Audio verze článku:

Shrňme si, co ve skutečnosti politici jako pan Havlíček či paní Schillerová z hnutí ANO, zástupci Motoristů a další nabízejí, když slibují, že nezavedou emisní povolenky na vytápění a dopravu.

Nezavedením emisních povolenek na vytápění a dopravu (systému ETS2) by se v první řadě dál znevýhodňovali ti, kdo topí elektřinou nebo dálkovým teplem. Na tyto způsoby už dnes dopadají povolenky v systému ETS1, které se nepřímo promítají do cen tepla, a tudíž i do výdajů domácností.

Pokud by se jiné způsoby vytápění nutnosti platit za povolenky vyhnuly, vznikl by pocit, že jsou „levnější“, i když ve skutečnosti znečišťují víc. To by mohlo vést k chybným rozhodnutím – například k odpojování od dálkového tepla jen proto, že se tím ušetří na poplatcích za emise.

Systém obchodování s emisními povolenkami Evropská unie spustila v roce 2005. Ilustrační foto: Getty Images
Niedermayer: Nesmyslná panika kolem emisních povolenek pro domácnosti a dopravu

Dalším dopadem nezavedení systému ETS2 by bylo to, že by stát přišel o desítky miliard korun z klimatického fondu Evropské unie, který má pomáhat lidem s nižšími příjmy při investicích do snižování emisí. Nejde tedy jen o to, že by Česko „nevybralo peníze“ z ETS2, ale přišlo by o desítky miliard, které by nám – v rámci solidarity – mohl poskytnout rozpočet EU.

Hrozily by navíc vysoké pokuty za porušení evropské legislativy. Ty se odvíjejí od ekonomického dopadu porušení pravidel a mohou být velmi citelné.

A nadto by šlo o krok, který by přímo oslaboval Unii, jejíž fungování stojí na dodržování společně dohodnutých pravidel. To zahrnuje i riziko, že až bude naše země potřebovat, aby ostatní jasně dodržovali pravidla, postaví se k tomu tak, jak nyní někteří politici navrhují pro Česko v případě emisních povolenek.

Peníze pro sociálně slabší

Zvláště pozoruhodné je, „v čí prospěch“ tito politici proti ETS2 bojují. Peníze vybrané z prodeje emisních povolenek se totiž musejí v plném rozsahu vrátit coby investice do čisté mobility nebo do snižování spotřeby fosilních paliv při vytápění budov. A co je zásadní, jejich část musí směřovat k sociálně slabším domácnostem. Dohled nad tímto procesem navíc vykonává Evropská komise, která program schvaluje.

Ilustrační foto: Evidence Ninja
Lži kolem klimatické změny vyvrátí umělá inteligence. Později Ninju vypustí i na sociální sítě

Jinými slovy: pokud člověk brázdí republiku v obrovském SUV nebo v nelegálně upraveném závodním autě, zaplatí vyšší cenu za benzin a vybrané prostředky se přesunou k těm, kteří mají peněz méně. A ti si za ně zateplí dům, změní vytápění nebo si koupí úspornější auto (dle toho, jaké programy vlády zavedou). Do podpory chudších domácností se tak dostane více peněz, než kolik tito lidé sami odvedou, a tudíž – finančně řečeno – na tom tato část společnosti vydělá.

Někdo může namítnout, že takové přerozdělení je zbytečné. Jenomže cílem ETS2 není přerozdělovat peníze, ale snižovat emise. A to je v zájmu nás všech. To, že tento mechanismus zároveň pomáhá ekonomicky slabším skupinám, není jeho primárním účelem, ale logickou a správnou součástí jeho nastavení.

Z tohoto pohledu kroutím hlavou nad tím, když pan Havlíček a spol. hrají svou politickou hru tak, že povolenkami děsí zejména voliče s nižšími příjmy. Právě oni by totiž z tohoto systému mohli mít větší prospěch než jen „snížení rizik“ spojených s globálním oteplováním. Pro mě osobně je to jen další důkaz toho, jak se politické jednání může odchylovat od reality – a často i přímo od zájmů těch, které tito politici údajně hájí.

Luděk Niedermayer
Luděk Niedermayer

Luděk Niedermayer je europoslancem za TOP 09, dříve působil jako viceguvernér České národní banky. Zároveň se hodně věnuje ekologii a otázkám s ní spojeným, a to i v osobním životě.