Každý Čech vyprodukuje v průměru 15,7 kilogramů elektroodpadu ročně. Výrazně se na něm podílejí i vyřazené mobilní telefony. Udržet je v oběhu díky výkupu a repasování se snaží i mobilní operátoři.

Podle německé platformy Statista se v roce 2021 celosvětově prodalo přes 1,43 miliard chytrých telefonů. Podle Českého statistického úřadu vlastní mobilní telefon téměř 99 procent Čechů z každé věkové kategorie starší 16 let, přičemž nejmenší podíl (necelých 93 procent) připadá Čechům, kteří dosáhli 75 let.

Jak uvádí server Evropa v datech, každý Čech v průměru ročně vyprodukuje 15,7 kg elektroodpadu. Spousta nevyužitých i nefunkčních zařízení ale leží i v šuplících, podle průzkumu Remobil je to 12 milionů nepoužívaných mobilů. Vzhledem k tomu, že se v nich skrývá spousta cenných materiálů, bylo by lepší, kdyby se tyto přístroje znovu dostaly do oběhu.

Pro řadu spotřebitelů je to i ekonomický způsob, jak se levněji dostat k zánovnímu nebo plně funkčnímu přístroji. Například operátor O2 nabízí na svém e-shopu repasované iPhony. Zákazníci tak mají možnost pořídit si telefon značky Apple za nižší cenu v porovnání s novým, a zároveň nevytvářet nový odpad. V nabídce jsou zatím třeba iPhone 12 mini 64GB za 10 988 korun a iPhone SE 64GB za 5 998 korun.

Pro O2 zajišťuje kontrolu IPhonů organizace Renewd, na jejímž webu je uvedeno, že repasovaný iPhone v porovnání s novým ušetří přibližně 55,5 kilogramů emisí CO2 a sto litrů vody.

Od srpna letošního roku O2 také vykupuje telefony všech značek se zajištěnou ekologickou likvidací pro ty, kteří si u společnosti koupí nový přístroj. K výkupní hodnotě dostane každý, kdo odevzdá jakékoli zařízení, i nefunkční, ještě 500 korun navíc. Vyšší sazba bonusů závisí na akcích operátora. Vše lze vyřešit i skrze webovou stránku o2vykup.cz, částku pak dostane zákazník na účet.

„Zhruba jednou za kvartál nabízíme repasované zařízení i naším zaměstnancům. Jedná se například o různé druhy smartphonů od značek jako třeba Samsung, Apple, Xiaomi, Honor, Motorola a další. Dále si zaměstnanci mohou za zvýhodněnou cenu nakoupit chytré hodinky, tablety, modemy, notebooky a podobně. O2 tak podporuje cirkularitu, dává druhý život již používaným zařízením, které například ještě v záruce zákazník vrátil,“ říká Milan Ruttner, ESG officer O2.

Tlak od bank a dodavatelů předbíhá legislativu. Nefinanční report je nutnost, říká ESG manažer O2

Za rok 2023 (k 9. listopadu roku 2023) předal 65 tun elektroodpadu a kovu k ekologické likvidaci či zpracování. Toto číslo mimo jiné obsahuje 18 tun elektromateriálu z likvidace starého datového centra v pražských Strašnicích a 21,6 tun svítidel a zářivek z výměny LED svítidel v pražské centrále.

Jako sběrná místa elektroodpadu a baterií slouží i 165 prodejen O2. Kdokoliv, kdo jde kolem, může předat k ekologické likvidaci vysloužilé elektrozařízení, ať už mobil, tablety, nabíječky, sluchátka, i když nebyly zakoupeno v prodejnách O2 či v e-shopu operátora.

Zdroj vzácných kovů

Vysloužilá elektrozařízení a baterie představují cenný materiálový zdroj, pokud se dostanou k recyklaci.

„Jelikož směřujeme či máme směřovat k cirkulárnímu hospodářství a surovinové bezpečnosti, měla by pro nás být recyklace odpadů prioritou. V současné době se v České republice nedostává k recyklaci asi 40 procent vysloužilých elektrozařízení,“ uvádí v tiskové zprávě David Chytil ze společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří hlavních kolektivních systémů sběru odpadních elektrozařízení v Česku. Podíl nicméně klesá. V roce 2006 činil téměř 90 procent, v roce to 2015 už jen zhruba 60 procent.

Přestože elektroodpad představuje zdroj cenných materiálů, bude čím dál důležitější, aby jeho množství nerostlo a lidé se naučili jeho vzniku předcházet. „Do jisté míry mohou být řešením nejrůznější opravárny a re-use centra, velmi pozitivní vliv může mít do budoucna i trend sharingu, tedy sdílení zařízení,“ dodává Chytil.

Partnerem tohoto článku je společnost O2.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.