V síti veřejných dobíjecích stanic E.ON a Pražské energetiky stačí od 1. června registrovaným zákazníkům jen jeden čip nebo karta jedné ze společností. Dosud bylo nutné se u každé registrovat zvlášť. Jednotný čip, který by platil v celé veřejné dobíjecí síti však zatím neexistuje.
I tak je spojení Pražské energetiky (PRE) a E.ON, tedy dvou konkurentů na poli energetiky, významným krokem, který vedl k vytvoření prvního národního roamingu provozovatelů dobíjecí infrastruktury. Tu v současné době provozuje přes padesát subjektů, nicméně přibližně sedmdesát procent veřejné dobíjecí sítě pokrývají právě PRE, E.ON a také ČEZ – ten má zatím nejširší síť dobíjecích stanic v Česku. Na dotaz Ekonews.cz, zda se polostátní obr ke spolupráci PRE a E.ON přidá nebo o tom uvažuje, ČEZ neodpověděl.
Ve společné síti má být do konce roku 700 stanic
Vzájemné zpřístupnění usnadní majitelům elektromobilů s registrací u jedné či druhé společnosti cestování po Česku. Získají tím přístup ke 340 stanicím v celé zemi a tato síť bude dál růst. E.ON chce mít do konce letošního roku dvě stě dobíjecích stanic a do konce příštího roku tři sta. PRE plánuje mít do konce letoška přes pět set dobíjecích stanic.
Podle obou společností funguje od června vše automaticky, zákazníci registrovaní v síti PREpoint nebo E.ON Drive nemusí nic dělat, žádné další registrace. Dobíjet budou zákazníci v obou sítích za stejné ceny a za dobíjení zaplatí jednou společnou fakturou jako dosud. Rozdíl je však ve volných minutách.
U stanic sítě E.ON Drive mohou registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u rychlého DC devadesát minut a u ultrarychlého UFC šedesát minut. Poté za každou další minutu platí. U stanic PRE musí počítat se 120 minutami u AC dobíjení, s šedesáti minutami u DC a třiceti minutami u UFC dobíjení.
„Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice PRE nenajdou v aplikaci E.ON Drive a musí jejich rozmístění hledat na jiných mapách,“ uvedl mluvčí E.ON Roman Šperňák.
Obě společnosti chtějí s dobíjením vykročit i za hranice. E.ON plánuje zpřístupnění mezinárodního roamingu pro své registrované zákazníky tak, aby jej mohli využívat na třinácti tisících dobíjecích bodů, kterými disponuje síť E.ON Drive po celé Evropě. Na spuštění mezinárodního roamingu pracuje i PRE.
Zmíněných padesát subjeků, které se na veřejné dobíjecí infrastruktuře v tuzemsku podílejí, vystavělo přes sedm set stanic s více než 1,5 tisícem dobíjecích bodů. Většina majitelů elektromobil dobíjí buď doma nebo v práci přes takzvané (pomalé) AC dobíjecí stanice o výkonu do 22 kW. Pro cestování na delší vzdálenosti jsou určeny rychlodobíjecí stanice označované jako DC. V Česku nejrozšířenější typ těchto stanic, které mají výkon padesáti kW, je už ale pro některé nové modely elektromobilů pomalý. Do budoucna proto bude nutné výkon DC stanic navyšovat.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.