Pomeranče ze Španělska a postupně další zelenina a ovoce, převážně dovážené, bude u prodejce Rohlík.cz ošetřena speciální přírodní vrstvou vyvinutou americkou společností Apeel. Díky ní se zhruba dvakrát prodlouží trvanlivost výrobku, bez nutnosti jej balit do plastu. Zmizet by tak časem mohly i nenáviděné okurky v plastu.

„Například pomeranče ze Sevilly vozíme třikrát týdně z jejich skladů. Dodavatel Iberhanse-NaturGreen, provozující bio inkluzivní zemědělství, kdy pomeranče nejsou chemicky ošetřené, spolupracuje s Apeel a hned po sklizni pomeranče ošetří druhou slupkou,“ představil komerční šéf Rohlík Group Olin Novák novinku s tím, že takto vydrží ovoce dvakrát déle.

Z nové technologie bude benefitovat jak Rohlík, kterému se nebude ovoce a zelenina tak rychle kazit na skladu, tak zákazník, který je bude mít čas spotřebovat a nebude je muset případně vyhodit. Právě plýtvání jídlem v domácnostech se celkově podílí nejvíce na vyhazování potravin, a to zhruba čtyřiceti procenty. Následují samotní producenti a poté prodejci. Podobný problém mají i restaurace.

Rohlík nyní takto začíná s pomeranči, ale postupně, po schválení s firmou Apeel, plánuje i rozšíření na další ovoce a zeleninu. Podle Olina Nováka to dává smysl hlavně u dovážených produktů. „U českých dodavatelů jsme schopni dovézt ovoce či zeleninu na sklad a k zákazníkovi klidně za šest hodin. Zatímco ze zahraničí nějakou dobu cestuje,“ uvádí s tím, že takto se jeho trvanlivost prodlouží a nebude se muset balit do fólií.

Vrstva vyvinutá Apeel funguje tak, že zamezuje vstřebávání kyslíku, odpařování vody z ovoce a zeleniny. A tím je udržuje déle čerstvé a šťavnaté. Podobně chrání i plast, ale se všemi problémy, které sebou jeho masivní využívání nese. Vrstva od Apeel je přírodní původu, získaná ze samotných rostlin.

Spolupráce s Apeel je podle Nováka první u této americké firmy ve střední Evropě. Podle zahraničních médií ji postupně využívají i další země. Se společností Nature Pride´s už Apeel rozjel spolupráci v zemích jako Německo a Dánsko, nyní pokračují dál do Švýcarska, Nizozemí a Švýcarska. Ta se týká avokáda a podle dat z pilotního provozu uveřejněných webem fruitnet.com se podařilo v řetězcích snížit potravinový odpad na půlku.

Stejně tak tuto technologii využívá třeba německý řetězec Edeka s více jak dvěma tisíci prodejen. Pilot, který proběhl loni, také s avokádem, měl i zde podobné výsledky. Avokád se vyhodilo o polovinu méně.

Finanční detaily spolupráce Rohlík neodhalil. „Technologie něco stojí, primární investice je od firmy Apeel, výrobce ji promítá do cen, a to se my snažíme dotovat, aby takto ošetřené ovoce bylo dostupné i pro běžného zákazníka,“ uvádí Olin Novák s tím, že tyto pomeranče jsou ale levnější než bio.

Použít vrstvu od Apeel přímo na bio ovoce a zeleninu přitom nedává úplně smysl. „Cokoliv na bio výrobek dáte, tak tím ztrácí bio certifikaci,“ vysvětluje Novák s tím, že se ale dívají hlavně po producentech, kteří nepoužívají pesticidy a mají pozitivní vztah k přírodě.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.