Na průměrný nákup v on-line obchodě Košík.cz padne v průměru pět až sedm papírových tašek, ročně to dělá pár desítek milionů kusů. Desítky tun papírového odpadu z přijatého zboží zároveň produkuje sklad Košíku. I když papír je obecně dobře recyklovatelný, rozhodl se Košík využití papírového odpadu zlepšit a využívat jej ve spolupráci se společností Huhtamaki pro výrobu krabiček na svá vajíčka.

„Bez papírových tašek se na Košíku ještě nějakou dobu neobejdeme. Mají skvělou nosnost, věci nemačkají a pokud se nedopatřením dostanou do volné přírody, papír se rychle rozloží. Papírová taška zároveň není neekologická, pokud ji recyklujete citlivě a tak, že nezničíte původní surovinu – tedy vlákna papíru,“ vysvětluje jejich Tomáš Jeřábek, šéf online prodejce Košík.

Košík chce nyní navýšit sběr papírových tašek od zákazníků, dosud se jich vracela zhruba pětina. Díky intenzivní komunikaci a vysvětlování, co s nimi bude dál, očekává, že se mu vrátí brzy každá druhá a do budoucna cílí na osmdesátiprocentní návratnost. Pro tašky a další kartóny poté online obchodník zajistí recyklaci po své linii. Jak plusy této cesty uvádí, že umožní s pomocí společnosti Huhtamaki citlivé zpracování papíru, které tolik nepoškodí původní vlákno a půjde tak použít vícekrát. Sesbírané tašky se také nedostanou do kontaktu s často znečištěným papírem v popelnicích. Což poté zpracování komplikuje.

„Neříkám, že stávající systém nefunguje dobře. My však chceme mít plnou kontrolu nad tím, aby byla surovina zpracovaná co nejefektivněji a nejekologičtěji. Díky novému projektu můžeme zákazníkům garantovat, že se z každé vrácené tašky stane Cirkutaška, která dostane nový ekologický život a po něm se opět může vrátit jako surovina k dalšímu zpracování,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek.

Motivace Košíku je daná i tlakem ze strany zákazníků. „Přestože se jejich počet v průběhu posledního roku snížil o třetinu, je jejich množství jedním z nejčastějších podnětů ke zlepšení ze strany zákazníků,“ uvádí šéf Košíku.

Podobně tomu ostatně bylo u konkurenčního Rohlíku. Ten ročně dovezl nákup v třiceti milionech papírových tašek. Pro zlepšení zvolil jinou cestu a dal zákazníkům možnost vybrat si u nákupu variantu omyvatelné a znovupoužitelné tašky. Ta se tak může do oběhu vrátit až pětadvacetkrát krát. Dnes už je podle mluvčí Denisy Morgensteinové využívá 27 tisíc zákazníků. Použité papírové tašky, které sesbírá, pak online prodejce dodává papírnám na výrobu obalů nebo balících papírů, které je možné si na Rohlíku rovněž koupit.

Alternativu znovu použitelných tašek zvažoval i Košík. „Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ říká k tomu Tomáš Jeřábek.

Tašky a kartóny ze skladu bude pro Košík zpracovávat finská společnost Huhtamaki, která má provoz v Přibyslavicích. Ten podle jejího tvrzení patří k nejekologičtějším v Evropě. Což dokumentuje například tím, že vodu, kterou využívá ke zpracování papírové hmoty, vrací do řeky Jihlavy díky soustavě vlastních biologických čističek a odkališť čistší, než jakou odebírá. Papírové vlákno dokáže využít až sedmkrát, obvykle uváděný údaj je pětkrát až sedmkrát (jak funguje třídící linka na papír a co se s ním dále děje je možné si přečíst zde).

„K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, pomocí které jsme schopni papírenské vlákno využít výrazně víc než u jiných technologií,“ upřesňuje Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.

Ne příliš známou informací přitom je, že i plata od vajec, ale i ruličky od toaletního papíru lze vyhazovat do modré popelnice na papír. I přesto, že vlákno už je zde kratší, lze je po namíchání s dalším papírem k recyklaci dále využít.

Košík bude v krabičkách vyrobených z papíru z tašek prodávat vejce z chovu na louce z vlastních mobilních kurníků pod značkou Authentic. Postupně chce spolupráci s Huhtamaki rozšiřovat a využívat vlastní odpad na další obaly výrobků svých privátních značek. V příštích měsících mají vzniknout například vaničky na ovoce a zeleninu, květníky na čerstvé bylinky nebo organizéry na zálohované plechovky, které na trh uvedl Košík s Mattoni.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.