Online prodejce Rohlík.cz pokračuje v prohloubení spolupráce s lokálními farmáři, na které se soustředí už delší dobu. Nyní startuje nový program, který má malým zemědělcům pomoci i s financováním.

„Nabízíme farmářům možnost zviditelnit jejich výrobky, pomoci s administrativou, s financováním,“ uvedl na online tiskové konferenci šéf Rohlík.cz pro Česko Petr Pavlík. Dnes podle něj spolupracují s desítkami farmářů a zhruba stejně tak velký nárůst očekávají od spuštění nové podpory. Poptávka ze strany zákazníků je velká a omezením není.

Jedním z farmářů, který se na Rohlík.cz připojuje a stává se jeho dodavatelem, je i herec Karel Roden, který kromě chovu skotu (jehož plemeno Dexter prodává hlavně na chov) pěstuje na šesti hektarech borůvky. „Farmu jsme založili před třemi lety, předloni jsme měli tři tuny borůvek, loni 21 tun a letos to bude kolem čtyřiceti,“ uvedl na tiskové konferenci s tím, že potenciál farmy je kolem sta tun.

Podle Rodena je zásadní a ne úplně jednoduché dostat produkt k zákazníkovi rychle, aby byl ještě čerstvý. Protože pak se chuť mění. „A když se k nám finance dostanou včas, to také zjednoduší práci,“ dodává k počínající spolupráci s Rohlíkem.

E-shop farmářům zaplatí do tří dnů

Naráží tak na jednu z forem podpory, kdy Rohlík spolu s platební institucí Roger slibuje, že farmáři dostanou třídenní splatnost. Právě dlouhá splatnost (ze zákona je u řetězců třicetidenní) je jednou ze stížností většiny dodavatelů do velkých obchodů.

Kromě krátké splatnosti láká Rohlík na následující body vzájemné spolupráce. „Je to marketingová podpora, kdy chceme zviditelnit české farmáře, a to bannery u nás na webu, sdílením jejich příběhů. Chceme zjednodušit administrativu, smlouva má jen dvě strany. A usnadnit dopravu, kdy umíme zajistit vhodnou logistiku pro danou surovinu,“ shrnula Mirka Vopatová, která v Rohlík.cz šéfuje nákupu.

„Malí producenti se často potýkají s velkými, kteří mají výhodu úspor z velikosti, ale to ne vždy znamená stejně dobrou kvalitu,“ uvedl Pavlík jeden z důvodů pomoci těm středním a malým.

Zástupci zemědělců kroky Rohlík.cz nyní vítají. „Pro menší farmy, které si nemohou dovolit právní, ekonomické či distribuční oddělení, je tato cesta vhodná,“ uvedl Jaroslav Šebek šéf Asociace soukromých zemědělců, ve které je sdruženo 7,5 tisíce sedláků po celé České republice.

„Dvě třetiny podniků zabývajících se ovocnářstvím jsou malé farmy do dvaceti hektarů a ne všechny mají prostor prodávat ze dvora nebo na trzích,“ dodal předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík. S tím, že řada jejich členů už na on-line platformu dodává. „Třídenní splatnost je něco neobvyklého, něco, co je na supermarketech těžko vymáháno,“ dodal.

Rohlík je ve svém přístupu poměrně inovativní a neustále zkouší nové věci. U ovoce a zeleniny například s americkou firmou Apeel začal používat speciální přírodní vrstvu, která má prodloužit trvanlivost a nahradit plast. U své řady mléčných výrobků Miil začal také uvádět uhlíkovou stopu a hledá projekty na její kompenzaci.