Strmě rostoucí podíl online prodejů, příklon k udržitelnosti a papírovým obalům místo plastu v kombinaci s loňským váznoucím sběrem papíru přispívají k tomu, že ceny papíru od loňského podzimu míří strmě vzhůru. Výrobci krabic začínají mluvit o jeho nedostatku.

„Papíry, které nám tvoří vlnitou lepenku, od loňského září do letošního června zdražily až o padesát procent,“ popisuje Martin Hejl, šéf společnosti Thimm, výrobce krabic z lepenky. Papír se přitom podílí na ceně krabice z více než poloviny, takže cena obalů šla nahoru i o více než dvacet procent.

„V květnu se platilo za recyklovaný papír pro výrobu vlnité lepenky o 26 až 29 procent více než v prosinci loňského roku. To znamená, že dnes jsou ceny papíru na evropském trhu až o 45 procent vyšší než na začátku loňského roku,“ potvrzuje i šéf Svazu výrobců vlnitých lepenek Walo Hinterberger.

Podobný vývoj je podle Martina Hejla, který působí v oboru 24 let, naprosto výjimečný. Obvyklé bývá, že ceny v jedné polovině roku vystoupají o pět až deset procent a v druhé půlce zase spadnou. Do ceny obalů se tak v podstatě neprojeví.

„To, že bychom museli třikrát za první pololetí jednat s našimi zákazníky, že musíme zdražovat, to jsem ještě nezažil,“ popisuje šéf Thimmu.

Za přes půl roku trvajícím růstem cen papíru stojí několik faktorů, které se sešly dohromady.

Rajčata v plastové vaničce nahrazují ta z papíru

Největším tahounem růstu poptávky po papíru je e-commerce, kterou nastartovaly v loňském roce dopady koronavirové pandemie v podobě zavřených obchodů. Zatímco z obchodu si zákazník odnese tričko nebo hrnec maximálně v tašce, z e-shopu mu přijde v krabici, ne vždy na míru, a často se spoustou výplňového materiálu. Ten může být buď plastový, anebo papírový, což je trend, kterému se přiklání dle možností stále více online obchodů.

Stoupající snaha o přístup šetrnější k životnímu prostředí se projevuje i poptávkou po papíru při balení potravin. Rajčata v plastové vaničce nahrazují ta v papírové, plastové fólie například u piva nahrazují papírové držáky a podobně. O lahve z papíru se pokoušejí i výrobci nápojů.

„Za loňský rok narostla v Česku spotřeba lepenky o půlku jedné fabriky, zhruba šedesát miliónů metrů čtverečních lepenky,“ přirovnává situaci Martin Hejl. Letos je zatím nárůst od počátku roku patnáct procent v průměru, což odpovídá při setrvačném vývoji další půlce fabriky.

“V tuto chvíli nejen že narostla poptávka, ale není zde ani dostatek výrobní kapacity,“ dodává šéf Thimmu s tím, že dodavatelé nyní zákazníkům různě posunují dodací termíny, navrhují jim dodávky třeba z hnědého papíru místo z bílého. Kvůli urychlení výroby se také nabízí často zakázky bez tisku, který vše prodlužuje.

Podstatnou roli, která ovlivňuje ceny výsledných papírových produktů, ať už krabic nebo jiných, je cena sběrového papíru. Například u Thimmu tvoří papíry z recyklátu osmdesát procent spotřeby papíru, který při výrobě obalů z vlnité lepenky používají. Jak vysvětluje Martin Hejl, papíry na bázi primárních vláken se používají třeba při dlouhých přepravách za moře, protože tento papír nevlhne tolik jako ten z recyklátu.

Cena sběrového papíru je o 30 procent vyšší než loni

Cena sběrového papíru proto roste v důsledku této poptávky také. Za letošní první pololetí to bylo podle Jaroslava Tymicha, prezidenta Asociace českého papírenského průmyslu,  o třicet procent meziročně. Nicméně sběrového papíru je podle něj dostatek. Výrobci lepenky to tak optimisticky nevidí.

„Úroveň sběru papíru během pandemie poklesla a zpomalila a papírnám začal citelně chybět sběrový papír. To vedlo k tomu, že výrobci vlnité lepenky měli hlavně od posledního kvartálu 2020 problémy se zajištěním dostatku papíru,“ uvádí Walo Hinterberger.

Lidé z oboru se přitom shodují, že podobný vývoj bude pokračovat i nadále, protože nevidí moc důvodů, proč by měly ceny klesat. S blížícími se nákupy před Vánoci dostane online obchod další popud k růstu a někteří výrobci už si dnes dělají pro jistotu zásoby, aby měli do čeho balit.

„Poptávka po obalových papírech je stále vysoká a předpokládá se, že ještě poroste ve vazbě na uplatňování cirkulární ekonomiky, to je náhrady plastových obalů a některých výrobků papírem a lepenkou,“ uvádí Jaroslav Tymich.

„Uvolnění nastane teprve v souvislosti se stabilizací poptávky a se zvýšením kapacity papíren. Předpokládám, že to první se může stát asi ke konci roku. Zatím ještě pořád výrazně roste výroba vlnité lepenky, nejen v Česku, což je pozitivní s ohledem na udržitelnost,“ míní Hinterberger, který očekává růst cen papíru i nadále.

Místo novinového papíru balící?

Zvýšit papírenské kapacity přitom není tak jednoduché. V Česku jsou čtyři velké papírny, o stavbě další se mluví už dlouhá léta, ale problém je špatný obraz v očích veřejnosti a nikdo nechce, zjednodušeně řečeno, podobnou stavbu za svým domem. Možností tak je například přeměna výroby grafických papírů (což jsou například novinové nebo kancelářské), po nichž naopak dlouhodobě poptávka klesá, na ty balící. I to ale nějaký čas zabere.

„V době pandemie, tedy v roce 2020 a první polovině letošního roku, se propad poptávky po grafickém papíru ještě prohloubil, a to s významným negativním dopadem na ceny,“ potvrzuje Tymich. Průměrné ceny poklesly dle dat společnosti Fastmarkets Foex, dodává, v zemích západní Evropy poslední dva roky meziročně vždy více než o deset procent, u některých druhů papíru jako novinový papír ještě více.

Podle Tymicha uspokojení narůstající poptávky po obalových materiálech také pomáhá, že papírenský trh Evropské unie je přebytkový, takže si může pomoci snížením exportu. Za poslední rok se v Evropě uvedly do provozu nové kapacity ve výši téměř dvou miliónů tun výroby obalových papírů, podotýká Tymich.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.