Reklamní plachty nebudou moci od července letošního roku viset na fasádách domů nejen v nejpřísněji chráněné památkové zóně Prahy, ale i v širším centru. Vstoupí totiž v platnost nové rozšíření vyhlášky regulující reklamu v hlavním městě. Městské části se kromě toho snaží omezit i reklamní lavičky a billboardy.

Původní vyhláška, která platí od roku 2006, se týká pouze nejpřísněji chráněné památkové oblasti v centru Prahy. Rozšíření vyhlášky bude platit ve všech památkově chráněných oblastech.

Vyhláška má tři stupně přísnosti. Nejpřísnější pravidla budou i nadále platit na území Pražské památkové rezervace. Do druhého pásmy budou spadat památkové zóny, kde platí méně přísná varianta, zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa.

„Ve třetím pásmu, na území ochranného pásma Pražské památkové rezervace, budou zakázány jen ty nejrušivější druhy reklamy jako jsou reklamní plachty a reklamy na dopravních prostředcích,“ uvedla místostarostka Prahy 7 Lenka Burgerová.

Rozšíření vyhlášky nepostihne podnikatele v tom smyslu, že by znemožnila umisťování reklamního zařízení v blízkosti provozoven. Vztahuje se jen na reklamu, která není zkolaudována podle stavebního zákona. Zamezit by především měla umisťování reklamních plachet a bannerů na plochy či fasády domů.

Nová pravidla budí odpor

Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR), které vzniklo v reakci na rozšíření vyhlášky, se proti novým pravidlům vymezuje. Podle Sdružení je vyhláška nekoncepční a zvýhodňuje primárně větší subjekty podnikající v reklamním byznysu na pozemcích a majetku města Prahy.

„Vedení města doposud nepřišlo s žádnou ucelenou koncepcí, jak si představuje reklamní trh s výhledem třeba deset let. Pevně doufáme, že se nám nakonec podaří společně s vedením města zasednout ke stolu a celé nařízení znovu a lépe připravit. Kroky, které Magistrát
hlavního města podniká, na nás zatím působí bohužel spíše účelově,“ uvádí předseda SVČR Josef Soušek. Podle něj by novela v takové podobě mohla způsobit některým menším firmám závažné finanční problémy a pro některé by mohla být dokonce likvidační.

SVČR upozorňuje, že je nutné se na nařízení dívat ze širší perspektivy. „Novela má dopad nejen na reklamní trh. Dotkne se některých škol a majitelů bytových domů, SVJ i nájemníků, pro které pronájem reklamních ploch znamená významný vedlejší příjem,“ dodává Soušek.

Sdružení nepředpokládá, že novela vyhlášky začne v takovém znění platit. Nařízení podle slov předsedy totiž poškozuje tržní prostředí. „Již jsme v tomto ohledu začali podnikat další kroky. Vyhláškou se bude zabývat Evropská komise pro kontrolu hospodářské soutěže a můžeme už nyní potvrdit, že Evropská komise přijala stížnost na možné závažné porušení práva EU upravující ochranu hospodářské soutěže a zákaz veřejné podpory,“ dodává Souška.

Z Prahy zmizí i reklamní lavičky

Kromě reklamních plachet mají z území Prahy zmizet i reklamní lavičky. Jejich odstranění neřeší změna vyhlášky, ale postupně se vypovídá smlouva o jejich umístění. „Vypovídají se postupně všechna reklamní zařízení nad jeden m2. V brzké době se chystá odstranění reklamních laviček na území Hlavního města Praha,“ uvedla Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací, která tyto věci na základě dohody o správě majetku s Hlavním městem Praha řeší.

K odstranění reklamních laviček zatím došlo v městské části Praha 6. „Reklamní lavičky neprovozovala městská část, nýbrž společnost AD-Net, a to na základě smluvních vztahů s hlavním městem. Jelikož pražský magistrát se společností AD-Net ukončil spolupráci, došlo k rozhodnutí ze strany hlavního města reklamní lavičky odstranit,“ uvedl Jakub Stárek statutární místostarosta Prahy 6. Odstraněné reklamní lavičky městská část nahradí novým mobiliářem bez reklam.

Reklamní lavičky částečně odstranila i Městská část Praha 10. „Městská část zrušila od tohoto roku provozování reklamních laviček ve svém majetku. Tyto plochy tak budou z části využívány již jen pro komunální kampaně městské části. Další část bude přeměněna na klasické lavičky,“ uvedl Marcel Pencák z tiskového oddělení MČ Praha 10.

Podle Technické správy komunikací by mělo dojít k odstraněné všech reklamních laviček v Praze, kterých je v současné době přibližně 1 400 kusů.

