Poptávka po rostlinných produktech rok od roku stoupá. Zatímco loni rostlinné produkty pravidelně kupovala čtyři procenta zákazníků, letos už jde o devět procent. Vyplývá to z průzkumu společnost InsightLab představeném v říjnu na konferenci Plant-Powered Perspectives 2021 pořádané už podruhé projektem Rostlinně.

Oproti loňsku, kdy bylo ochotno rostlinné alternativy vyzkoušet sedmnáct procent spotřebitelů, toto číslo narostlo na 24 procent, uvedla za InsightLab Andrea Vozníková.

Nejvíce se prodává a na pultech regálu jsou nejsilněji zastoupeny rostlinné alternativy v kategorii mléka. Rostlinná mléka dělají na celkových prodejích alternativ skoro osmdesát procent. Největší meziroční nárůst, o více než dvě stě procent, zažily fermentované mléčné produkty.

Mezi výrobci rostlinných variant mléčných výrobků vedou společnosti Upfield (značky Flora, Rama či Violife) a Danone. Z českých výrobců se do rostlinného prostoru pouštějí zatím spíše ti menší, ať již jde o Optimistic (dříve společnost Nemléko, která se musela pod tlakem evropské legislativy a pravověrných mlékařů přejmenovat) či Soyka. Velké tradiční české firmy si drží odstup a rostlinný trend spíše zpochybňují. Podobně je tomu i v Evropě, kde má rostlinný trend silné odpůrce.

Složení a chuť, jedny z nejčastějších výtek

Průzkum InsightLab řešil i chuť rostlinných alternativ, což kromě složení bývá jedna z nejčastějších výtek. Například rostlinné alternativy masa podle zveřejněných výsledků šestnácti procentům nechutnaly a 35 procentům sice chutnaly, ale preferují živočišnou variantu právě kvůli chuti.

Už dnes jsou ale čísla za tuto kategorii pro velké výrobce a prodejce zajímavá a nejde jen o výstřelek, který se svým podílem pohyboval blízko nuly. Například každý dvanáctý nápoj prodaný ve Starbucks je s rostlinnou alternativou, Dáme jídlo má na své platformě 24procentní nárůst vegan restaurací a čtyřicetiprocentní nárůst vegan objednávek za rok.

Podobný trend zaznamenává i švédský prodejce nábytku Ikea známý i svými kuličkami, u nichž už 28 procent tvoří ty rostlinného původu a rostlinné hot dogy už tvoří patnáct procent všech prodejů „párků“ v rohlíku.

Hranolky z manioku či rostlinný tuňák

Z vyjádření výrobců je přitom jasné, že nabídka i nadále poroste a bude pronikat do dalších kategorií. Podle Andrey Vozníkové ze společnosti InsightLab se brzy na trhu objeví například hotové omáčky na rostlinné bázi, alternativa vajec, jackfruit, který má formu trhaného masa, hranolky z manioku a plantejnová mouka.

Společnost Garden Gourmet, spadající pod Nestlé, očekávají v následujících třech letech dokonce ztrojnásobení rostlinné kategorie. Firma v tuto chvíli rozšiřuje svou továrnu na severu Čech. Z novinek přibude na počátku příštího roku rostlinný tuňák.

Velkým impulsem pro rozvoj celé kategorie se může rovněž v budoucnu stát nástup kultivovaného masa, jehož vývoj nyní probíhá jak ve světě, tak v Česku. „Kultivované maso je stejné, je reálné, ale nevyžaduje porážku zvířete,“ srovnal kultivované maso s klasickou variantou na konferenci šéf americké firmy Eat Just Josh Tetrick.

„Pokud nemáte rádi chuť masa, tohle nebude produkt pro vás. Chutná totiž identicky. Mojí neteři jsou teď dva roky, přeju si, aby až vystuduje vysokou školu, bude pro ni normální svět, kde se konzumuje kultivované maso,“ uzavřel svůj výstup a celou již v pořadí druhou konferenci projektu Rostlinně.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.