Online prodejce potravin, Rohlík.cz začal používat tašky, které lze použít až pětadvacetkrát. Ty by měly podle provedených studií mít až o osmdesát procent nižší dopad na životní prostředí v porovnání s papírovou taškou. Záleží ale samozřejmě i na tom, kolikrát se taška v oběhu otočí.

Dosud Rohlík.cz, stejně jako další online prodejce Košík.cz, vozil nákupy v papírových taškách. Průměrný počet tašek na nákup je podle údajů z Rohlíku šest. Celkem takto jednička v online potravinách podle své mluvčí Denisy Morgensteinové za loňský rok použila 30,8 milionů papírových tašek. Rohlík je od zákazníků odebírá i zpět, k recyklaci, ale znovu je používat nemůže.

Nové tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví. Nosnost je vyšší než u papírové tašky, a to jedenáct kilogramů. Objemově se do ní vejde o deset procent navíc.

Koloběh probíhá tak, že zákazník si při nákupu zvolí, že chce využít tašky na vícero použití. Za ně zaplatí na začátku zálohu 250 korun. Ta je koncipována až na dvacet tašek.

Při dalším nákupu zákazník tašky pošle zpět. Ze skladu taška putuje do prádelny, kde ji properou a očistí. A jde po kontrole znovu do oběhu. Rohlík počítá s tím, že tašku bude moci využít minimálně pro 25 nákupů. Poté půjde k recyklaci, vyrobena je z PETu, což je na trhu poptávaný materiál.

Rohlík očekává, že na nové tašky by mohly přejít desítky procent zákazníků. Dotazy na to, co prodejce udělá se spoustou papírových tašek, totiž patřily k těm nejčastějším.

Výhodu zvoleného kroku Rohlíku potvrdila studie provedená na VŠCH Vladimírem Kočím. „Opakovaně použitelná taška s 98procenty recyklátu má v porovnání s papírovou taškou celkový dopad na životní prostředí na úrovni 21 procent,“ uvádí jeho studie. Pokud se započítá ještě o desetinu větší objem, který se do ní vejde, dopad klesá na 19 procent papírové tašky.

Pokud jde o uhlíkovou stopu, je dopad plastové tašky na vícero použití na úrovni 42 procent (resp. 38 procent při započítání většího objemu) té papírové.

Na papírové tašky přešla v posledních letech pod vlivem protiplastové nálady i většina kamenných obchodních řetězců. Některé z nich, jako například Billa, se posléze vrátily zpět primárně k igelitkám. Nevýhodou papírové tašky, která relativně zhoršuje její dopady na životní prostředí, je to, že ji málokdo složí do kabelky a použije znovu.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.