21. 10. 2020

Second handy na vzestupu. I v módě z druhé ruky se prosazuje online.

Second handy na vzestupu. I v módě z druhé ruky se prosazuje online. Second hand. Foto: Unsplash

Martin Březina
Martin Březina

V módním byznysu se stále častěji skloňují pojmy jako udržitelnost, recyklace, slow fashion nebo swap. Ani jeden pojem není žádná převratná myšlenka a stačí jednoduše říci „sekáč“ nebo second hand. Móda z druhé ruky a různé recyklace oděvů zažívají renesanci. A významně pronikají do světa on-line, kde se začínají prosazovat e-second handy.

Například tuzemský Footshop otevřel v létě svůj prémiový second hand „The Second“, přes který lze prodávat použité značkové oděvy. Svou renesanci zažívají burzy, a to jak v režii charitativních, tak i komerčních subjektů. Také swapovací workshopy rostou jako houby po dešti.

Některé zahraniční butiky již nově nabízí klientům, v rámci měsíčního paušálu, vypůjčení vybraných oděvů. Je pouze otázkou času, kdo se první odváží o podobný krok i v tuzemsku.

Ale především on-line zažívá obrovský boom. Vznikají platformy pro komunitní výměny a prodej oblečení. Například v tuzemsku působící litevský Vinted funguje jako sociální síť pro sdílení oblečení – prodej, nákup, výměna.

Poměrně rychle se na on-line trhu etabloval bulharský projekt Remixshop. Na své platformě nabízí tisíce outlet i second hand produktů s tím, že i sem můžete zaslat své vyřazené oděvy, a to do komisního prodeje. Předem znáte rozsah možné odměny, protože záleží, za jak dlouho se zboží prodá.

V neposlední řadě nabírá na popularitě i Facebook, kde kromě Marketplace máte možnost se stát členem vznikajících skupin – burz, které se zaměřují přímo na konkrétní styl oblečení. Od dětské výbavy, přes outdoor nadšence až pro sneakers milovníky.

Jak se chovat zodpovědně

Povzdech „Ach, jo, nemám, co na sebe!“ znají asi všichni, když se dívají do své plné skříně. Nejraději bychom to všechno vyházeli. Nakonec to neuděláme, ale pročistit šatník můžeme poměrně rychle a snadno. Jednoduchá poučka pro protřídění šatníku zní: Nevytáhli jste tento kousek v letošní sezóně ze skříně, tak ho nepotřebujete.

Navíc se můžete zachovat ekologicky a zodpovědně. Světová banka (SB) radí, jak se oblékat zodpovědně. Proč? Protože až čtyřicet procent zakoupeného oblečení nikdy neoblékneme! Proto SB vydala i tato doporučení:

  • Před nákupem si zjistěte, zda výrobci pro výrobu oděvů dodrželi udržitelná kritéria.
  • Buďte kreativní při kombinování oděvů a po opotřebení je recyklujte.
  • Opravy oděvů jsou opět v kurzu.
  • Darujte to, co již nepoužíváte.
  • Kupujte pouze to, co potřebujete.
  • Zvažte kvalitu před kvantitou. Každý další rok, kdy se nosí oděv, znamená méně znečištění.
  • Levné oblečení často nepřežije praní, což znamená, že v dlouhodobém horizontu neušetříte peníze ve srovnání s nákupem kvalitnějších oděvů.
  • Nakupujte použité oblečení.

Boxslovníček udržitelné módy

Slow Fashion = udržitelná móda  – eticky, ekologicky a kvalitně, to jsou hlavní zásady při výrobě slow fashion. Výrobky se tak zaměřuji na vyšší přidanou hodnotu v podobě férového podnikání a v podtextu udržitelnosti.

Upcyklace – forma recyklace, kdy produkt získává nový smysl a často i větší hodnotu než produkt při vstupu.

Swap/Swapování – forma směnného obchodu s oblečením „přines a vyměň“.

O autorovi

Martin Březina je šéfredaktor stylového blogu www.modeman.cz. Již téměř dvacet let se aktivně věnuje networkingu, marketingové a sociální komunikaci především s partnery z oblasti módy, zábavního průmyslu, FMCG a farmacie.  

Související

Žebříček zelených firem

Vytipovali jsme pro vás příklady firem, které se podle našeho názoru snaží podnikat odpovědně a neprohlubovat současné problémy životního prostředí. Hodnocení je subjektivní, na pořadí nezáleží.

  1. Econea
  2. Tierra Verde
  3. Sonnentor
  4. Liko-S
  5. Country Life
  6. Biopekárna Zemanka
  7. Nesnezeno.cz

Přečtěte si více …