace B Corp. Tu si vyslouží společnosti, které svou činností skutečně společnosti i přírodě prospívají,“ uvádí Černý a dodává, že Econea.cz nabízí jen značky, které jsou transparentní a sociálně a environmentálně zodpovědné.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.