Ani desetistupňové mrazy nezastavily v posledních dnech testování doručování na nákladních kolech na místo aut. Největší online prodejce Rohlík jimi zamýšlí v širším centru Prahy v následujících letech nahradit většinu svých aut s pohonem na CNG. A splnit tak mimo jiné sliby na bezemisní doručování do roku 2025.

Po Praze plánuje Rohlík doručování cargo koly i v centru Brna, Budapešti a Vídně, kam v posledních letech také expandoval.

„Negativní dopad způsobený okolní teplotou na dojezdu kola nevnímáme. Baterie nabíjíme a skladujeme při teplotě více než patnáct stupňů, čímž jsou při využití v kole zahřáté,“ popisuje mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová. Kolo byli nuceni odstavit jen, když napadlo v Praze více než patnáct centimetrů sněhu, který nebyl odhrnutý.

„Dokud bylo kolo naložené, chovalo se přiměřeně podmínkám, po jeho odlehčení ale docházelo k častému zapadnutí ve sněhu,“ dodává.

Plán Rohlíku je uvést tento rok do provozu v Praze osmnáct cargo kol. Ty by měly vytlačit ze širšího centra města devadesát procent CNG automobilů, které tam dnes doručují. Zbývajících deset procent má obstarat nahrazení elektroauty.

Rohlík od prosince testuje v Praze už druhý typ elektrokol a snaží se udělat tento způsob přepravy co nejjednodušší. Kolo uveze nákupy až do hmotnosti 180 kilogramů plus kurýra, dojede až čtyřicet kilometrů.

Logistické mikro depo v centru Prahy

Rohlík se spolu s dalšími společnostmi jako je DPD, DHL Express, PPL či GLS účastní pilotního provozu logistického mikro depa v centru Prahy, kousek od Florence.

„K začátku ledna od 18. listopadu, kdy jsme depo spustili, kola najela asi 4,5 tisíc kilometrů a bylo doručeno 7,5 tisíce zásilek, a to v podstatě bez emisně. To je relativně hodně vzhledem k tomu, že nemáme ještě data od všech,“ uvedl koncem ledna pro Český rozhlas iniciátor projektu Jakub Ditrich ze společnosti ekolo.cz.

Ohlasy od všech firem jsou prý pozitivní a nikdo se zatím z pilotního provozu odejít nechystá. „Naopak jsou čtyři další firmy, které by se chtěly zapojit, ale bohužel pro ně už není místo, proto hledáme depo nové,“ dodal Ditrich. Nové depo už potvrdil i pražský magistrát, který na projektu rovněž participuje.

Bezemisní cíl nemá jen Rohlík ale i všechny další logistické společnosti. Například DPD se zavázala doručovat do pěti let v Praze a Ostravě jen bezemisně. Kromě cargo kol k tomuto cíli chtějí směřovat hlavně skrze používání elektro aut. Přímo v pražském mikrodepu plánovalo DPD mít pět elektrokol a dva pěší kurýry.

„Každý kurýr má kolem čtyřiceti až šedesáti balíků na doručení. Kam až lze z mikro depa doručovat není dané jen geografickou polohou, ale i omezením hmotnosti balíku na deset kilogramů,“ uvedl ještě před zahájením provozu depa pro Ekonews Miloš Malaník, šéf DPD.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.