Velké e-shopy v Česku začínají pomalu zařazovat do svých flotil eletrododávky. Většinou se ale jedná o jednotky elektrovozů v poměru k desítkám aut, které pod značkami Alzy, Rohlíku a dalších brázdí ulice. Důvodem jsou podle lidí z byznysu překážky, které rozmachu brání, od příliš drahých baterií po složité dobíjení a počáteční vstupní náklady.

Největší český online prodejce, společnost Alza, dnes využívá více jak šest desítek vlastních vozů pro rozvoz zboží či závoz poboček. „Rozvoz zboží pomocí elektromobilů je jedním z dlouhodobých cílů Alzy v oblasti společenské odpovědnosti,“ uvádí Jan Moudřík, šéf expanze a facility v Alze.

Nyní využívají elektrickou dodávku Maxus, elektrické vozy Kia Soul nebo tři Tesly model 3. Ty jsou ve firmě vlastně jakýmsi nadstandardním benefitem, protože je mohou jako služební vždy po určitou dobu využívat vyhlašovaní nejlepší zaměstnanci.

Největší hráč v online potravinách, Rohlik.cz, také pracuje na obměně vozového parku a nyní je ve fázi testování. Jen v Praze má společnost zakladatele Tomáše Čupra zhruba 280 vozů a dalších šest desítek v Brně.

„Máme aktuálně čtyři elektroauta v Praze, testujeme je a výhledově chceme obměnit celou městskou flotilu, a to do roku 2025,“ uvádí mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová. Zatím jsou ve fázi vývoje a domlouvají s výrobcem ideální rozměry nákladové plochy, velikosti baterie, a hlavně výměnu baterie na počkání.

Pomalý vývoj v elektromobilitě zmiňují i prodejci a výrobci aut, zvláště těch užitkových. „Pro letošek očekáváme v Česku prodej třiceti až padesáti užitkových elektromobilů. Naše aktivity na poli užitkových elektromobilů jsou od počátku ztrátové a mohu si dovolit v nich pokračovat díky aktivitám spojených s komunálními nástavbami,“ uvádí například šéf firmy CV Tech Milan Pavlíček, který začal s užitkovými elektroauty před čtyřmi roky.

V současnosti mají podle Pavlíčka o jejich užitkové elektromobily zájem zejména obce, které využívají dotační program ministerstva životního prostředí. Dalšími zákazníky jsou dopravní společnosti zabývající se doručováním či e-shopy jako právě Alza, i když jde jen o jednotky vozů.

Podobné zákazníky má i slovenská Voltia zaměřující se rovněž na elektrododávky. Orientuje se třeba ale i na pošty. Zda o elektroautech uvažuje také Česká pošta, na náš dotaz neodpověděla.

Bez emisí, ale to dobíjení

Elektroauta mají nesporné plusy související s tím, že neprodukují žádné emise. „Tato přeprava je nejen levnější, ale hlavně ekologická a díky tichému provozu ohleduplná k obyvatelům města,“ říká Moudřík za Alzu.

K dalším patří bezplatné parkování v Praze, ale neplatí ani silniční daň a dálniční známku, připomíná Pavlíček. A, jak zmiňuje Zdeňka Svoboda Kuhnová, kurýry baví s nimi jezdit a je to pro ně zážitek. „Dokážeme s elektroautem odvézt nákup až čtyřiceti zákazníkům, a přitom máme nulové emise,“ dodává za Rohlík.

Častým argumentem odpůrců kromě všeobecné nedůvěry naopak je, že elektroauto je drahé. „Ano, je drahé, ale náklady na provoz jsou ve srovnání s konvenčním pohonem zanedbatelné. Je nutné se zmínit nejenom o zhruba dvaceti procentech nákladů na ´palivo´ oproti spalovacímu motoru ale dále prakticky bezúdržbový provoz, zásadně delší životnost a veškeré aktuální bonusy jako možnost získání dotace,“ dodává Pavlíček.

Jak ale připomínají lidé z praxe, levnější provoz má své „ale“. „V zásadě platí, že pořízení elektro-dodávky je dražší než pořízení dodávky na CNG. Naopak provoz je levnější, ovšem za předpokladu, že provozujete několik málo vozů, které dobíjíte ve veřejné síti elektronabíječek. Pokud se rozhodnete vybudovat vlastní síť pro nabíjení téměř tři sta vozů, v jedné lokalitě, pak je realita úplně jiná,“ zmiňuje mluvčí Rohlíku.

Cestou pohonu na CNG, neboli stlačený zemní plyn, který je považován za lepší variantu než klasická nafta, se firmy také vydávají. Na CNG jezdí kamióny Kofoly, a konkurenční online prodejce potravin Košík má za cíl, aby na CNG jezdila většina jeho flotily do letošního října.

Podle Jana Moudříka z Alzy je při výběru elektrododávky důležité neřídit se jen designem, ale hlavně užitnými vlastnostmi a pak jejich pořízení vychází byznysově lépe.

„Ale dokud nedojde k výraznému zlevnění baterií díky inovativním objevům, tak budou elektromobily běžným vozům jen těžce konkurovat. Natož když zdraží elektřina pro dobíjení automobilů, aby její cena dosahovala nákladů na tankování. To je z pohledu elektromobility úplná katastrofa,“ dodává Moudřík s tím, pak je třeba vážit další aspekty, které pro nákup elektroauta mluví.

Zdeňka Svoboda Kuhnová zmiňuje další faktory, které zatím většímu rozmachu elektrododávek pro rozvoz zboží brání. Vozy Rohlíku téměř nepřetržitě doručují, s několika málo zastávkami na skladě v rámci dne, kdy doplňují nové zakázky. Taková zastávka netrvá více než půl hodiny.

„Samozřejmě lze vůz dobíjet i rychle, ovšem taková technologie, je několikanásobně dražší, a ne vždy šetrná k baterii vozu. Řešení vidíme právě v technologii Battery Swap od společnosti Battswap. Zatím co doručujete zakázky, baterie se nabíjí a po příjezdu na sklad dojde k plně automatické výměně vybité baterie, za baterii nabitou během několika málo minut,“ vysvětluje Kuhnová.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.