Reklamního prostoru na lavičkách využívaly různé společnosti, v některých městských částech například společnost Lidl. Podle tiskového mluvčího Tomáše Mylera obchodní řetězec využívá širokou nabídku reklamních prostor a konkrétní výběr se odvíjí vždy dle aktuální kampaně. „Reklamní plochy na lavičkách jsou společnosti Lidl využívány pouze ojediněle v rámci lokálních kampaní,“ uvádí. Podle něj zrušení reklamních laviček nijak reklamní strategii společnosti nepoznamená.

Odstranění billboardů je obtížné

Jednotlivé městské části se snaží na svém území i o odstranění některých billboardů. Tady se ale nemohou spolehnout na chystanou úpravu vyhlášky, ta se jich netýká. Podobu reklamy mohou napřímo ovlivnit pouze u objektů v jejich vlastnictví.  V případě nových staveb o povolení rozhoduje stavební úřad. Městské části do tohoto procesu mohou vstoupit pouze jako účastník řízení a uplatnit zde své připomínky.

„Billboardy se často nachází na objektech či pozemcích, které nejsou svěřené do správy městské části, nebo u nich existují dlouholeté smlouvy, jejichž vypovězení bývá velmi obtížné,“ popisuje Lenka Burgerová z MČ Praha 7.

Při odstraňování billboardů musí městské části spolupracovat s Magistrátem hl. m. Prahy a Technickou správou komunikací. „Většina billboardů kupodivu nemá platné povolení nebo neodpovídají pražským stavebním předpisům. Jejich odstranění je přesto často složité a zdlouhavé,“ uvádí Matěj Michalk Žaloudek zastupitel městské části Prahy 3 a předseda výboru pro územní rozvoj.

Za poslední rok se na území Městské části Praha 3 podařilo odstranit čtrnáct billboardů a podle Žaloudka jsou desítky dalších v procesu odstranění.

Příjmy z reklamy se hodně liší

Stejně jako v případě velkých měst se příjmy z pronájmu reklamní plochy jednotlivých městských části poměrně liší. Rozdílné jsou i typy reklamní plochy, které jednotlivé části pronajímají.

„Naše městská část má příjmy pouze z reklamních stojanů do 0,6 m2 plochy. Tento typ reklamy navíc nesmí být umístěn v Pražské památkové rezervaci, což je téměř polovina území městské části Praha 2. Odhadovaný příjem městské části za tento typ reklam byl za rok 2020 zhruba 89 tisíc korun,“ uvádí Andrea Zoulová mluvčí Městské části Praha 2.

Městská část Praha 3 aktuálně nepronajímá reklamní plochy. Jediný příjem, který generuje z reklamy je poplatek za zábor veřejného prostoru v případě umístění reklamního zařízení. Většinou se jedná o tak zvané áčkové poutače, za které Praha 3 vybírá sto korun na m² a den.

Na území Prahy 7 se v tuto chvíli nachází čtyři reklamní nosiče, ze kterých má Městská část roční příjem ve výši 1,1 milionu korun. Oproti tomu příjmy z pronájmu reklamních ploch Městské části Praha 10 činily za loňský rok přibližně 163 tisíc korun.

„Reklamní“ rozdělení památkového území hl. m. Praha:

Památková rezervace – první pásmo zůstává beze změny, platí nejpřísnější pravidla

  • Hradčany
  • Malá Strana
  • Josefov
  • Staré Město
  • Nové Město

Památkové zóny – druhé pásmo, zákaz reklamních plachet a bannerů, přívěsů s reklamními tabulemi podél silnic a na parkovištích a rozdávání letáku mimo určená místa

  • Vinohrady
  • Žižkov
  • Vršovice
  • Nusle
  • Karlín
  • Dejvice
  • Bubeneč
  • horní Holešovice
  • Smíchov
  • Staré Bohnice
  • Baba
  • Vilová kolonie Ořechovka
  • Staré Střešovice

Ochranné pásmo Památkové rezervace hl. m. Praha – třetí pásmo, zákaz reklamních plachet a přívěsů s reklamními tabulemi podél silnic a na parkovištích

  • Praha 4: Braník, Hodkovičky, Krč, Michle, Záběhlice
  • Praha 5: Stodůlky, Jinonice, Hlubočepy
  • Praha 6: Dejvice, Vokovice, Veleslavín, Břevnov, Liboc, Ruzyně, Řepy
  • Praha 7: dolní Holešovice
  • Praha 8: Kobylisy, Bohnice
  • Praha 9: Hrdlořezy, Vysočany, Prosek
  • Praha 10: Záběhlice, Hostivař, Strašnice

 

Jde o další článek z našeho seriálu o udržitelném marketingu. Partnerem Speciálu Udržitelný marketing je společnost Skanska. Další díly budou následovat. Obsah vytváří redakce Ekonews.

 

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.