Řetězec Lidl chce oslovit vegetariány, vegany, flexitariány i planetariány. Ve svém sortimentu proto bude postupně navyšovat podíl rostlinné stravy. Bezmasému trendy jde naproti i Tesco nebo e-shop Rohlík.

Německý obchodní řetězec Lidl výrazněji vsadí na bílkoviny rostlinného původu. V rámci své privátní značky Vemondo hodlá do roku 2025 rozšířit jejich nabídku. Podobné plány má s celozrnnými výrobky.

Zároveň se zavázal, že od začátku letošního roku přestane propagovat potraviny pro děti s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, cukru nebo soli. Kvůli tomu v blízké době změní obal zhruba dvě desítky potravin, kreslené postavičky zmizí třeba ze zmrzlin. Netýká se to však Vánoc, Velikonoc a Halloweenu.

„Rozšíření strategie udržitelnosti a nové reportování o přesném poměru mezi prodejem rostlinných alternativ ku konvenčním produktům hodnotíme jako významný krok, a to především v českém kontextu,“ uvádí Eva Hemmerová, komunikační manažerka organizace ProVeg Česko. „Lidl je také teprve druhým retailovým řetězcem, který zahrnul rostlinné alternativy do své oficiální strategie, a to po řetězci Tesco,“ dodává Hemmerová.

Společnost Tesco už dříve uvedla, že jejím cílem je do roku 2025 zvýšit prodeje rostlinných alternativ masa o 300 procent. Aktuálně nabízí zhruba 250 rostlinných alternativ, včetně produktů vlastní značky Plant Chef.

Pro některé je cestou „bio“

Ostatní řetězce rostlinnou nabídku také pozvolna zařazují. V Penny Marketu hraje ale prim spíše bio sortiment. „V Penny nabízíme zákazníkům jak rostlinné alternativy masa, tak bio. Pod privátní značkou my Bio najdou zákazníci produkty, které splňují přísná pravidla pro pěstování biopotravin, tedy bez použití pesticidů či umělých hnojiv. Jsou tedy nejen zdravější, ale i šetrné k životnímu prostředí,“ tvrdí mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Sortiment rostlinných alternativ masa od ledna rozšířil rovněž internetový obchod Rohlík. Včetně vlastních značek nabízí údajně okolo 6,5 tisíce produktů. Deklaruje, že jeho sortiment je v tomto ohledu dvakrát širší než v běžných supermarketech. Vegany láká i na alternativu kaviáru, kešu alternativu másla či veganské krevety. Naposledy přidal rostlinný prvek do nabídky hotových jídel, kde představil řadu hotových pokrmů The Green Garden vznikajících ve spolupráci se šéfkuchařkou Julií Ulrichovou, která má rostlinnou restauraci v Salcburku.

Kaufland, Lidl, Makro a pár dalších. Data o udržitelnosti zveřejnilo jen sedm z 22 obchodních řetězců

Češi jsou masožravci, ale zájem roste

Češi zatím příliš rostlinným náhražkám nefandí, vyplynulo z výzkumu agentury Ipsos z května roku 2020. Stravě s vyloučením či omezením masa dává přednost 10 procent populace. Úplně bez masa se stravují čtyři procenta Čechů, mezi nimiž převládají lidé do 44 let.

Situace se nicméně pozvolna mění. Aktuální data od výzkumné agentury Euromonitor International poukazují na stále zvyšující se popularitu rostlinných produktů, a to ve všech kategoriích. Největší hodnoty prodejů dosahuje kategorie alternativ masa a ryb, jejíž maloobchodní prodeje v roce 2021 přesáhly 1,1 miliardy korun. To je téměř 55 procent prodejů všech rostlinných kategorií dohromady. Boom zažívají i rostlinné sýry, jejichž prodeje loni meziročně vzrostly o 44 procent.

Producenti rostlinné stravy však v tuzemsku bojují se silným lobbyingem. Hemmerová třeba upozorňuje na nedávnou situaci, kdy se mléčné a masné firmy prostřednictvím Potravinářské komory ČR obrátily na několik českých ministerstev se stížností na aktivity organizace ProVeg, která stojí za mezinárodní peticí za zařazení rostlinných alternativ mléka do školního projektu EU.

„Je třeba poukázat na to, že hájení zájmů spotřebitelů a spotřebitelek není primární účel Potravinářské komory České republiky, která je zájmové sdružení právnických osob hájící a prosazující ekonomické zájmy svých členů. Nebuďme naivní – každý snad pozná, že nejde o snahu hájit spotřebitele a spotřebitelky, ale o pokus mlékárenské lobby zabránit přechodu k udržitelnějšímu stravování,“ prohlašuje Hemmerová.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.