Snahy o co největší snížení plastů a skla na jedno použití se ve velkých firmách, jejichž byznys na nich stojí, stáčejí k vyvinutí super papírového obalu. Do něj chtějí překlopit pivo, víno, tvrdý alkohol i nealko.

Tento týden obletěla svět zpráva, že v papírové láhvi se začne příští rok prodávat známá whisky Johnnie Walker. O půl roku dříve se podobně zviditelnilo pivo Carlsberg. Nový papírový obal na své tyčinky vyvinulo i Nestlé.

Výrobce ikonické whisky se spolupodílí na založení společnosti pro udržitelné obaly Pulpex. Ta bude vyvíjet papírové láhve nejen pro ně, ale i pro další nadnárodní a nekonkurující giganty jako Unilever (například čaje značky Lipton) či Pepsi. A zatímco výrobce tvrdého alkoholu se bude snažit snížit objem skla, ve kterém hlavně prodává, u Pepsi či Unileveru půjde hlavně o plast.

Největší světový výrobce alkoholických nápojů a značek jako Tanqueray Gin či Guinness, společnost Diageo, prohlašuje, že láhve budou vyráběny z buničiny a budou plně recyklovatelné v rámci běžného tříděného odpadu.

To je sice důležité sdělení, ale nakonec bude ještě více zásadní to, zda budou papírové láhve opravdu recyklovány v tom kterém státě. Každá země má jiný systém sběru, třídění odpadu, ale hlavně jinou úroveň zpracování. Pokud není po daném typu suroviny poptávka, anebo je následná recyklace příliš drahá, tak se prostě nevyplatí a odpad míří na skládku (která je stále absolutně nejlevnější) anebo do spalovny.

Své ví o přechodu na papírová brčka McDonald´s, který je loni nejprve slavnostně ohlásil jako udržitelný krok, a poté se ve Velké Británii objevily zprávy, že jsou v podstatě nerecyklovatelná. V Česku proto s nimi fastfoodový řetězec začal nejprve pilotně ve dvaceti restauracích. Než je začal využívat všude, nechal si je otestovat společností Eko-kom, odpovědné za sběr odpadu, zda jdou opravdu v našem systému zpracovat.

Eko-kom řekl papírovým brčkům ano, ale podle expertů z papírenského průmyslu stejně nakonec bude záležet například i na stupni jejich znečištění. Tím, že jsou poměrně malá je ale nikdo z papíru na třídičce vybírat nebude.

Firma, která papírové láhve vyvíjí, tvrdí, že se vyhne nutnosti použití takzvané plastové vrstvy, která je dnes typická pro většinu kelímků na kávu či misek na polévku. Tato, pro oko neviditelná, vrstvička z nich dělá nerecyklovatelné obaly. Podobný koncept loni představila i Nestlé, která do papírového obalu přebalila svoji tyčinku Yes.  

Plusem papíru u alkoholu je, že jednorázové sklo, tedy nevratné skleněné láhve, patří k obalům s největší zátěží na životní prostředí. Láhve od alkoholických nápojů většinou končí po jednom použití a zpět ke zpracování, což by snížilo jejich energetickou náročnost, se nevrací.

Ještě o krok dále, než výrobce alkoholu, jdou italští vinaři a společnost Cantina Goccia. Jejich takzvaná Frugal Bottle, vyvinutá britskou společností Frugalpac, je vyrobena z 94 procent z recyklovaného papíru a na pultech britských obchodů by se měla objevit tento měsíc. Podle tvrzení výrobce má díky tomu uhlíkovou stopu o 84 procent nižší než klasická skleněná láhev.

V tomto případě ale výrobce a prodejce od zákazníka očekává spolupráci, neboť papír uvnitř pokrývá tenká vrstvička plastu. Podle výrobce ji ale lze oddělit a hodit do koše na plasty.

„Zavedení láhve Frugal je obrovský průlom v udržitelnosti bez nutnosti kompromisů v kvalitě vína. Je lehčí než sklo, snadnější na transport a přívětivější k přírodě. Ale stejně důležité je, že naše víno v ní chutná stejně jako ve skle,“ uvedl majitel italského vinařství Ceri Parke pro web Beverage Daily.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.