Ze Sociálního klimatického fondu se má financovat levnější nájemní bydlení pro rodiny anebo dostupnější doprava. Plnit jej mají peníze z výnosů z emisních povolenek na dopravu a vytápění, jejichž zavedení bylo o rok odloženo. Rozběhnutí Sociálního klimatického fondu to ale nebrání.
Díky současnému systému emisních povolenek ETS1 platí za vypouštěné emise CO2 znečišťovatelé jako jsou elektrárny nebo ocelárny. Nově bude mít tuto povinnost i sektor budov a silniční dopravy (ETS2), nicméně spuštění se kvůli odporu v řadě zemí včetně Česka s největší pravděpodobností odsune na rok 2028. Vyslovila se pro to jak Rada EU, tak Evropský parlament.
Kvůli tomu, aby zavedení povolenek na dopravu a bydlení nezhoršilo životní úroveň zranitelných skupin obyvatel, má vzniknout Sociální klimatický fond. Z něj se mají zvýšené náklady kompenzovat těm nejzranitelnějším. Fond přitom budou plnit peníze z výnosu těchto povolenek. Na Česko by mělo připadnout do roku 2032 zhruba 50 miliard korun.
Sociální klimatický fond měl začít fungovat už příští rok a ETS2 podle původního plánu od roku 2027. Financovat jej měly během prvního roku výnosy z povolenek ETS1. Jak zjistily Ekonews, odklad spuštění ETS2 o rok ale neznamená odložený start Sociálního klimatického fondu.
„Spuštění fondu zůstává na rok 2026. Prostředky z ETS1 plánované na předfinancování Sociálního klimatického fondu před spuštěním samotného systému ETS2 by měly být rozloženy do dvou let 2026 až 2027,“ potvrdila mluvčí ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí.
Podle informací vyplývajících z dokumentů EU by mělo jít na uvedené dva roky o 467 milionů eur, tedy zhruba 11 miliard korun.
Peníze na nájmy i na poptávkovou dopravu
Ministerstvo životního prostředí už má v podstatě hotový plán, na co by peníze ze Sociálního klimatického fondu měly směřovat. Do výstavby dostupného energeticky efektivního nájemního bydlení by mělo jít celkem 14 miliard korun. Pro srovnání: v programu Dostupné bydlení ministerstva pro místní rozvoj se investovalo sedm miliard.
„Díky Sociálnímu klimatickému fondu můžeme poskytnout byty s dostupným nájemným pro téměř 3500 rodin,“ uvedla Veronika Krejčí.
Dalším příkladem je investice do poptávkové dopravy ve výši devíti miliard korun. „Díky tomuto programu budeme moci poskytnout malý autobus na zavolání přes telefon nebo aplikaci v oblastech, které jsou teď veřejnou dopravou nedostatečně obslouženy. Pomohlo by to zejména rodinám s dětmi, které v tuto chvíli potřebují často dva rodinné vozy, aby se dostaly do práce a zároveň mohly vozit děti na kroužky,“ popsala mluvčí úřadu.
Bohatší zaplatí za povolenky víc
Sociální klimatický fond má vzniknout podle nařízení Evropské unie, což je nejvyšší právní forma, kterou Česko jako stát musí převzít. Naopak emisní povolenky jsou upraveny ve směrnici, kterou může Česko pozměnit, anebo ji nepřijmout. Pak mu ovšem hrozí řízení pro porušení povinnosti a případně pokuta.
Předseda Motoristů a původní kandidát na ministra životního prostředí Petr Macinka se dříve opakovaně vyjádřil, že raději zaplatí pokutu, než aby zavedl emisní povolenky na budovy a dopravu. Nicméně pokud Česko nezavede systém ETS2, nesáhne si ani na předpokládaných 50 miliard, které mají přitéct do Sociálního klimatického fondu z Evropské unie.
Podle analýzy poradenské společnosti PwC zveřejněné v září se absolutní nárůst výdajů po zavedení systému povolenek ETS2 výrazněji dotkne domácností, které mají nejvyšší výdaje na vytápění uhlím a na pohonné hmoty. Výdaje se těmto domácnostem mají zvýšit o 200 až 400 korun měsíčně.
„Nižší příjmové skupiny domácností pocítí navýšení absolutních výdajů na pohonné hmoty a vytápění uhlím po zavedení nových povolenek výrazně méně než domácnosti s vyššími příjmy,“ uvedl Jan Brázda ze společnosti PwC. Sociální klimatický fond má nízkopříjmovým domácnostem navíc pomoci zvýšení nákladů pokrýt.
