Jan Staněk

Bariérou při nákupu elektroauta je stále cena, ale do konce dekády se to změní

Jan Staněk se profesně věnuje investicím, je zakladatelem kapitálového fondu Purple Venture. Více známý je ale jako propagátor elektromobility pod jménem Electrodad, pod nímž natáčí videa.

Jan Staněk si s rodinou pořídil první ojetý elektromobil v roce 2018, a jak sám říká, sice ujel jen 150 kilometrů, ale na trase z Brna do Prahy prostě jednou na patnáct minut dobili. „To nebyla taková kovbojka,“ uvádí s tím, že podobně vidí i tolik zmiňovanou dramatickou situaci, co nastane na sídlištích jednou v budoucnu, až budou muset všichni po přechodu na elektroauta dobíjet.

„Když bydlíte na sídlišti, tak někudy jezdíte, máte trasy do práce, na nákupy, za sportem,“ uvádí s tím, že tam všude mohou být jednou dobíječky a někde, jako třeba na parkovištích obchodů, už jsou dnes. Podobně se budou rozvíjet možnosti dobíjení i v práci a v samotných obcích. „U nás v 6,5 tisícovém městečku už dnes máme vedle radnice dobíječku,“ popisuje Staněk, který začal s propagací elektromobility v roce 2019.

Pravdou samozřejmě je, že obrovskou bariérou pro pořízení elektroauta je stále cena, protože „ne každý má 1,5 milionu“. V této cenové relaci už je ale v nabídce i na českém trhu několik desítek elektromobilů, i když hlavně velké SUV. „Což je otázka, jak moc je to ekologické, přechod ze spalováků na elektro SUV elektro,“ zamýšlí se Staněk.

„Nicméně náklady na vývoj elektromobilů jsou stovky miliard dolarů a holt je nejdříve zaplatí ti bohatí skrze drahé vozy. Teprve v druhé půlce dekády budou masové city go velikosti aut,“ dodává s tím, že po roce 2026 lze podle něj očekávat postupné srovnávání cen spalovacích a elektroaut. Což u velkých SUV nastalo už nyní.

V podcastu se dále od Honzy Staňka dozvíte, co bylo impulsem, proč se začal o elektromobilitu a obnovitelné zdroje už před skoro deseti lety zajímat, jak sám dobíjí elektromobil ze slunce a jak je díky slunci a fotovoltaice na střeše svého domu po většinu roku soběstačný.