Hudební festivaly rok od roku ve větší míře řeší dopady způsobené klimatickou změnou. Přívalové deště, silný vichr nebo bouřky mohou pěkně zatopit nejen návštěvníkům a umělcům, ale udělat zářez i do rozpočtu organizátorů.
Každý rok si některý festival vytáhne Černého Petra v podobě nepřízně počasí. Loni to byl na Slovensku festival Pohoda, který přerušila silná bouřka. Ve světě jsou takové případy kvůli projevům klimatické ještě častější a horší než u nás. Britský deník Guardian například v dubnu upozornil na studii mapující australské akce článkem s titulkem „Klimatická změna může zabít australské festivaly“.
Česko a Slovensko na tom nejsou z tohoto pohledu ještě tak špatně. I když i místní festivaly už měly problémy. Zmíněný festival Pohoda měl trvat tři dny do soboty, ale musel být ukončen už v pátek v noci. Bouře strhla několik stanů i pódií, dvanáct lidí bylo zraněno.
Český festival Rock for People, který začíná tento týden ve středu 11. června, má zase v paměti rok 2012. Tehdy hradecký areál zasáhl silný vítr, který ničil stany a kvůli němuž vystoupení zrušil jeden z hlavních taháků festivalu, americká skupina Faith No More.
„Pro festival je to vždycky velká rána, obzvlášť když nevystoupí headliner. Máte prodané lístky a natěšené publikum a pak nastane něco takového. Takže počasí každoročně sledujeme a každý se svým způsobem modlíme,“ uvedla v nedávném podcastu Ekonews Radka Hájková, která se na Rock for People stará o projekty týkající se CSR a ESG, tedy udržitelnosti.
Organizátoři Rock for People vytvořili dokonce speciální tým, který se věnuje počasí. Spolupracuje při tom mimo jiné s nedalekým letištěm v Hradci Králové, které s festivalovým areálem Park 360 sousedí, a také s Českým hydrometeorologickým ústavem.
Pro velké je pojištění nutností
Stoupající výskyt těžko předvídatelných jevů nutí festivaly nejen se pečlivěji připravovat, ale také se proti těmto událostem pojišťovat. Intenzivnější projevy klimatické krize proto tlačí vzhůru cenu pojištění, respektive sumy, které festivaly platí.
„Pojištění kryje všechna přírodní rizika, která jsou přizpůsobena aktuálním klimatickým změnám a počasí. Cenu pojištění ovlivňuje mnoho faktorů, ale pohybuje se v řádu tisíců eur,“ uvedl mluvčí festivalu Pohoda Lukáš Grešš.
Dodal, že minulý rok byl kvůli zmíněným okolnostem kritický, ale pojišťovna splnila všechny požadované nároky. „Po konzultaci s naším makléřem jsme udělali malé úpravy a navýšili pojistné krytí,“ popsal Grešš. Festival Pohoda dlouhodobě využívá pojišťovnu Generali v zastoupení zprostředkovatele Insurance, který je členem Umbrella Group.
Také podle Anny Vašátkové, šéfky marketingu a PR Rock for People, se velký festival dnes bez pojištění akce neobejde. Pojistka se musí vztahovat hlavně na přerušení nebo nekonání festivalu.
„Cena takového pojištění se odvíjí od rozpočtu celé akce. Konkrétní částku uvádět nemůžeme, ale pohybujeme se ve vyšších jednotkách milionů korun. Kromě nepříznivého počasí se dá pojistit i proti nejrůznějším důvodům krátkodobého přerušení akce,“ uvádí Vašátková.
Na poptávku festivalů reaguje i pojišťovací trh. Generali pojišťovna například nabízí pojištění jednorázových akcí. Pořadatelé si mohou vybrat pojištění majetku, odpovědnosti a pojištění nekonání akce.
