Obchodní řetězec Lidl začíná ve všech svých prodejnách nabízet bedýnky s ovocem a zeleninou, které by jinak musel vyhodit. Tříkilovou bedýnku si zákazník může odnést za 25 korun. Cílem je snížit potravinový odpad.

„Když mám například ovoce a zeleninu ve velkém balení a jedna brambora je tam plesnivá, dříve jsme vyhodili celé balení. Nyní se dobré brambory dají do bedýnky a nevyhodí,“ popsal dnes mluvčí řetězce Tomáš Myler u příležitosti zveřejněné Zprávy o udržitelném rozvoji za roky 2019 a 2020.

Lidl zmíněné řešení testoval na vybraných prodejnách už od letošního srpna, a protože se ukázalo jako funkční, rozšiřuje je na všechny ostatní. Z dosavadních čísel z těchto obchodů přitom vyplývá, že takto půjde ročně zachránit 3800 tun ovoce a zeleniny. „Pilotovali jsme to na dvaceti prodejnách a zjistili, že v průměru prodáme na prodejnu dvanáct bedýnek,“ popisuje Tomáš Myler, jak k číslu dospěli.

Bedýnky budou na prodejnách k dispozici až za pokladnami, protože se podle mluvčího trochu báli, aby zákazníci s obsahem v rámci oddělení ovoce a zelenina nemanipulovali a obsah neměnili.

Potravinový odpad je pro obchodní řetězce velké téma, ačkoli z celkových statistik vyplývá, že většina vyhozeného jídla jde na vrub samotných domácností a na maloobchod připadá jen pět procent. O snížení nicméně usilují všechny řetězce, dopady jsou totiž jak ekologické, tak ekonomické. Málokdo se ale chlubí přesnými čísly, kolik potravin neprodá a musí vyhodit, jak vyplynulo i z nedávno zveřejněného porovnání společností Impact Metrics za rok 2019

Z čísel sesbíraných Impact Metrics lze zjistit, že valná většina, 93 procent neprodaných potravin, putuje k dalšímu zpracování, převážně do bioplynových stanic, anebo na zpracování pro živočišnou produkci. Pouze šest procent vyřazených potravin jde do potravinových bank.

Konkrétně u Lidlu, jak vyplývá z poslední zprávy o udržitelnosti, šlo za finanční rok 2020 nejvíce neprodaných potravin rovněž do bioplynové stanice (kde je kromě výroby metanu vedlejším produktem i teplo používané pak pro vytápění Ždáru nad Sázavou) a část na další zpracování (například maso na výrobu krmiv).

Nově Lidl od letošního jara spolupracuje s jihlavskou ZOO, které dodává neprodané ovoce a zeleninu z tamního regionu. Podobnou spolupráci má například i Tesco, které takto spolupracuje s pražskou ZOO.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina se věnuje ekonomické novinařině už déle než dvacet let. Začínala v ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. V červnu roku 2020 založila s Veronikou web Ekonews.