V českých poměrech zatím osamocený plán má obchodní řetězec Billa. Na střeše svého obřího a hlavního skladu v Modleticích u Prahy plánuje vystavět velkou fotovoltaickou elektrárnu. Spuštěna by měla být zhruba v srpnu až září příštího roku.

„Elektrárna bude instalována na střeše chlazeného skladu na ploše zhruba osmi tisíc metrů čtverečních. Již při jeho výstavbě v roce 2014 jsme počítali s váhovým zatížením střechy, aby elektrárnu unesla,“ popisuje Jaroslaw Szczypka, generální ředitel společnosti Billa.

Výkon fotovoltaické elektrárny bude téměř tisíc kW. To je na české poměry celkem velká elektrárna, na druhou stranu, pokud nebude mít výkon nad 1MW, nemusí mít autorizaci od ministerstva průmyslu.

„Předpokládáme, že téměř sto procent využijeme pro vlastní spotřebu. Mírné přetoky do sítě očekáváme v letních měsících,“ uvádí Szczypka. Chladící boxy totiž patří k těm nejvíce energeticky náročným zařízením nejen v samotných obchodech, ale zejména ve skladu, který musí pojmout ohromné množství zboží.

Billa se tak podle Szczypky snaží zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie a snížit podíl nakupované elektřiny pro celý modletický areál.

Staré střechy můžou být problém

Mezi velkými obchodními řetězci v České republice jde o první takto obří výstavbu fotovoltaických panelů. Další hráči jdou zatím spíše cestou instalace panelů na vybrané prodejny, většinou však jen na pár obchodů z celkových stovek, které řetězce mají.

Například Lidl začal s přidáváním fotovoltaických panelů loni, kdy se objevily na střechách osmi prodejen z celkových více než 250. Podle poslední zprávy řetězce pokryje sluneční energie zhruba dvacet procent roční spotřeby a panely budou mít výkon 99 kWp. Pořízení panelů bylo zčásti spolufinancováno Evropskou unií.

Proč nejsou panely na více střechách při tak velkém počtu obchodů, vysvětloval loni Martin Molnár, člen představenstva Lidlu, v diskusi na Linkedinu následovně: „Pokud nebylo při navrhování objektu počítáno se statickou rezervou plus 25 kilogramů na metr čtvereční, což není málo, je instalace na starší objekty nemožná.“ Dodával přitom, že navíc platí od roku 2006 nová a přísnější norma na zatížení sněhem.

Podobně pomalý pokrok v tomto ohledu zdůvodňuje i šéf Billy. „U stávajících prodejen instalaci panelů komplikují například vlastnické vztahy, únosnost stávajících střech nebo stáří stavebních konstrukcí,“ uvádí. Do budoucna by nicméně Billa chtěla instalovat menší systémy panelů s výkonem cca šedesát kWp na všechny jejich nové prodejny.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.