Na vysoké škole založil spolek snažící se o co „nejzelenější“ univerzitní půdu. Dnes Matěj Pokorný prodává oblečení značek, u nichž se snaží garantovat, že patří mezi ty nejvstřícnější k životnímu prostředí.

„Koupit si levné tričko z fast fashion a vyhodit ho po pěti nošeních je o dost méně ekonomické než si koupit dražší kvalitní kousek, který můžete nosit několik let,“ tvrdí v rozhovoru pro Ekonews.

Na stránkách Dressibly nabízí každému, kdo si chce koupit oblečení, možnost odložit nákup o měsíc a ještě toto chování podporuje slevou pěti procent z ceny. „Jednoduše díky tomu eliminujeme impulsivní nákupy, které celou fast fashion pohánějí,“ vysvětluje.

Obchod s udržitelnou módou Dressibly funguje několik let. Jaká byla vaše cesta k internetovému tržišti se slow fashion?

Na Vysoké škole ekonomické jsme hned v prvním ročníku měli přednášku o principech udržitelného managementu vedenou Jaroslavem Pašmikem. Přihlásili jsme se následně do prvního běhu kurzu o tomto tématu. Díky němu jsme se mohli podívat na to, jak šetrnější fungování řeší velké i menší značky. Předmět nám přinesl spoustu nápadů a také díky němu jsme založili spolek Future Sustainability Leaders. V rámci něj jsme zvali do školy různé odborníky a řešili, jak udělat naši univerzitu udržitelnější.

Co jste se spolkem pořádali?

Pomáhali jsme organizovat šetrnější konference, na kterých jsme zajišťovali catering bez zbytečných plastů. Zároveň jsme hledali pro školu dárky, které by mohla rozdávat a současně jimi nezatěžovat přírodu. Řešili jsme ale také další věci, jako je odpad v podobě sedliny z kaváren na fakultě. Spolek jako takový se na fakultě neudržel, ale témata ano.

Trh s oblečením z druhé ruky roste třikrát rychleji než s novým. Vstupují na něj i značky rychlé módy

Jak jste se od dárkových předmětů a lógru dostali k módě?

Oděvní průmysl je jeden z největších znečišťovatelů na planetě, proto nám dávalo největší smysl začít řešit oblečení. Navíc slow fashion se v Česku v té době zabývalo pouze několik organizací. Ještě na univerzitě jsme se seznámili se zakladatelem německé značky Melawear Henningem Seidentoppem. V rámci práce na jednom z předmětů jsme udělali jako výzkumný projekt internetový obchod s tímto oblečením a zjišťovali, jestli o něj budou mít lidé zájem.

Kdy se ze školního zadání stal e-shop?

V roce 2019 jsme se spojili s dalšími čtyřmi kolegy a založili Dressibly. Název vychází ze spojení slov „dress“ a „responsibly“, obleč se zodpovědně. Nechtěli jsme být jenom dalším obchodem s oblečením, ale také šířit povědomí o udržitelnosti. Dressibly proto není pouze e-shop, ale také platforma, kde podporujeme a propagujeme šetrný životní styl. Pravidelně sdílíme články na svém blogu a vytváříme obsah ve formě videí na platformách, jako je Instagram a TikTok.

Na vašem Instagramu si lidé mohou pustit video o aktuální situaci v bangladéšských továrnách nebo o konkrétních udržitelných materiálech. Proč je pro vás důležité prodej doplňovat těmito informacemi?

Naším hlavním cílem je lidem ukázat, co se ukrývá za každým tričkem v jejich šatníku. Oblečení z fast fashion stojí často i na dětské práci. Zároveň jeho výroba spotřebuje mnoho vody a dojde k vypuštění velkého množství oxidu uhličitého a chemikálií. Není to ale jenom o nakupování, ale o změně myšlení a o tom naučit se v dnešní rychlé době zpomalit. Chceme lidem ukázat pomalý životní styl. Problém není totiž pouze tam, kde se oblečení vyrábí, ale také tam, kde se nakupuje a kde se ho zbavujeme. Stačí se podívat na zprávy a uvidíme přeplněné skládky v Africe, kde můžeme najít také svoje pětkrát nošené kalhoty. Důležité je zmínit, že to není jenom o nás jako jednotlivcích. Změnit se musí hlavně firmy. To půjde jedině pod tlakem spotřebitelů. My k tomu poskytujeme informace a tipy, jak na to.

Stačí nosit to, co máme doma ve skříni. Všechno už máme, říkají propagátorky udržitelné módy

Na koho se na sociálních sítích obracíte?

Chceme mluvit zejména k lidem, kteří fast fashion nakupují nejvíce. Zaměřujeme se nejen na studenty, ale také na širší veřejnost. Pořádáme přednášky na vysokých školách, ve firmách a na různých akcích. Pravidelně mluvíme o našem projektu a udržitelnosti na jednom z předmětů na pražské VŠE, pořádáme i workshopy nebo swapy.

Snažit se oblékat opravdu udržitelně je často těžké. Je lepší nenakupovat vůbec, nebo sáhnout po slow fashion?

Je to paradox celé udržitelné módy. Vždy s nadsázkou na přednáškách říkáme, že nejlepší alternativa je nenakupovat vůbec, druhá je nakupovat u nás. Důležité je nejprve se zamyslet nad tím, jestli danou věc opravdu potřebujete, protože nejudržitelnější šatník je ten, který už máte doma. Když budete nakupovat, tak nakupujte co nejkvalitněji.

