Drtivá většina mladých a začínajících firem z různých důvodů nepřežije. Naopak čtyři z pěti startupů, které prošly akceleračním programem Start it @ČSOB, dokážou se svými službami a produkty na trhu fungovat a dále se rozvíjet. Čím dál častějším tématem startupů je udržitelnost.

„Statistiky v Česku i ve světě říkají, že úmrtnost startupů je 90 až 95 procent, což je strašidelné. Úmrtnost startupů, které prošly akcelerací ve Start itu, je 19 procent, takže s úspěšností je možné nějak pracovat,“ poukazuje Zuzana Paulovics, šéfka už pět let fungujícího akcelerátoru Start it, který je součástí skupiny ČSOB.

Až polovina končících startupů přitom podle průzkumu ČSOB doplácí na neexistující nebo nedostatečnou poptávku po nabízené službě nebo produktu. Zásadní je proto podle Zuzany Paulovics dopředu si ověřit, zda je o daný produkt či službu na trhu zájem, a hlavně zda a kolik je za něj někdo ochoten zaplatit.

ČSOB mimo jiné i proto vymyslela, a poté s českými univerzitami zhruba před rokem vytvořila, „líheň na jednorožce“ neboli projekt Start it @UNI. Ten pomáhá začínajícím podnikatelům, především studentům, prostřednictvím takzvaných Validation campů. Během víkendu se zde zejména studenti setkají s úspěšnými startupisty, mentory i investory a naučí se zjišťovat potřeby zákazníků, testovat svůj návrh řešení a ověřovat sílu poptávky.

„Například ověřit poptávku je možné i v případě, kdy produkt nebo služba ještě vůbec neexistuje. V krajní situaci lze třeba vyrazit mezi lidi na ulici jen s náčrtem na listu papíru,“ popisuje Zuzana Paulovics s tím, že ČSOB navíc poskytuje úspěšným absolventům Validation Campů pro reálné ověření poptávky podporu ve výši dvaceti tisíc korun.

Zatím se těchto Validation Campů konalo po celém Česku šest a další se chystají, nejblíže 2. až 3. listopadu v Ostravě. Studenti na ně jezdí s nejrůznějšími nápady od inovací v e-commerce a fotovoltaice, přes kyberbezpečnost až po designové kšandy, boty s 3D tiskárny a tvorbu fotofresky na beton.

„V této fázi pro nás není důležitá vysoká inovativnost a globální potenciál jednotlivých nápadů. Klíčové je naučit mladé podnikavce dobře se ptát, testovat a pracovat se zpětnou vazbou od zákazníků. To jsou dovednosti, které využijí následně ať už v podnikání nebo v zaměstnání, ale jsou naprosto zásadní ve stavění inovativního startupu. Věnujeme se jim na campu velmi individuálně, aby si tyto dovednosti skutečně osvojili,“ říká Zuzana Paulovics.

Nespotřebujete jídlo? Podělte se o ně. Mladá žena chce v Česku zavést sdílené lednice

Co lze získat v akcelerátoru

Přímo do hlavního akceleračního programu Start it, který je určený pro projekty s již ověřenou poptávkou, se během pěti let existence přihlásilo přes 500 startupů a 82 už jich akcelerací prošlo. Velkým rozdílem oproti jiným akcelerátorům je to, že Start itu primárně nejde o kapitálový vstup do rozjíždějících se firem. Zaměřuje se spíše na praktickou pomoc v začátcích podnikání.

„Akcelerace představuje pětiměsíční intenzivní program, kdy s vybranými startupy pracujeme individuálně a řešíme jejich konkrétní potřeby, aby byly na trhu úspěšné. Pracujeme na tom, aby fungovaly udržitelně nejen z pohledu životního prostředí, ale i financí,“ vysvětluje Zuzana Paulovics.

V programu pomáhají startupy napojovat na potenciální zákazníky, staví s nimi strategii. „Největší přidanou hodnotu máme právě ve vstupu na trh,“ dodává.

Dalších nových deset startupů akcelerátor našel z více než 70 zájemců teď v říjnu. „Důležité je, zda startupy přinášejí něco nového a mají lepší užitek pro zákazníky než stávající řešení. Nezaměřujeme se na konkrétní sektor, protože věříme tomu, že nelze předem vědět, odkud inovace přijde,“ přibližuje kritéria výběru Zuzana Paulovics.

Porota akcelerátoru, která se neskládá jen ze zástupců banky, ale jsou v ní i investoři nebo mentoři, dává také více přednost týmovým projektům. Jediného zakladatele vše často brzy semele. Výhodou je také přesvědčivost při vystupování. „Sebeprezentace není vždy nejsilnější stranou startupů. Je třeba umět ‚Elevator Pitch‘, tedy během tří pater jízdy ve výtahu vysvětlit, co dělám. Ale mění se to k lepšímu,“ poukazuje Zuzana Paulovics.

Nikdy nevíte, odkud může inovace přijít. Neomezujeme se jen na určité obory, říká šéfka akceleračního programu ČSOB

V poslední době se o účast ve Start itu uchází spousta startupových projektů, které se snaží využít posunu v oblasti umělé inteligence a hledají praktická využití nejnovějších technologií. K nejúspěšnějším absolventům akcelerátoru patří Resistant AI, který sbírá celosvětové úspěchy se svým systémem na odhalování podvodů pomocí umělé inteligence. Dále například Robotwin, který se zaměřuje na jednoduchou robotizaci i v menších provozech.

Z absolventů stojí za zmínku například i Ecohaus, výrobce ekologických pracích papírků, které šetří životní prostředí. Právě ekologie a udržitelnost je stále častěji buď přímo náplní přihlášených projektů, anebo důležitou hodnotou, kterou podnikatelé vyznávají. ČSOB proto už uspořádala i speciální vlnu akcelerace zaměřenou na úsporné a udržitelné projekty, takzvanou Green Challenge. Účastnily se jí například firmy ETW (recyklace a zpracování plastů), zmíněný Ecohaus, Green0meter (měření emisí CO2 a poradenství v ESG), OdKarla.cz (eshop na second hand zboží), Carboneg (regenerativní zemědělství) či Rethink Architecture database (znalostní platforma pro udržitelnou architekturu a stavebnictví).

Výhody zapojení do akcelerátoru

· Detailní stanovení priorit pro další růst firmy

· Koncepční práce na rozjetí byznysu

· Mentoring šitý na míru jednotlivým účastníkům

· Marketingové a právní poradenství

· Možnost propojení s potenciálními zákazníky

· Zázemí na práci přímo v sídle ČSOB

· Spolupráce pokračuje i po skončení akcelerace

Zdroj: Start it @ČSOB

Partnerem tohoto článku je společnost ČSOB.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.