Před dvěma měsíci začal Rohlík.cz jako první z prodejců potravin v Česku spolupracovat se společností CI2 na počítání uhlíkové stopy pro svoji řadu mléčných výrobků Miil. Nyní hledá projekty, kterými je možné emise CO2 vzniklé při jejich výrobě vynulovat. Celkem bude za rok potřeba jen na kompenzaci emisí CO2 z této značky vysázet odhadem 2200 stromů.

Pro kompenzaci uhlíkové stopy prvních dvou měsíců prodeje značky Miil má Rohlik.cz už první projekt zvolený, další bude vybírat z projektů, které se přihlásí do výzvy. Šanci mají jakékoliv nápady, které neutralizují uhlíkovou stopu, včetně těch regionálních.

“Projekty finančně podpoříme, a zaštítíme tak jejich provedení v praxi,” uvádí šéf Rohlik.cz Petr Pavlík. Přihlášené projekty budou hodnotit společně se společností CI2 a zapojeni budou i samotní zákazníci, kteří budou moci vybírat. Návrhy nebo projekty lze přihlašovat prostřednictvím e-mailu [email protected].

Rohlík začal zveřejňovat údaje o uhlíkové stopě u vybraných mléčných výrobků před dvěma měsíci. Zákazníci je najdou vždy přímo na obalu. Zatím jde spíše o ojedinělou iniciativu na českém trhu, ale první kroky jsou vidět i jinde a bude jich přibývat.

Řadu Pro Climate uvedla například na trh dm drogerie. Podle sdělení na webu jde o produkty, které se snaží mít co nejmenší uhlíkovou stopu a tu zbývající společnost kompenzuje. K nalezení pod touto značkou je šampón, vložky, toaletní papír, ale i třeba prací gel. Německý řetězec přitom zdůrazňuje, že jde ještě dále než je kompenzace „pouhých“ emisí CO2, ale zaměřuje se i na vyrovnání dopadů v podobě eutrofizace (obohacování vody o nitrát a fosfor), okyselování či narušování ozónové vrstvy.

K vynulování části uhlíkové stopy přistoupil i Lidl, a to typově u výrobků, které obecně nevytváří tolik emisí skleníkových plynů. Jde například o ovesná mléka či veganské produkty jako je Veganské mleté či quinoa chips.

V některých zemích jsou už ještě dále. Například ve Francii byl vyvinut systém Eco-Score, kdy je na přední straně obalů nálepka informující o dopadech daného výrobku na životní protředí. Podobně jako dnes známe například nutriční barevné značení. Francouzský systém nyní získal i podporu velkých obchodních řetězců, například Lidl jej chce otestovat v Německu.

Stromy na jogurty

Prozatím vytvořenou uhlíkovou stopu u značky Miil bude nyní česká firma zakladatele Tomáše Čupra kompenzovat už letos na podzim vysázením 47 stromů podél cyklostezky pod Vlčnovskými búdami na Zlínsku.

Vybrané místo přímo navazuje na památkovou rezervaci vinohradnických staveb. Výsadba stromů má zvýšit biodiverzitu
dané lokality, pozitivně ovlivnit klima a pomoci se zadržováním vody v krajině. Stromy byly vybrány tak, aby byly typické pro tuto lokalitu. Z necelé padesátky stromů bude dvacet kusů lip srdčitých, deset habrů obecných a sedmnáct ořešáků.

Otázkou je, zda Rohlík rozšíří kompenzování uhlíkové stopy i na další vlastní produkty. „V současné době se sto procent neutralizace řeší u značky Miil, ale nevylučujeme, že něco podobného neproběhne i u jiných značek, byť se zaměřením na jinou oblast ekologie,“ uvádí k tomu mluvčí firmy Denisa Morgensteinová.

Dodává přitom, že nicméně jisté je to, že se značka Miil bude dále rozšiřovat a produkty pod ní přibývat. Nyní jsou s touto značkou v prodeji (a to i v Maďarsku, Rakousku a zanedlouho v Německu, kam Rohlík expandoval) hlavně sýry, jogurty či tvarohy. Celkem jde o třicet jedna produktů.

Mléčné výrobky přitom patří hned po mase a mořských rybách k těm s nejvyšší uhlíkovou stopou. To vyplývá například z dat dánského řetězce Netto, který si uhlíkovou stopu u pěti set nejběžnějších potravin nechal nedávno změřit.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.