Nová osobní auta a dodávky by už za dvanáct let neměly být v Evropě zdrojem žádných uhlíkových emisí. Poslanci Evropského parlamentu v úterý 14. února 2023 schválili návrh, který zjednodušeně řečeno znamená konec prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035.

Návrh Evropské komise, na němž se shodly během dvouleté debaty a vyjednávání členské státy, je součástí širšího balíčku Fit for 55, jehož cílem je dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality Evropské unie.

Silniční doprava dnes přispívá ke čtvrtině emisí CO2, které jsou v Evropské unii ročně vyprodukovány. Z toho velkou část tvoří dodávky, a to zhruba desetinu emisí na evropském kontinentu. Na rozdíl třeba od emisí z energetiky se právě tyto emise zatím nedaří příliš snižovat.

Kromě nulových emisí pro nová auta po roce 2035 návrh počítá i s průběžnými cíli. Do roku 2030 by mělo dojít oproti roku 2021 ke snížení uhlíkových emisí o 55 procent u osobních aut a o polovinu u dodávek.

„Podpořil jsem to, českému předsednictví se podařilo dojít k dohodě, která uspěla a získala většinu v Radě i Parlamentu,“ uvedl europoslanec Luděk Niedermayer s tím, že jde o smysluplné rozhodnutí i z hlediska energetické efektivity aut. „Spalovací auta jsou nehospodárná z hlediska využití energie, je třeba energií šetřit. Jiný návrh na snížení emisí od oponentů není,“ dodal.

Během úterní debaty poslanců Evropského parlamentu, která předcházela polednímu hlasování, přitom zaznívala řada široce rozšířených obav. K nim patří zejména strach zemí s velkým podílem automobilového průmyslu, že přijdou o pracovní místa, že je převálcuje Čína, která do elektromobility investuje taktéž. A také to, že lidé přijdou o svoji „svobodu“.

Proti návrhu bylo například největší politické uskupení v Evropském parlamentu, EPP Group, sdružující hlavně pravicové strany. „Návrh může vést k tak zvanému Havana efektu. Po roce 2035 mohou být naše ulice plné starých vozů, protože nová auta nebudou dostupná anebo si je nebudou lidé moci dovolit. Tato nová legislativa zavírá dveře novému technologickému vývoji a sází všechno na jednu kartu,“ varoval například za EPP a německou CDU poslanec Jens Gieseke.

Poslanci z druhé strany spektra, vystupující pro zákaz spalovacích motorů naopak zdůrazňovali argumenty, že jde o opatření ke zmírnění klimatické změny, kdy už není čas otálet a kdy jde i o zdravotní rizika. „Průměrný nárůst teploty o jeden stupeň vytváří riziko i pro kardiovaskulární choroby,“ uvedla například poslankyně Sara Cerdasová s tím, že EU musí převzít odpovědnost za své emise a musí být lídrem pro celý svět.

Co dále návrh obsahuje:

Komise do roku 2025 předloží metodiku pro posuzování a vykazování údajů o emisích CO2 během celého životního cyklu aut a dodávek prodávaných na trhu EU. Případně tuto metodiku doplní legislativními návrhy.

Do prosince 2026 bude Komise sledovat rozdíly mezi mezními hodnotami emisí a údaji o spotřebě paliva a energie v reálném provozu, podá zprávu o metodice pro úpravu specifických emisí CO2 konkrétních výrobců a navrhne vhodná následná opatření.

Výrobcům, kteří v daném kalendářním roce vyrobí pouze malé množství, od tisíce do deseti tisíc nových aut nebo tisíc až až 22 tisíc nových dodávek, může být udělena výjimka až do konce roku 2035.

Změní se stávající pobídkový mechanismus pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi. Ten odměňuje výrobce, kteří prodávají více vozidel s emisemi nepřesahujícími 50 g CO2/km (například elektrická vozidla a vysoce výkonné plug-in hybridy), tím, že u nich uplatňuje méně přísné cíle pro snížení emisí CO2. Mechanismus bude přizpůsoben tak, aby odpovídal očekávaným trendům prodeje. Od roku 2025 do roku 2029 je tak referenční hodnota pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi stanovena na 25 % pro prodej nových automobilů a 17 % pro nové dodávky a od roku 2030 bude tato pobídka zrušena.

Počínaje koncem roku 2025 zveřejní Komise každé dva roky zprávu, v níž zhodnotí pokrok na cestě k mobilitě s nulovými emisemi.

Pramen: EP

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.