Regály obchodů s minerálními vodami už nebudou hýřit barvami tak jako dříve. Poté, co už dříve společnost Mattoni 1873 vyměnila barvy u značek, jako je Dobrá voda, Hanácká či Aquila za průhlednou, přistoupila nyní k podobnému kroku Kofola. Své hlavní značky Rajec, Ondrášovku a Korunní převlékla do světle zelené a modré.

„V rámci ekomodulace jsme po dvou letech od koupě Ondrášovky změnili původně pestrobarevné portfolio lahví Ondrášovka na jednotnou zelenou. U Korunní už nebudeme používat červené preformy, ale přecházíme na jednotné modré lahve. A od začátku roku 2022 prodáváme i ekomodulovanou lahev neochucené pramenité vody Rajec, která je už jen světle modrá,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly pro český a slovenský trh.

Oba výrobci vysvětlují omezení barev snadnější recyklací. „Součástí naší dlouhodobé udržitelné strategie je dosažení cirkularity našich nápojových obalů. K uzavření cirkulárního kolečka přispěje zavedení zálohového systému, ale i snadná recyklovatelnost PET lahví,“ dodává Buryš.

Mattoni začala s přebarvováním už v roce 2019, a to u své stejnojmenné značky. Následovala Hanácká kyselka, Dobrá voda a loni i Poděbradka. Kromě lepší recyklovatelnosti tím mohou obě firmy i ušetřit, pokud zvolí čirý PET.

Loni Eko-kom, společnost, která má v tuzemsku na starosti sběr odpadů, zvýšil zhruba o třetinu poplatky za plasty i plechovky. A naopak snížil sazby za průhledné PET lahve. Měl to být první krok v rámci takzvané ekomodulace, což je opatření dané směrnicí Evropské unie. Jejím cílem je, aby se za špatně recyklovatelné obaly platily vyšší poplatky a za dobře recyklovatelné nižší. To má výrobce nutit ke změně.

Sběr a likvidace obalů se prodraží, Eko-kom zvedá poplatky. Zlevní jen průhledné PETky

Pět barev by mohlo zvítězit

Otázkou je, na jakých barvách se nápojový průmysl shodne. Šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale doufá, že to bude pět základních barev (čirá, světle a tmavě modrá a světle a tmavě zelená). „Udělali jsme zhruba půlku našeho portfolia transparentní a nyní uvidíme, jestli budeme schopni udělat krok ke standardizaci a pak budeme moci zachovat barvy,“ řekl nedávno v rozhovoru pro Ekonews.

Zda ztratí barvu i modrá magnézie či zelená mattonka, se teprve uvidí. „Pokud bude dobrý systém sběru, nemusíme to dělat. Čirá láhev je považována za přátelštější k recyklaci, protože je to komodita. Je možné ji prodat všude, včetně zahraničí, a do všeho. Zelená třeba v Německu obvyklá není, ale když tu bude uzavřený cirkulární systém a výrobci se dohodnou na standardizaci lahví pěti barev, tak bude dostatečně efektivní separovat tyto barvy,“ tvrdí Pasquale.

Dohodu o barvách se nyní snaží uzavřít na Slovensku, které od počátku letošního roku zavedlo povinný zálohovací systém na PET i plech. Lahve se postupně budou vracet do obchodů a výrobci je budou recyklovat na další lahve. Pokud se dohodnou na jednotných barvách, půjde to jednodušeji. Z tohoto pohledu je důležité, že se k preferovaným barvám připojila i Kofola. Ta loni na podzim s dalšími výrobci, včetně Mattoni, založila Iniciativu pro zálohování, před pár týdny se připojila i k Zálohujme.cz iniciované dříve Mattoni a předchozí špičkování se obou šéfů firem se zdá zapomenuto.

„V rámci našeho portfolia jak v Česku, tak na Slovensku dominuje čirá, zelená a modrá. Pokud by tedy šlo o uzavření dohody napříč odvětvím, jsme připraveni se připojit,“ potvrzuje Buryš za Kofolu.

Zálohy budou. My jsme připraveni pro to udělat vše, i investice do recyklace, říká šéf Mattoni

Pár výstřelků se najde

Velcí výrobci jako Coca-Cola či Pepsi Cola už hlavní značky v průhledných lahvích mají. A příliš mnoho dalších výrobců na trhu nezbývá. Menší firmy se značkami, jako je Gemerka či Bílinská kyselka, vesměs drží modrou nebo čirou lahev, stejně tak obchodní řetězce se svými vlastními značkami.

Červená nicméně úplně nezmizela. Mattonka i Kofola si nechávají na regálu pár barevných výstřelků, jako je Magnesia Red malina nebo jahoda či tmavě růžová Poděbradka lesní plody, všechny od Mattoni. Kofola nadále používá tmavě hnědou lahev pro Royal Crown Colu či růžovou pro některé ochucené Rajce.

„Výjimkou mohou být případy, kdy barva poskytuje ochrannou bariéru pro nápoj. Jsme přesvědčeni, že možnosti a znalost problematiky se budou prohlubovat podle toho, jak porostou recyklační kapacity. Až to nám v praxi ukáže, kolik barev je ideálních z pohledu znovuzpracování lahví,“ upozorňuje Buryš.

Jakou barvu chcete

Barvy jsou při recyklaci důležité. Průhledná lahev má nejširší použití, tmavší barvy se hůře zpracovávají, a proto je odpadové firmy vykupují za méně peněz. Na Slovensku je situace jiná díky zálohovacímu systému, který umožní, že z recyklovaných lahví vzniknou opět lahve. Přílišná paleta barev by systém prodražovala.

Které barvy se budou používat, záleží na dohodě výrobců nápojů. „V extrémním případě může výrobce používat, jakou barvu chce, pokud bude platit za její vytřídění. Ale to je vzdálená budoucnost. Pro blízkou budoucnost potřebujeme barvy standardizovat a mohou to být čirá, světle a tmavě modrá, světle a tmavě zelená,“ tvrdí Pasquale.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.