Nemáme na Dressibly žádné reklamy podporující zběsilé objednávky. Chceme nabízet pouze jednoduchou možnost pořídit si kusy kvalitního oblečení, které se dají dobře kombinovat mezi sebou. S tím souvisí pojem „cost-per-wear“ – když si propočítáte, kolik vás taková univerzální věc stojí na jedno nošení, dojdete k tomu, že vlastně ušetříte. Koupit si levné tričko z fast fashion a vyhodit ho po pěti nošeních je nakonec o dost méně ekonomické než si koupit dražší kvalitní kousek, který můžete nosit několik let.

Když si chce u vás zákazník koupit triko, dostane nabídku, že si může nákup odložit o měsíc. Čemu to pomůže?

Je to vlastně jednoduchá myšlenka. Objednat si cokoliv je velmi snadné. Ani nad tím moc nepřemýšlíme a na dvě kliknutí si pořídíme něco, co vůbec nepotřebujeme. S Dressibly chceme fungovat jinak, proto nabízíme možnost odložení nákupu. V získaném mezičase si zákazníci mohou rozmyslet, zda vybrané oblečení opravdu chtějí. Navíc od nás dostanou ještě slevu pět procent, když počkají. Po měsíci jim od nás dorazí e-mail s připomenutím objednávky. Jednoduše díky tomu eliminujeme impulzivní nákupy, které celou fast fashion pohánějí.

V kontejnerech na textil ubylo oblečení. Kvůli pandemii, válce i energetické krizi

Některé módní řetězce se uchylují ke greenwashingu, aby zákazníky přesvědčily, že jsou opravdu udržitelné. Podle čeho jste vybírali značky dostupné na vašem e-shopu, abyste se těmto taktikám vyhnuli?

Stavíme zejména na osobním kontaktu s firmami. Nestačí nám, že má značka certifikát. Důležitý je pro nás i jejich příběh a to, co chtějí předávat. Budujeme tržiště módy, kde má zákazník jistotu, že na něm najde pouze pečlivě vybrané značky s kvalitním oblečením. Výběr vám díky tomu nezabere tolik času, protože sami nemusíte dohledávat, zda je značka doopravdy udržitelná.

Jaké oblečení u vás mohou lidé najít?

Začali jsme se značkou Melawear. Klíčové pro nás bylo nejen doporučení našeho pedagoga, ale také to, že značka má nejpřísnější certifikát GOTS. Jejich oblečení je z organické bavlny, při výrobě nepoužívají žádné chemikálie. Zároveň se chovají férově ke všem lidem, kteří ho šijí. Celý proces výroby je podchycený a přísně hlídaný. Dále nabízíme například udržitelné a veganské barefoot boty značky Ahinsa nebo základní kousky od Organic Basics.

Za každý prodaný batoh vysadíte jeden strom. Jaký to má efekt?

Pro nás to nejsou žádné offsety. Chceme jenom vracet stromy zpět do přírody, protože nám to dává smysl. Spolupracujeme přitom s organizací Zasaď život, takže v tom postupujeme systematicky. Sázeli jsme například u Příbrami, Velkých Pavlovic a na dalších místech. Můžeme tak pomoct přírodě lokálně a o výsadbu se také následně dlouhodobě staráme.

Chcete Dressibly rozšiřovat? Lákají vás například kamenné obchody?

Naším cílem je k zákazníkům přistupovat osobně a poradit jim vždy na míru. Podle nás má takto vypadat pomalá móda. Proto by nás spíše lákal vlastní showroom než přímo kamenná prodejna. Zákazníci by si mohli osahat vybrané kousky a vyzkoušet si je. Rozdíl mezi kvalitním trikem a tím z obchodu s rychlou módou díky tomu poznáte nejlépe.

Začínali jste jako spolek zabývající se mnoha tématy spojenými s udržitelností. Věnujete se i dalším činnostem než módě a vzdělávání?

Zařizujeme dále pro různé společnosti udržitelné firemní oblečení včetně potisků nebo výšivek. Zároveň pořádáme workshopy o širších tématech v rámci udržitelnosti pro malé firmy až po velké společnosti, jako jsou například Nestlé nebo PwC.

Zabýváte se udržitelností i v každodenním životě?

Postupně zjišťuji, že žiji udržitelně už od dětství, i když jsem o tom nevěděl. Rodiče mě vedli k tomu, abych se k věcem choval šetrně. Poškozené oblečení nikdy neskončilo v koši, ale vždy jsme si ho opravili. Celé dětství jsem měl hodně věcí po známých a i moje oblečení vždy putovalo dál. Doma jsme měli kompost a moje babička byla zastáncem zelených střech ještě dřív, než to bylo in. Udržitelnost samozřejmě není jen o oblečení. Již před několika lety jsem ze svého jídelníčku vyřadil maso, jezdím primárně MHD a na kole. Doma používáme především přírodní produkty a lokální potraviny.

Podobně to má podle mě mnoho Čechů. Udržitelnost není u nás na osobní úrovni velké téma, ale například second handy jsou nesmírně populární už desítky let. Jdeme k udržitelnosti trochu jinak, ale podle mě správně.

Matěj Pokorný

Vystudoval podnikání a management na Vysoké škole ekonomické. Na univerzitě spoluzaložil v roce 2016 spolek Future Sustainability Leaders zabývající se šetrnějším fungováním školy. V roce 2019 stál společně s dalšími kolegy za vznikem internetového obchodu s udržitelnou módou Dressibly. Současně působí v české firmě Sharry zajišťující správu budov a mobilní přístup do kanceláří. Dlouhodobě se věnuje udržitelnosti a rozvoji podnikání.

Karolína Chlumecká
Karolína Chlumecká

Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.