Lahve od limonád značek Club Mate a Seicha Matcha bude možné v Praze vracet na zálohu ve „vietnamských“ večerkách, kde se nejvíce prodávají. Distributor Limogang se snaží o větší cirkularitu, protože zatím se mu vrací jen polovina lahví.

Pilotní program Limogangu zavádí vracení limonádových lahví značek Club Mate 0,33 a 0,5 litru a Seicha Matcha 0,33 litru zatím jen v Praze. Zhruba ve čtyřech stovkách obchodů, kde jsou k dostání, bude na vracení upozorňovat žlutý plakát. Ve dvacítce „klíčových“ prodejen, kde jdou limonády na odbyt nejvíce, čeká firma nejvyšší úspěšnost sběru.

Při koupi limonád prodejce automaticky připočte kupujícímu zálohu ve výši tří korun, při vrácení prázdné lahve ji zase vyplatí. Po otestování zkušebního provozu počítá Limogang s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce a také na další česká města. Pohnutky má firma ekologické, ale zároveň chce předejít i situacím, kdy například kvůli výpadku skláren na Ukrajině nebylo do čeho limonády plnit.

„Současná návratnost lahví je podle čísel z loňského roku jen 50 procent a to je málo. Všichni víme, že opětovné plnění lahví je daleko ekologičtější i ekonomičtější. Je zbytečné vyrábět další a další lahve, když ty, které už vyrobené jsou, je možné opětovně používat,“ říká Richard Choleva, majitel společnosti Limogang. Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví a docílit alespoň 70 procent zpětného odběru.

Dražší výroba se vyplatí kvůli opětovnému použití

S vracením lahví z hotelů, restaurací či od cateringových firem společnost problémy nemá, sbírá je přes distribuční kurýry. Nicméně láhve z maloobchodu často končí v kontejnerech na sklo a stává se z nich odpad. Pro výrobce nápojů i distributora Limogang to představuje nadbytečnou ekonomickou zátěž.

„Kromě vysokého recyklačního poplatku jsou to i extra náklady na výrobu nových lahví. Výroba vratných lahví je sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly mají několikanásobně menší dopad na produkci oxidu uhličitého. Nevratné sklo má až třikrát větší uhlíkovou stopu než sklo vratné. Samozřejmě za předpokladu, že se vratné sklo opravdu vrátí. A i to je jeden z jasných indikátorů, že zálohový systém je cesta správným směrem,“ líčí Choleva.

Podle Tung Nguyena z organizace Czech Viet, která propojuje české organizace s vietnamskými společnostmi v Česku i zahraničí, mají vietnamští obchodníci dostatečné zkušenosti se sběrem lahví od piva, nicméně každý další systém se jim musí vyplatit. „Pokud se bude jednat například o zálohování plechovek či PET lahví, budou k novému zákonu určitě potřebovat konzultaci, aby vzhledem k jazykové bariéře dokázali přesně pochopit, co se po nich chce. U limonád ve skle by mohli lidé narazit, pokud obchodník nebude produkt znát,“ uvádí Nguyen.

„Také hodně záleží na tom, kolik lahví značky prodá a jestli se mu vůbec vyplatí se tím zabývat i s ohledem k tomu, že bojuje s malým prostorem,“ dodává. V Česku je podle Nguyena aktuálně kolem čtyř tisíc vietnamských večerek a v Praze kolem tisícovky.

Nezmačkat a vrátit: jak bude vypadat zálohování plechovek a petek v praxi. Nanečisto už to zkouší Lidl i Kaufland

Přibývá sběrných míst

Společnost Limogang uvádí, že se láhve ve večerkách nekupí, protože podle potřeby vozí limonády i každý den a rovnou odveze vrácené lahve. Prázdné lahve je v případě potřeby možné odvézt i jindy. „Sortiment Limogangu je pro večerky atraktivní prodejní artikl. Firma navíc pro prodejce drží stejné ceny už několik let, takže novému systému vratných lahví vyšla většina večerek vstříc,“ tvrdí Choleva.

V Česku je běžné zálohování skleněných lahví od piva, skleněné lahve od nealkoholických nápojů se zálohují zatím výjimečně. Od loňského roku je například možné vrátit skleněné láhve od některých nápojů společností Kofola a Mattoni.

Nápoje Kofola, Vinea a Rajec jsou dostupné ve vratných litrových lahvích ve vybraných prodejnách Tesco, Albert a v nabídce internetového obchodu Rohlik.cz. Přivést Cirkulku, jak v Kofole lahvi říkají, na pulty obchodů znamenalo podle společnosti investici do vývoje ve výši 30 milionů korun.

Z analýzy, která posuzuje celý životní cyklus výrobku a jeho vliv na životní prostředí, již si Kofola nechala zpracovat odborníky z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, vyplynulo, že Cirkulka vykazuje ve srovnání s PET lahví i s PET lahví s 25procentním recyklovaným podílem nižší náročnost na spotřebu neobnovitelných zdrojů. Zároveň jí stačí osm cyklů, aby se její uhlíková stopa vyrovnala dopadu jednorázových PET lahví. Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší.

Vratnou láhev představila v létě 2021 i Mattoni. Tehdy bylo možné ji vracet jen prostřednictvím prodejen Lidl a rovněž na Rohlik.cz. Zda se síť od té doby rozšířila, společnost do uzávěrky článku nesdělila.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.