Životnost plastových nákupních košíků se počítá v jednotkách let, poté míří ke zpracování jako druhotná surovina. Začínají se ale vracet do oběhu v podobě nového nákupního košíku. Stejně se dá naložit třeba i s regály nebo cenovými lištami.

S návratem nákupních košů do oběhu v duchu cirkulární ekonomiky před časem začal maloobchodní řetězec Albert. Vysloužilé košíky, které se rozbijí nebo opotřebují, řetězec díky speciální technologii opakovaně zrecykluje. Část určená k recyklaci, se rozemele na plastovou drť, ze které vznikají nové nákupní koše, které se vrátí na prodejnu, aby opět sloužily zákazníkům. Jak takový proces probíhá se můžete podívat v přiloženém videu.

Životnost nákupního koše se tak podle řetězce prodlouží až pětkrát, poté už je nutné přidat nový materiál. „Opakováním procesu se zkracují řetězce molekul a plast ztrácí elasticitu. Recyklaci tak nelze se stejným materiálem provádět donekonečna,“ vysvětluje opening manažer Václav Zlatník, který má projekt v Albertu na starosti.

„Pokud však k recyklátu přidáme přibližně třetinu primárního materiálu, můžeme počet cyklů zvýšit. Poškozený recyklát lze také využít na výrobky se silnější stěnou, například přepravky nebo květináče či podlahové dlaždice,“ vysvětluje.

https://youtu.be/ag5wt6sAh1I

Takto zrecyklované nákupní koše řetězec umístil prozatím v devíti renovovaných prodejnách z celkového počtu 300 obchodů, které Česku má. Do konce roku je plánuje dodat do dalších osmnácti prodejen.

Nepoužitelné díly košů se shromažďují v takzvaných circu-boxech přímo v obchodech. Celý proces řídí aplikace, která informuje o množství použitých košů v dané prodejně a naplánuje také přepravu do recyklačního centra. „Aplikace také určuje, kolik znovu-vyrobených košíků konkrétní prodejna dostane nazpět,“ popisuje Zlatník.

Se zaváděním principů cirkulární ekonomiky pomáhá Albertu česká nezávislá organizace cirkulní ekonomiky Circu.eu, jejímž cílem je snížení produkce odpadu, a to především v maloobchodě a logistice.

Za rok se poškodí asi 15 tisíc nákupních košíků

„Do oběhu lze kromě košíků vracet třeba i regály, dělítka do regálů, cenové lišty nebo ochranná plexiskla,“ uvedl zakladatel Circu.eu Ladislav Olšbauer. Podle něj se za rok v Česku poškodí přibližně patnáct tisíc nákupních košíků, což představuje okolo třiceti tun polypropylenu, který je možné opakovaně použít.

Hypermarkety a supermarkety mívají na prodejnách k dispozici desítky plastových košíků. Jejich počet určuje především velikosti a návštěvnosti prodejny. U Alberta je to v případě supermarketů čtyřicet košíků do ruky, v případě velkých hypermarketů sto košíků.

Kaufland má na jedné prodejně k dispozici zhruba třicet až padesát košíků do ruky, životnost uvádí pět let. „Tento typ plastových ručních košíků používáme na našich prodejnách přibližně třetím rokem. Máme s nimi dobré zkušenosti. Vyřazovány jsou pouze jednotky mechanicky poškozených kusů, které pak třídíme do plastového odpadu,“ uvádí Renata Maierl z oddělení komunikace Kauflandu.

Kovové vozíky vydrží až dvakrát déle než plastové

Penny Market uvádí životnost plastových košíků čtyři roky, Lidl v „jednotkách let“. „V případě poškození jsou košíky, pokud je to možné, opravovány, vymění se kolečka, plastová madla. V případě nemožné opravy jsou likvidovány jako druhotná surovina, plast,“ popisuje PR manažer Lidlu David Šíma.

Také ostatní řetězce uvádějí, že plastové nákupní košíky po skončení životnosti míří k recyklaci jako druhotná surovina. Z oslovených velkých obchodníků však žádný neuvedl, že by si recyklaci sám zajišťoval a využíval materiál cíleně na výrobu nových nákupních košů.

Kromě desítek plastových košů jsou na prodejnách k dispozici i další desítky až stovky kovových nákupních vozíků. Jejich životnost je delší než v případě plastu, řetězce ji uvádějí v rozmezí od osmi do deseti let.