Odškodnit mohou i kvůli špatnému počasí
Pojištění odpovědnosti slouží pro odškodnění návštěvníků. „Může nastat řada situací, při kterých můžeme jako návštěvníci utrpět škodu, a proto je důležité mít jistotu, že veškeré nároky budou řádně odškodněny. Organizátor může podle české legislativy odpovídat za úrazy, majetkové škody nebo zdravotní komplikace,“ vysvětluje Martin Flajšar, ředitel produktového managementu korporátního a SME pojištění v Generali České pojišťovně.
Pojistit se v případě pořádání festivalu či koncertu není v Česku povinné, ale většina pořadatelů ho podle výkonného ředitele festivalové asociace Festas Jiřího Hlinky zvolí. „Vzhledem k rostoucímu významu bezpečnosti návštěvníků i vystupujících umělců stoupá také potřeba odpovídajícího pojistného produktu,“ vysvětluje Hlinka, jehož asociace sdružuje prakticky všechny tuzemské vícedenní hudební festivaly. Generali vytvořila pojištění takovým akcím na míru vytvořila právě ve spolupráci s asociací.
Pokud se akce nekoná, nebo se přesune, pojišťovna náklady proplatí, a to vzniklé náklady na přípravu a realizaci akce včetně ušlého zisku. K tomu může dojít například v případě, že se umělec, který měl na akci vystupovat, onemocní, zraní nebo zpozdí v důsledku zrušení či zpoždění jeho spoje, ale také z důvodu nepříznivého počasí, kvůli němuž je nutné akci zrušit.
Mezi náklady kryté pojišťovnou se počítají například poplatky za pronájem prostor, hudební aparatury, ale také odměny umělcům, kteří mají na akci vystupovat. Proplaceny bývají rovněž náklady na tisk a distribuci vstupenek a marketingové a propagační náklady na reklamu.
Sleva za udržitelnost
Cena pojištění se u Generali České pojišťovny odvíjí od předpokládaného počtu návštěvníků, míry krytí a spoluúčasti, kterou si pořadatelé akce zvolí. Slevu deset procent může organizátor získat, pokud zvolí alespoň dvě z následujících řešení, která jsou šetrná k přírodě a udržitelná:
- využívání omyvatelného, kompostovatelného nebo zálohovaného nádobí během konání akce;
- využívání kompostovatelných toalet, případně šetrný přístup k nakládání s vodou (recyklace srážkové a odpadní vody);
- třídění odpadů v areálu festivalu;
- zavedení systému na úsporu energií (to je například úsporné osvětlení, využívání energeticky šetrnějších spotřebičů či alternativa za naftové agregáty);
- využívání primárně elektronické a hromadné mediální komunikace namísto tištěných materiálů;
- podpora hromadné a sdílené dopravy na akci – například sdílená kola, vozidla, případně sleva na jízdném.
Řada pořadatelů některé z uvedených řešení standardně využívá. „Nejčastěji to bývá používané nádobí, třídění odpadů, preferovaná doprava a způsob propagace festivalu,“ vypočítává Martin Flajšar.
Naopak problematické bývají úspory energií. „To je naše velká bolest. Nejjistějším zařízením na zajišťování energie, které managementy umělců vyžadují, jsou totiž naftové agregáty. Jsou daleko šetrnější a nízkoemisnější než před lety, ale stále jde o ,fosílie‘. Právě v oblasti čistých a odpovědných energií vidíme pro celou naši oblast kreativního průmyslu hlavní výzvu,“ říká Jiří Hlinka z asociace Festas.
Z hlediska komfortu návštěvníků bývá problémem zajištění kompostovatelných toalet. „Vím, že tento jinak velmi užitečný nástroj se složitě prosazuje i v oblasti cestovního ruchu,“ dodává Hlinka. Alespoň okrajově se ale některé festivaly snaží toalety postupně zařazovat – jako alternativu ke keramickým nebo chemickým splachovacím sociálním zařízením.